De doodstraf: jullie mening nodig

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Voor of tegen de doodstraf?

Peiling eindigde op 02 dec 2007, 19:55

voor omdat ...
12
30%
tegen omdat ...
11
28%
voor, maar...
11
28%
tegen, maar...
6
15%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Spitfire236
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 mar 2006, 18:49
Locatie: België

De doodstraf: jullie mening nodig

Bericht door Spitfire236 »

hey,
ik moet voor godsdienst een spreekbeurt maken over de doodstraf.
Nu zou ik graag enkele meningen daarbij zetten en daarom heb ik jullie hulp nodig.
Dus laat horen die mening.
alvast bedankt,
Toto
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Voor. De gevangenis zit vol van mensen die het niet verdienen om nog te leven. Ze moeten ook hele tijd maar gevangenissen bij maken of iets anders omdat er teveel misdadigers zijn maar geen gevangenissen.

*Als er iemand is die tegen is (van wat ik heb gezegt) aub. Hou het voor uzelf dank u.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Ik ben voor, maar wel enkel als er 100% zekerheid is over het bewijsmateriaal en dus bij uitbreiding de dader.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Bart Geraerts
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:53
Locatie: Houthalen-Helchteren (B)
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Noch voor, noch tegen. Hoewel executies vandaag de dag een pak esthetischer zijn dan pakweg vijftig jaar geleden, vind ik het nog steeds wat barbaars dat wij over het leven van een ander beslissen.

Ik wil hier absoluut geen moordenaars, verkrachters, pedofielen mee in een goed daglicht stellen hoor, totaal niet.
En jammer genoeg zien we vaak genoeg dat mensen die zo'n feiten pleegde, vaak in herhaling vallen. Doen ze dat niet, dan worden ze in de maatschappij - deels terecht - niet meer geaccepteerd waardoor ze toch in een sociaal gat vallen.

Tsja, wat is nu de beste oplossing? Zij die onschuldig zijn gooie de eerste steen hé ;)
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Robin Vercammen schreef:Ik ben voor, maar wel enkel als er 100% zekerheid is over het bewijsmateriaal en dus bij uitbreiding de dader.
Dat is dus een "Voor, maar....." en daar ben ik het mee eens. Ik heb dus "Voor, maar...." gestemd.

Ik ben er geen groot voorstander van..maar zeker geen groot tegenstander.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Tegen, want ons strafsysteem gebaseerd is op het verbeteren van mensen. Elk mens moet de kans krijgen zich te verbeteren. Doodstraf ontneemt iemand die kans, ook als je emotioneel op grond van de daden van die persoon hem (haar) die kans zou willen ontnemen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

okke schreef:Tegen, want ons strafsysteem gebaseerd is op het verbeteren van mensen. Elk mens moet de kans krijgen zich te verbeteren. Doodstraf ontneemt iemand die kans, ook als je emotioneel op grond van de daden van die persoon hem (haar) die kans zou willen ontnemen.
100% met eens.
Tegen de doodstraf...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Ik ben tegen de doodstraf. Ik vind dat mensen er op deze manier veel te makkelijk van af komen, van wat zij anderen hebben aangedaan. Misdadigers die ernstige delicten hebben gepleegd moeten gewoon levenslang de bak in tot het einde van hun leven. Tijd genoeg om eens over hun daden na te denken.

En dat misdadigers hun leven beteren en dat we ze daarom nog een kans moeten geven, daar geloof ik niet in. Hoeveel ex-misdadigers raken wel niet terug in verval? Wie een misdaad pleegt moet daar voor boeten. Zij weten de consequenties.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Tegen, de doodstraf gebruiken vind ik barbaars en niet van deze tijd. Wat ik ook vreemd vind is de vraag naar langere celstraffen. Of iemand nou 10 of 20 jaar krijgt, hij zal er niet als een beter mens uitkomen of zich er meer schuldig door voelen, het kost alleen veel meer.
Wat volgens mij wel werkt is psygiatrische/sociale hulp en werkstraffen (dan leveren ze de maatschappij tenminste weer wat op).
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Voor maar bij de erge gevallen en enkel als het bewijs 200% zeker. Bij meerdere moorden of bij herhaling van zware misdrijven. Zo ook voor huurmordenaars. Die nemen wel overwogen de keuze en dan moeten ze ook de consequenties dragen.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Tegen, maar....voor het uitzitten van een levenslange gevangenisstraf. De dader dient zich te realiseren dat hij een zwaar misdrijf pleegde. Is hij niet akkoord met een levenslange opsluiting kan hij op eigen initiatief uit het leven stappen. Zijn slachtoffers hadden die kans niet.

Trouwens na een gevangenschap van tientallen jaren ben je niet meer geschikt om je opnieuw te profileren in een harde afwijzende maatschappij waar het "ieder voor zich" motto van kracht is.

Een land waar niet voldoende gevangenissen beschikbaar zijn is een land dat achterloopt op de werkelijkheid, is een land waar de politiek een loopje neemt met de veiligheid van de burger.

Ik vindt het ten andere onverantwoordt dat een misdadiger, veroordeelt door mijn generatie, zich opnieuw op straat bevindt waar ook mijn kinderen en kleinkinderen zullen rondlopen. Ik zou me mede schuldig voelen in geval van.........
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Tegen: Ik vind niet dat mens niet kan besluiten over andermans leven, ik vind het barbaars, ouderwets en mensonterend.

Als je een misdadiger de dood injaagt komt hij er wat mij betreft simpel af.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Tegen, maar; Gewoon levenslang geven dan gaan ze psychish kapot, maar ik kan ok fout zijn hoor
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Voor maar, er moet 1000% zeker zijn dat de persoon ook daadwerkelijk de dader is, de exicutie moet op een moderne manier gebeuren dus geen galg of stoel maar een injectie. De exicutie moet geen amasumentspel voor het volk worden, dus alles achter gesloten deuren.

Ik ben onder andere voor de doodstraf, niet omdat de dader dan lijd o.i.d. maar meer omdat de slachtoffers dingen beter kunnen afsluiten.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Voor omdat het rechtssysteem in België veel te soft is. De wet Le Jeune mag voor mij afgeschaft worden, waarom een straf geven als je na 1/3 al kunt vrijkomen. Geef dan gewoon meteen 1/3 van de straf of zit de eigenlijke straf helemaal uit. Voor mij mag de doodstraf terugkomen voor moord met voorbedachten rade, sermoordenaars, etc. De bewijzen moeten er natuurlijk wel zijn.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie