Duitse stellingen in Friesland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gast

Bericht door Gast »

Axis vs Allied schreef:Bedankt voor de info. Heb toch ergens gelezen dat het een v1 opstelling was, maar goed. Was er in de gemeente Skarsterlan miss ook iets. Daar woon ik namelijk. Hartelijk dank.
aangezien ik geen berichten kan plaatsen doe ik het even zo,
het is 100% V2, dan klopt je bron niet.
mvg marco_mclaren
Rikkie

Bericht door Rikkie »

die bunkers bij drachten, is een kleine radarstelling geweest net als Eisbar...dat voetstuk hierboven genoemd is van het radarsysteem Wurzburg Riese... :)
Gast

Bericht door Gast »

juist ja, je bedoeld de raat-vormige die schuin naar boven toelopende bunkerstellung met een lage ingang? daarvan staan idd twee in Sondel, heb je meer info over die van jou?
mvg marco_mclaren
geert.p
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:12
Locatie: drenthe

Bericht door geert.p »

de benaming fliegerhost , is dat een algemene benaming voor een duits vliegveld ? , de naam werd ook gebruikt voor het vliegveld in de omgeving van elde , de panden die men toen heeft gebouwd zijn nu ingebruik door een drankehandel , en namen van de vliegtuigen staan nog op de zware betonnen balken geschilderd en duidelijk leesbaar.

en die radar stelling bij drachten , was dat 1 groot netwerk samen met de nog bestaande radarstelling in de omgeving van delfzijl?
Tarballs
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2007, 09:49

Bericht door Tarballs »

Bij Franeker was een radarpost: Löwenzahn. Enkele resten zijn in het landschap rond de stad zichtbaar, maar je moet weten dat ze er zijn. Over Gaasterland in de oorlog is een boek geschreven (Gescheurd Land) dat je misschien bij een antiquariaat nog kunt vinden. Er is zelfs een boek over de luchtoorlog boven Zuidwest Friesland. Daar staat ongetwijfeld meer in.
Gast

Bericht door Gast »

de radarstellingen zijn onderdeel van de "Tigerstellung" dit was om gealieerde bomber formaties te onderscheppen om ze vanaf de Fliegerhorst te onderscheppen. dit is inderdaad een algemene naam voor een Duits vliegveld.

dat boek heet luchtoorlog boven zuidwest friesland, smane met gescheurd land zijn dit goeie werken! zijn hier meer mensen uiit gaasterland-sloten?
mvg marco_mclaren
Gast

Bericht door Gast »

weet iemand toevallig iets over bunkers in de buurt van oudega?
mvg marco_mclaren
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Bericht door Madman »

Hoi Marco,

Welk Oudega bedoel je?? Er zijn nl 3!

Groeten,

Mathieu.
http://www.fokker-g1.nl
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Axis,Ik ben Joop Oord ook woonachtig in Joure en ik verzamel ook Duits
Wo2 en dat is nu al zo,n 30jaar,ik ben nu 46. Als je het interessant vind mag je wel eens komen kijken,dan kan ik je er misschien ook wat van vertellen.
Ik woon vlak bij het politiebureau en heb een klein scheepskannonnetje in de tuin,misschien ken je het nu wel.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik woon in Dokkum, misschien een Friese forum meeting :)
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
gerard27
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:07
Locatie: Friesland

Re:

Bericht door gerard27 »

Gast schreef:
Axis vs Allied schreef:Bedankt voor de info. Heb toch ergens gelezen dat het een v1 opstelling was, maar goed. Was er in de gemeente Skarsterlan miss ook iets. Daar woon ik namelijk. Hartelijk dank.
aangezien ik geen berichten kan plaatsen doe ik het even zo,
het is 100% V2, dan klopt je bron niet.
mvg marco_mclaren
Goeden dag!

Even een vraagje.
Ben jij marco uit Bakhuizen?

Groeten Gerard.
Gebruikersavatar
gerard27
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2011, 18:07
Locatie: Friesland

Re:

Bericht door gerard27 »

Axis vs Allied schreef:Ben trouwens ook meer op zoek naar bijvoorbeeld een artillerie opstelling of dus zo'n v1 opstelling. Alhoewel het natuurlijk ook interessant is om een bommenwerper te vinden, maar daar zal ook wel niet veel meer van over zijn. Ik blijf zoeken en houd jullie op de hoogte


Hallo Axis,

En heb je al wat gevonden? V2 Stelling, bommenwerper?
Ik ben benieuwd!
Weet zelf veel over de gebeurtenissen in de zuidwesthoek Friesland.

Groeten Gerard.
prottekken
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 nov 2010, 07:53
Locatie: vlaanderen

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door prottekken »

deze post werd al 3 jaar niet meer beantwoord !
waarom deze nog openen
faber
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 sep 2011, 02:06

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door faber »

Hallo Viny,

Aan de westelijke zijde van Dokkum was een oefenterreintje/schietbaantje van de sd en ss. Bij een grote slachterij aan de noord zijde van Dokkum was een dobbe ( grote poel) hier zijn met de bevrijding alle inbeslag genomen wapens in gegooid. Er is later een loodsje opgebouwd, hier kun je dus niet meer bij. In de aalsumervaart moet terhoogte van het droppingshiem noch en droppingscontainer in het water liggen. Er werd namelijk een nooit terug gevonden. Bij de woudpoort brug en bij de rondweg ter hoogte van de woudvaart zijn wat schermutselingen geweest.

Mvgr, faber
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Duitse stellingen in Friesland

Bericht door FryslânVerzamelaar »

faber schreef:Hallo Viny,

Aan de westelijke zijde van Dokkum was een oefenterreintje/schietbaantje van de sd en ss. Bij een grote slachterij aan de noord zijde van Dokkum was een dobbe ( grote poel) hier zijn met de bevrijding alle inbeslag genomen wapens in gegooid. Er is later een loodsje opgebouwd, hier kun je dus niet meer bij. In de aalsumervaart moet terhoogte van het droppingshiem noch en droppingscontainer in het water liggen. Er werd namelijk een nooit terug gevonden. Bij de woudpoort brug en bij de rondweg ter hoogte van de woudvaart zijn wat schermutselingen geweest.

Mvgr, faber
Intressant :) Waar woon je eigenlijk? Ik woon dicht bij Dokkum...
Plaats reactie