Val van de Berlijnse muur

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Val van de Berlijnse muur

Bericht door asjemenou »

Vandaag 9 november 2007 is het alweer 18 jaar geleden dat de Berlijnse muur viel. Vele mensen zullen hierbij hun schouders ophalen en zeggen "Nou en, wat zou dat. Die muur was toch een Duitse aangelegenheid". Dit was het dus zeer zeker niet. Persoonlijk krijg ik er nog steeds een koude rilling van. Zeker omdat ik de val ervan min of meer persoonlijk heb meegemaakt.
Gelukkig is de val van de muur destijds vreedzaam verlopen. Als het aan meneer Honecker had gelegen dan was het op de "Chinese" manier gegaan. De tanks en parachutisten van het Oost-Duitse leger had hij in die dagen immers paraat staan. Je moet er eigenlijk niet aan denken wat er dan wel had kunnen gebeuren. Het zou een scenario kunnen zijn geworden waar men in het Westen altijd wel enigszins bang voor was. Een volksopstand in een Warschau Pact land dat zou uitgroeien tot een gewapend conflict tussen de NAVO en het Warschau Pact.
De val van de muur betekende ook het einde van de oost-west verhouding in de wereld. Het betekende o.a. een inkrimping van NAVO legers in Europa. De toestroom van gastarbeiders uit voormalige Oostblok landen naar het Westen. Het uiteenvallen van de Sovjet Unie. Landen als Cuba en Noord Korea zijn sindsdien meer geïsoleerd komen te staan. Wie had dat in 1989 ooit kunnen denken.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 19 nov 2007, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Er stond een paar dagen geleden een leuk artikel in het AD dat wel mooi bij dit topic aansluit!! Het ging over de man die destijds namens de Stasi de grens tussen Oost en West bewaakte. Hij (Harald Jäger) verteld over de verwarring die er onder de grenswachten bestond, nadat Günther Schabowski had gemeld dat de grenzen per direct geopend zouden worden en over de moeilijke beslissing die moest worden genomen; het openen van de grenzen tegen de wil van het hogere bevel, of het dicht houden ervan tegen de wil van het volk.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

In april 1987 bezocht ik met mijn school oost- en west Berlijn. Ik herinner me nog de discussie die ik had met mijn leraar geschiedenis. Ik was er van overtuigd dat oost- en west Duitsland weer 1 land zouden worden. Hij was daar fel tegenstander van en overtuigd dat dit een ramp voor de (europese) vrede zou betekenen.

Tijdens onze 1 daagse rondleiding door Oost-Berlijn kregen we als gids een oost Duitse studente. Ze verdiende zo wat bij en ze vond het vooral plezierig om andere studenten uit het westen te ontmoeten. Na onze tour, voor ze uit de bus moest stappen zei ze dat hoopte eens naar andere plaatsen in het westen te mogen reizen. Ik zie haar nog zwaaien, toen wij met ons allen tegen het raam aangeplakt, terugzwaaiden.

Aan haar moest ik denken toen ik op tv zag hoe de Berlijners de muur opklommen en deze begonnen te bewerken met hamers en houwelen.
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Bericht door Lucky-Angel »

Mij laat het niet koud, ik heb er vroeger veel over gezien en gelezen.
Ik heb nog altijd de beelden van televisie in mijn hoofd, dat een stel mannen met klophamers ceremonieël de muur kapot slaan.
En waar het grote werk door de kraan werd gedaan, en van dat werktuig.
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Wat is het probleem met die muur ?

Ik heb hem weten zetten en ik heb hem weten afbreken, so what ?

Als jullie niet snappen dat die muur (of ijzer gordijn) bedoeld was om ons een angstperiode te laten meemaken waaraan vele firma's een dikke stuiver hebben overgehouden zijn jullie met mee met je tijd.

Spierengerol ten koste van de belastingbetaler. Bewust in stand gehouden door onze regeringen.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

En nu zijn er weer een stel gekken in Israël bezig een nieuwe muur te bouwen... Zo zie je maar, de geschiedenis herhaald zich en de mens leert er weer niks van
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

LEO schreef:Wat is het probleem met die muur ?

Ik heb hem weten zetten en ik heb hem weten afbreken, so what ?

Als jullie niet snappen dat die muur (of ijzer gordijn) bedoeld was om ons een angstperiode te laten meemaken waaraan vele firma's een dikke stuiver hebben overgehouden zijn jullie met mee met je tijd.

Spierengerol ten koste van de belastingbetaler. Bewust in stand gehouden door onze regeringen.
De muur is weg LEO. Er is dus geen probleem (meer). asjemenou wilde er nog even bij stil staan bij die historische gebeurtenis.

Dat die muur er kwam en dat hij weg is daar zal jij geen hand in hebben gehad.
Even voor de goede orde. Die muur /ijzeren gordijn is er neergezet door de regering van de voormalige DDR. Daar hebben wij in het westen geen cent aan mee betaald. Welke westerse firma's zijn daar rijker van geworden? De gordijn is ontstaan door het spierengerol in het Oosten en ook door hun in stand gehouden en uiteindelijk afgebroken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Transitweg

Bericht door asjemenou »

Jim schreef:
LEO schreef:Wat is het probleem met die muur ?

Ik heb hem weten zetten en ik heb hem weten afbreken, so what ?

Als jullie niet snappen dat die muur (of ijzer gordijn) bedoeld was om ons een angstperiode te laten meemaken waaraan vele firma's een dikke stuiver hebben overgehouden zijn jullie met mee met je tijd.

Spierengerol ten koste van de belastingbetaler. Bewust in stand gehouden door onze regeringen.
De muur is weg LEO. Er is dus geen probleem (meer). asjemenou wilde er nog even bij stil staan bij die historische gebeurtenis.

Dat die muur er kwam en dat hij weg is daar zal jij geen hand in hebben gehad.
Even voor de goede orde. Die muur /ijzeren gordijn is er neergezet door de regering van de voormalige DDR. Daar hebben wij in het westen geen cent aan mee betaald. Welke westerse firma's zijn daar rijker van geworden? De gordijn is ontstaan door het spierengerol in het Oosten en ook door hun in stand gehouden en uiteindelijk afgebroken.
Ook ik weet niet helemaal wat LEO met zijn reactie wil zeggen. Die muur is ooit gebouwd om een politieke reden. Die reden was om de eigen mensen aan hun kant te houden. Bijna om dezelfde reden is hij ook weer afgebroken. Er zullen best wel mensen aan die muur verdiend hebben. En dan heb ik het niet over de mensen die destijds stukjes muur verkochten. Zo heb ik eens gelezen dat het prikkeldraad wat de DDR destijds aan de Berlijnse muur gebruikte werd gekocht van een Brits bedrijf. De toenmalige transitweg , Bundesautobahn 2, tussen Helmstedt (BRD) en West Berlijn werd aangelegd en onderhouden met geld van de EEG.

Afbeelding

Bij Helmstedt reed je deze Autobahn dus op en bij West Berlijn kon je er als westerling pas weer af. Daartussen had de Autobahn wel afritten maar als westerling mocht je daarvan geen gebruik maken. Tenzij je daarvoor een visum had natuurlijk. Op deze Autobahn was ook veel controle van de Oost-Duitse Volkspolizei. Als ik het mij goed herinner dan hadden ze zelfs helikopterplatformen langs deze weg aangelegd.
Bovenstaande foto is dus genomen op deze transitweg bij de grensovergang Helmstedt-Marienborn. En dan wel aan de Oost-Duitse kant. Fotograferen was in dit grensgebied ten strengste verboden. Deze foto heb ik dan ook per ongeluk genomen bij het opbergen van mijn camera. Ik kwam er pas achter dat deze foto genomen was nadat ik mijn fotorolletje thuis ontwikkelt had. Gelukkig ben ik toen niet gesnapt door de immer aanwezige Volkspolizei. Het had dan wel eens heel vervelend kunnen uitpakken voor mij denk ik.
Op de foto is heel duidelijk een Trabant te zien met op de achtergrond de voormalige oost-west grens. Net boven de eerste muur is de tweede afzetting te zien met daartussen de lantaarnpalen welke langs de patrouilleweg van de Grenzpolizei stonden.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Val van de Berlijnse muur

Bericht door Moengoman »

asjemenou schreef: Het uiteenvallen van de Sovjet Unie. Landen als Cuba en Noord Vietnam zijn sindsdien meer geïsoleerd komen te staan. Wie had dat in 1989 ooit kunnen denken.
Je bedoelt waarschijnlijk Noord-Korea. Noord-Vietnam bestaat al sinds 1975 niet meer; Vietnam is niet echt geïsoleerd. Cuba trouwens ook niet. Dat is in Suriname een erg populair land, bijvoorbeeld omdat Cubaanse oogartsen hier goed werk doen. En moeilijke patiënten worden goedkoop in Cuba behandeld.
Ik vraag me af of de toenmalige Oost-Duitsers nog zo enthousiast over de eenwording van Duitsland waren geweest - een direct gevolg van de val van de Muur - als ze hadden geweten, hoe oostelijk Duitsland er nu voorstond.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Val van de Berlijnse muur

Bericht door Zhukov »

Moengoman schreef:Ik vraag me af of de toenmalige Oost-Duitsers nog zo enthousiast over de eenwording van Duitsland waren geweest - een direct gevolg van de val van de Muur - als ze hadden geweten, hoe oostelijk Duitsland er nu voorstond.
Zeer recent was nog in het nieuws dat uit een enquête was gebleken dat 20% van de Oost-Duitsers diepgewortelde heimwee-gevoelens heeft naar de voormalige DDR en de volle overtuiging heeft dat het land destijds beter af was dan tegenwoordig. Had je dezelfde vraag in 1989 gesteld (en daarbij de mensen de huidige situatie in het vooruitzicht gesteld) had het percentage wellicht nog iets hoger gelegen.

Bron
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Val van de Berlijnse muur

Bericht door asjemenou »

Moengoman schreef:
asjemenou schreef: Het uiteenvallen van de Sovjet Unie. Landen als Cuba en Noord Vietnam zijn sindsdien meer geïsoleerd komen te staan. Wie had dat in 1989 ooit kunnen denken.
Je bedoelt waarschijnlijk Noord-Korea. Noord-Vietnam bestaat al sinds 1975 niet meer; Vietnam is niet echt geïsoleerd. Cuba trouwens ook niet. Dat is in Suriname een erg populair land, bijvoorbeeld omdat Cubaanse oogartsen hier goed werk doen. En moeilijke patiënten worden goedkoop in Cuba behandeld.
Ik vraag me af of de toenmalige Oost-Duitsers nog zo enthousiast over de eenwording van Duitsland waren geweest - een direct gevolg van de val van de Muur - als ze hadden geweten, hoe oostelijk Duitsland er nu voorstond.
Goed opgemerkt Moengoman. Het moet inderdaad Noord Korea zijn. Ik heb het meteen even veranderd.
Wat de Oost Duitsers betreft, velen van hen zijn inderdaad ontevreden over de situatie in het gebied van de voormalige DDR. Maar één ding moet niet vergeten worden, de DDR was toch een dictatuur. Vaak word er met een soort van heimwee naar die tijd gekeken maar was die ook werkelijk zo goed? Speelgoedauto's (Trabant) schaal 1 op 1, het brood was er goedkoop, onderwijs en de gezondheidszorg waren gratis maar er was weinig bewegingsvrijheid. Alles werd door de staat gecontroleerd en dus in de gaten gehouden. Ik heb het land destijds alleen maar als toerist gezien en heb er dus niet gewoond maar uitgaande van de gesprekken die ik met Oost Duitsers heb gevoerd verlangen deze personen toch niet terug naar de DDR. Wel vinden ze dat de overschakeling naar het westerse systeem te snel is gegaan.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Een weetje.
Ik weet niet of het helemaal juist is.
Ene Ruud Lubbers was destijds ook tegen de duitse eenwording.
Hij vondt kennelijk ook dat duitsland dan weer gevaarlijk kon worden.
Maar een zekere Helmuth Kohl was daar niet zo blij mee,en heeft later voorkomen dat Ruud Lubbers later op een belangrijke post kwam.
Tja die Ruud L.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Eenwording Duitsland

Bericht door asjemenou »

Niet alleen Ruudje Lubbers had moeite met de eenwording van Duitsland. Er is ook nogal wat afgepraat door de vier voormalige bezettingsmachten van Duitsland voor dat het land weer één werd.
Plaats reactie