Driekwart Britse jongeren weet niet wat D-Day is?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

marloes schreef:Mogen ze gymnastiekmij wel afschaffen.... :lol:

:D :D :cheer: ZSM graag
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Brianlinden@leiden schreef:
marloes schreef:Mogen ze gymnastiekmij wel afschaffen.... :lol:

:D :D :cheer: ZSM graag
Precies wat een verspilling is dat zeg...gewoon weer fyne jeugdbewegingen in elkaar zetten, de AJC en de echte scouts (niet die nep padvinders die in spijkerbroek de centerparks onveilig maken)!
De jeugd gewoon weer fyn na schooltijd de paden in en de lanen uit sturen, kamperen, marcheren, zingen en knopen maken!
Hebben wij minder last van ze en kunnen we schooltijd beter besteden...

Jawel....wij denken erover Nederlandsche Padvinders in de jaren 30 en wo2 te gaan reenacten....sssssst
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Helemaal mee eens! En Frans ook! :D :!:
(Nu heb ik geen economie meer, maar goed... Voor de vorm vind ik ook dat het afgeschaft moet worden.)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Mich schreef:Helemaal mee eens! En Frans ook! :D :!:
(Nu heb ik geen economie meer, maar goed... Voor de vorm vind ik ook dat het afgeschaft moet worden.)
Nee frans niet.
Ik vind het ook niets en ben er erg slecht in maar uit principe zouden we de talen moeten kennen van onze buren...we worden zoo vaak bezet...best handig om die talen te kennen dan 8)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
AlexJJ
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 14:36
Locatie: Hoogwoud

Bericht door AlexJJ »

Ik heb een half jaar geleden me spreekbeurt over Market Garden gehouden, had zelf allemaal spulletjes mee genomen maar de helft van me klas wist nog geen eens wat de NSB was :?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

DeadKnight schreef:Ik heb een half jaar geleden me spreekbeurt over Market Garden gehouden, had zelf allemaal spulletjes mee genomen maar de helft van me klas wist nog geen eens wat de NSB was :?
Heel droevig...daarom ben ik reenactor geworden.
Zo bereik je kinderen veel beter.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:[Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...En bedankt (zie mijn profiel).
marloes schreef:Mijn zusje vond les op school niets, ik heb het toen een middag overgenomen en die kinderen (inmiddels jaartje of 16) hebben het er nog steeds over.
...Ja, nogal wiedes. Verandering van spijs doet eten. Ga er maareens week in week uit voor staan. Dan zul je merken dat het ongemotiveerde gewoon terug komt. Als leerlingen een stagair krijgen is die ook "veel aardiger en beter" dan hun eigen docent, maar nemen ze die stagair aan en geeft hij ze het jaar daarop elke week les dan is hij plotseling niet zo geweldig meer.

Bovendien is het afhankelijk van de opstelling van een groep. Heb je leidende figuren in een klas mee dan vinden ze geschiedenis allemaal leuk. Zien die het vak of jou niet zitten dan kun je het qua motivatie van de groep vergeten. Het tijdstip is zelfs van belang hoe leuk is dezelfde les op woensdagmorgen of op vrijdagmiddag? Ik draai ook weleens lessen die "spraakmakend" zijn, waar ze over blijven praten. Maar breng die zelfde les maar enthousiast aan acht groepen op rij.
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

DeadKnight schreef: maar de helft van me klas wist nog geen eens wat de NSB was :?
...En hadden ze dat wel al gehad met geschiedenis?
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:Heel droevig...daarom ben ik reenactor geworden.
Zo bereik je kinderen veel beter.
...Kun je dat nader toelichten? Wil je kinderen week in week uit langs allerlei reenactors sturen ipv. les op school? En wat is er precies droevig? Dat kinderen nog niet weten wat de NSB was? Dat ze alweer vergeten zijn wat de NSB was? Of dat het ze niet kan boeien wat de NSB was? Op een WO 2 forum roepen dat het treurig is is te makkelijk. Je preekt voor eigen parochie. Face it. Wat we ook doen, het gros van de jeugd kan de geschiedenis gestolen worden.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:
marloes schreef:Heel droevig...daarom ben ik reenactor geworden.
Zo bereik je kinderen veel beter.
...Kun je dat nader toelichten? Wil je kinderen week in week uit langs allerlei reenactors sturen ipv. les op school? En wat is er precies droevig? Dat kinderen nog niet weten wat de NSB was? Dat ze alweer vergeten zijn wat de NSB was? Of dat het ze niet kan boeien wat de NSB was? Op een WO 2 forum roepen dat het treurig is is te makkelijk. Je preekt voor eigen parochie. Face it. Wat we ook doen, het gros van de jeugd kan de geschiedenis gestolen worden.
Ik vind het droevig dat kinderen niet weten wat NSB was, droeviger vond ik twee jongens van 10-12 die niet wisten dat er voor de tweede wereldoorlog ook een eerste was...
Ik merk dat ik met reenactment kinderen op een manier bereik die ze bijzonder aanspreekt, het maakt indruk, in een middag blijft er meer bij veel kinderen hangen dan in een heel jaar les.
En dan heb ik het natuurlijk over de slechte leerkrachten.
Kinderen die geen interesse in geschiedenis hebben moeten er eerst van doordrongen worden waarom ze geschiedenis moeten kennen, waarom het belangrijk is, wat ze er aan hebben.
Reenactors op school is altijd een goed idee, dat gebeurt ook al erg vaak.
Ik merk dat bijna alle kinderen veel te weinig weten over geschiedenis en dat leren ze op school.
Maar niet alleen de kinderen, volwassenen weten vaak wel meer maar gedateerde informatie.
Zo geloven bijna alle volwassenen de cliches van de Middeleeuwen die al lang achterhaald zijn, maar helaas nog steeds in de schoolboeken staat.

Ik geef de schoolboeken hier voornamelijk de schuld van de belabberde toestand van de geschiedeniskennis.
Wat er in staat klopt soms niet eens maar het staat sowieso allemaal door elkaar heen.
Het lesgeven in themas is vreselijk helemaal omdat de gronologische volgoorde verdwijnt.
Je hoeft van mij echt geen jaartallen uit je kop te kennen...maar weten dat de eerste wereldoorlog kwam NA de franse revolutie en niet daarvoor lijkt me toch wel een goed idee.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

een boek vinden meeste kids maar saai.....je moet ut anders aanpakken,

Als leraar zijnde heb je de taak op je genomen om een kind wat te leren/ bij tebrengen...wil het nie via de boeken of een verhaal...wees dan es creatief!

Je verkleed je als Hitler en stormt de klas binnen!..wat zullen die etters schrikken en janken :evil: ....dan pikken ze vanzelf wat op
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:
marloes schreef:[Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...En bedankt (zie mijn profiel).
marloes schreef:Mijn zusje vond les op school niets, ik heb het toen een middag overgenomen en die kinderen (inmiddels jaartje of 16) hebben het er nog steeds over.
...Ja, nogal wiedes. Verandering van spijs doet eten. Ga er maareens week in week uit voor staan. Dan zul je merken dat het ongemotiveerde gewoon terug komt. Als leerlingen een stagair krijgen is die ook "veel aardiger en beter" dan hun eigen docent, maar nemen ze die stagair aan en geeft hij ze het jaar daarop elke week les dan is hij plotseling niet zo geweldig meer.

Bovendien is het afhankelijk van de opstelling van een groep. Heb je leidende figuren in een klas mee dan vinden ze geschiedenis allemaal leuk. Zien die het vak of jou niet zitten dan kun je het qua motivatie van de groep vergeten. Het tijdstip is zelfs van belang hoe leuk is dezelfde les op woensdagmorgen of op vrijdagmiddag? Ik draai ook weleens lessen die "spraakmakend" zijn, waar ze over blijven praten. Maar breng die zelfde les maar enthousiast aan acht groepen op rij.
Helemaal mee eens, het werk word jullie niet makkelijk gemaakt met te grote klassen, te kort aan respect, slechte boeken, etc.
Neemt niet weg dat veel leerkrachten geschiedenis erg slecht geven.
Het gaat niet alleen om de motivatie van de leerlingen maar ook die van de leerkracht en die is helaas erg ver te zoeken in veel gevallen.

Toch zou het daar niet aan mogen liggen, vroeger hadden leerlingen ook leerkrachten zonder motivatie, volle klassen, etc, etc.
Maar de kennis van Algemeene Geschiedenis was wel hoger.
Misschien omdat de stof wat eenzijdiger was?
Vroeger ging Geschiedenis over Nederland, vooral nationale geschiedenis, wat ons kleine landje allemaal meemaakte.
En de helden van weleer waren gewoon helden, niets hele verhalen over hun slechte kanten.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het top dat we nu wat internationaler les krijgen en wat kritischer naar ons eigen verleden kijken maar daardoor krijgen kinderen van vandaag wel erg veel stof...
Wij kregen les over de oude egyptenaren en azteken, verre oosten etc.
Allemaal belangrijk...maar het liet mij behoorlijk koud toendertijd wat de azteken deden op hun vrije zondagmiddag een paar eeuwen terug...

En dan de gronologische volgorde tegenwoordig...
Je behandelt onderwerpen, dus bijvoorbeeld geloof...lees je over de verzuiling voor de oorlog, kerken tijdens de oorlog en dan de jaren 60 waarin de kerk macht begon te verliezen en zoo.
Maar het volgende hoofdstuk gaat dan over sociale toestanden en dan begin je weer vrolijk in 1900!
Verwarrend man!
En daarnaast is het huiswerk 90% tekstverklaring dat bij Nederlandsch thuishoort, je moet een stukje lezen en er dan de vragen over beantwoorden die je in de tekst kunt vinden...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dat is het dilemma van chronologische volgorde tegenover thema's. Ik kan me herinneren dat ik uittentreure les gehad heb in de Nederlandse prehistorie met de Batavieren en wat dies meer zij, tegen de tijd dat de onderwerpen interessanter (recenter) werden, was mijn aandacht meer en meer verslapt.

Een goede combinatie van thema's en zicht op de tijdlijn is belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om de relevantie voor nu te kunnen vertellen. Voor mij gold dat Napoleon een stuk interessanter werd toen ik hoorde dat hij de registratie achternamen invoerde. En ons metrieke stelsel.

Dat er 70 jaar geleden een politieke partij was die de NSB heette en dat die partij de enige gedoogde partij was tijdens de bezetting is niet echt interessant. Dat de waarden die die partij hoog had staan nog altijd te horen zijn bij extreem rechtse stemmen, maakt de NSB al een stuk interessanter.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

jacob schreef:een boek vinden meeste kids maar saai.....je moet ut anders aanpakken,

Als leraar zijnde heb je de taak op je genomen om een kind wat te leren/ bij tebrengen...wil het nie via de boeken of een verhaal...wees dan es creatief!

Je verkleed je als Hitler en stormt de klas binnen!..wat zullen die etters schrikken en janken :evil: ....dan pikken ze vanzelf wat op
Leuke manier om je carriere in het onderwijs te beindigen...

Maar de film/boek "The wave" is wel een aanrader...leerlingen snappen niet hoe mensen achter hitler konden aanlopen...dus leraar begint klein experimentje...binnen no time is de halve school nazi en klaar de macht over te nemen...oeps
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:Ik merk dat ik met reenactment kinderen op een manier bereik die ze bijzonder aanspreekt, het maakt indruk, in een middag blijft er meer bij veel kinderen hangen dan in een heel jaar les.
a) Ze krijgen in een middag veel minder informatie te verwerken dan in een heel jaar les,
b) Als ze elke week een portie reenactment krijgen blijft er minder hangen van een specifieke middag
marloes schreef:En dan heb ik het natuurlijk over de slechte leerkrachten.
...Dat is niet wat je eerst zei. Je schreef namelijk...
marloes schreef:Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...Maar prettig dat je op je mening terugkomt met een wat genuanceerdere opvatting...
marloes schreef:Kinderen die geen interesse in geschiedenis hebben moeten er eerst van doordrongen worden waarom ze geschiedenis moeten kennen, waarom het belangrijk is, wat ze er aan hebben.
...Geef mij eens jouw versie van het nut van geschiedenis. Ik leg hem morgen aan mijn leerlingen voor en geef je hun respons...
marloes schreef:Reenactors op school is altijd een goed idee, dat gebeurt ook al erg vaak.
...Ja, is allemaal heel kleurrijk en vooral anders dan wat ze normaal op zo'n dag doen. Als we een clown vragen die ballondieren maakt spreekt dat ook aan en hebben ze het er later ook nogsteeds over
marloes schreef:Ik merk dat bijna alle kinderen veel te weinig weten over geschiedenis en dat leren ze op school.
...Tsja, hoeveel uur per week wil je dat ze eigenlijk naar school gaan? Ik heb elke groep twee uur per week en als iets een beetje wil blijven hangen in hun hoofden, en er ook nog ruimte is voor mooie verhalen, films reenactors en andere opsmuk dan kom je er niet met alles wat ze zouden moeten weten. Dan gaan we weer terug naar eindeloze aantekeningen leren en jaartallen leren.
marloes schreef:Maar niet alleen de kinderen, volwassenen weten vaak wel meer maar gedateerde informatie.
...Wat weereens aangeeft dat over een brede linie de interesse voor geschiedenis laag is. De massa prefereert immers "Idols" boven "Histories".
marloes schreef:Zo geloven bijna alle volwassenen de cliches van de Middeleeuwen die al lang achterhaald zijn, maar helaas nog steeds in de schoolboeken staat.
...Voorbeelden graag. Noem eens een cliché (inclusief boek en pagina)
marloes schreef:Ik geef de schoolboeken hier voornamelijk de schuld van de belabberde toestand van de geschiedeniskennis.
...net waren het nog de leraren. Als een schrijver van zo'n boek zich hier meld, ligt het dan weer aan een ander?
marloes schreef:Wat er in staat klopt soms niet eens maar het staat sowieso allemaal door elkaar heen.
...Voorbeelden van onjuistheden?
marloes schreef:Het lesgeven in themas is vreselijk helemaal omdat de gronologische volgoorde verdwijnt.
...Helemaal waar. Ik behoor dan ook tot die mensen die het absoluut niet eens zijn met het "leren leren" principe. Een basis van belangrijke data is een voorwaarde, samen met een basis van belangrijke begrippen en dit alles chronologisch. Maar het is zeer de vraag of onze opvatting van belangrijk, ondermeer weten wat D-Day was, ook de werkelijkheid is.
Plaats reactie