Nederlanders graven Duitse soldaat op in Luxenburg

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

het lijkt me anders toch flink ongezond als je gaat graven OM lijken te vinden...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Voor jezelf kan het ongezond zijn inderdaad Sobel. Alleen zijn er mensen die niet zoeken om de antieken die ze vinden.. maar om te proberen een verloren persoon terug te brengen naar hun famillie.

Zo kan het natuurlijk ook he!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Daar zijn gelukkig professionals voor, amateur body digging in de zin van ´´laten we morgen even wat lijken opgraven´´ is ziek, en dan niet alleen in de letterlijke zin van het woord.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

sobel schreef:Daar zijn gelukkig professionals voor, amateur body digging in de zin van ´´laten we morgen even wat lijken opgraven´´ is ziek, en dan niet alleen in de letterlijke zin van het woord.
Nee dat is zeker niet ziek nee.. Mensen vinden het mooi om iemand te vinden, uit te zoeken wie het was en hem zo te herbegraven en eventueel als de naam etc bekent is de famillie op de hoogte stellen noem ik zeker niet ziek Sobel, over denk dit maar eens goed, want ik vind dat je kant en klare onzin uit kraamt.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

viny schreef:
sobel schreef:Daar zijn gelukkig professionals voor, amateur body digging in de zin van ´´laten we morgen even wat lijken opgraven´´ is ziek, en dan niet alleen in de letterlijke zin van het woord.
Nee dat is zeker niet ziek nee.. Mensen vinden het mooi om iemand te vinden, uit te zoeken wie het was en hem zo te herbegraven en eventueel als de naam etc bekent is de famillie op de hoogte stellen noem ik zeker niet ziek Sobel, over denk dit maar eens goed, want ik vind dat je kant en klare onzin uit kraamt.
Mensen die dat mooi vinden zitten bij organisaties en stichtingen die dit doen, op een verantwoorde (geloof me er kunnen nog wal wat vervelende ziekten uitbreken) manier. Hoe wil je een lijk gaan zoeken trouwens? de kans dat je er een vind zoals in luxenburg is zeer klein, een metaaldetector vangt geen bot op hoor.. Zoals gezegd, hier zijn proffesionals voor, met vergunningen ect, anders is het simpelweg grafschennis en nogsteeds in mijn ogen ziek... Ik hoop dat dit niet jou hobby is viny..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Het is mijn hobby inderdaad niet, zoals ik al zei, liggen de bossen rond Berlijn 'vol'. Ik ken iemand die dit zelf doet, en niet bij een organisatie aangesloten zit. Hij gaat samen met nog wat mensen gewoon de bossen in, en die kunnen erg groot zijn! Het is voor hun heel normaal als ze op een dag meer dan 2 lijken opgraven, netzoals dit geval, markeren ze de plaats en bellen de de nodige instantie op, om het lijk er weg te halen. Hij heeft al heel wat ervaring en heeft afgelopen zomer zijn 250ste lijk opgegraven, hij zet alles gedetailleerd op foto, en probeert zoveel mogelijk persoonlijke stukken, zoals de dogtag en beurs, te krijgen om zo een naam te achterhalen, en de famillie er bij te zoeken. Ik vind dat hij dat hij een geweldig ding doet, iets wat hij mooi vind om te doen, en de famillies zeker ook!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Dat valt niet te ontkennen nee, dit maakt al een hoop duidelijk, ik vind dit namelijk toch redelijk proffesioneel overkomen, maar waarom graven ze het eerst op en markeren ze daarna als nog de plaats en lichten zij de juiste instanties in?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ze lopen met een gps en geven een 6 cijferig co-ordinaat door,(zoals ik al zei zijn de bossen erg groot en uitgestrekt) deze geeft op ongeveer 15M2 precies aan waar je moet zijn, zodra er een lijk is gevonden, en is aangegeven dat hij is gevonden mag er niet verder worden gegraven, soms duurt het wel een dag voordat de broodnodige instantie komt, men zoekt in dat geval verder. En markeert dus de plaats.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

viny schreef:Ze lopen met een gps en geven een 6 cijferig co-ordinaat door,(zoals ik al zei zijn de bossen erg groot en uitgestrekt) deze geeft op ongeveer 15M2 precies aan waar je moet zijn, zodra er een lijk is gevonden, en is aangegeven dat hij is gevonden mag er niet verder worden gegraven, soms duurt het wel een dag voordat de broodnodige instantie komt, men zoekt in dat geval verder. En markeert dus de plaats.
Interessant zeg, zijn hier ook foto's van?
.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ja zeker interesant. Ik zal eens voor je vragen Tinus
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Ben ook benieuwd!
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

viny schreef:Ja zeker interesant. Ik zal eens voor je vragen Tinus
En, al reactie terug gehad?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Inderdaad ben nog steeds benieuwd, ik tril van de zenuwen :lol:
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Tinus schreef: Interessant zeg, zijn hier ook foto's van?
viny schreef: Hij heeft al heel wat ervaring en heeft afgelopen zomer zijn 250ste lijk opgegraven, hij zet alles gedetailleerd op foto, en probeert zoveel mogelijk persoonlijke stukken, zoals de dogtag en beurs, te krijgen om zo een naam te achterhalen, en de famillie er bij te zoeken.
Er zijn dus foto's. De vraag is denk ik meer of deze foto's ook publiekelijk bekeken kunnen worden.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Er zijn wel zeker foto's! Ik vraag hem de 8ste van december even op de beurs. Ik heb zijn email niet maar ben slechts een keer bij em thuis geweest.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Plaats reactie