Driekwart Britse jongeren weet niet wat D-Day is?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

okke schreef:Dat is het dilemma van chronologische volgorde tegenover thema's. Ik kan me herinneren dat ik uittentreure les gehad heb in de Nederlandse prehistorie met de Batavieren en wat dies meer zij, tegen de tijd dat de onderwerpen interessanter (recenter) werden, was mijn aandacht meer en meer verslapt.

Een goede combinatie van thema's en zicht op de tijdlijn is belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om de relevantie voor nu te kunnen vertellen. Voor mij gold dat Napoleon een stuk interessanter werd toen ik hoorde dat hij de registratie achternamen invoerde. En ons metrieke stelsel.

Dat er 70 jaar geleden een politieke partij was die de NSB heette en dat die partij de enige gedoogde partij was tijdens de bezetting is niet echt interessant. Dat de waarden die die partij hoog had staan nog altijd te horen zijn bij extreem rechtse stemmen, maakt de NSB al een stuk interessanter.
Misschien is het een idee om bij de echt lage klassen moet beginnen met de vroegste geschiedenis.
Ontstaan van de aarde, dinos, in grotten wonen, etc.
Lekker met zijn allen dinos van klei maken en zo.
Ze hoeven echt niet alle details te leren en zo maar ze moeten zich realiseren dat vroeger heel lang geleden (niet in een ver ver land) er toen die dingen gebeurde en dat dingen veranderen.
Geschiedenis word dan ingewikkelder en ingewikkelder.
En naast de echt belangrijke gasten uit de geschiedenis moet je proberen veel aandacht aan de mensen van de leeftijd van de leerlingen te besteden.
Dus hoe was het voor een kleuter om in een grot te wonen, een 12 jarige in een middeleeuwsche stad, 16 jarige in de tweede wereldoorlog, etc.
Dat kunnen ze zich heel goed inleven in die kinderen en de lijn van onze geschiedenis gaat dan mooi gronologisch mee met de schoolcarriere van het kind.
Zo vergeten ze in ieder geval niet de volgorde...prehistorie...oh wacht toen maakte we dinos van klei, ja dat was voor de franse revolutie want toen zat ik al achter de meiden an...

En inderdaad altijd links blijven maken naar het heden, veel jongeren denken dat ze uniek zijn, dat vroeger zoo anders was.
Altijd leuk om ze te vertellen over rebbelerende pubers die underground party scenes hadden in Middeleeuws Frankrijk of Nazi Duitschland...
En quantanamo bay vergelijken met andere concentratiekampen...

Zit zomaar wat te ouwekleppen hoor, wat ideen te spuien want eerlijk gezegt heb ik helemaal geen recht van spreken.
Geef tenslotte geen les, heb niet eens kinderen.
Wel maak ik dingen die kinderen moeten overhalen gek te worden op geschiedenis, waaronder lespakketten en zo.
Timo tzt hoor ik je nog wel eens uit over goede ideen voor geschiedenislessen en zoo 8)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Bij mij op school(Vmbo)krijgen we ook geen Geschiedenis omdat ze Aardrijkskunde hebben veruild met Geschiedenis.En dan hebben ze ook nog zo'n leraar voor de klas gezet die niks doet,geen uitleg geven enzo,alleen maar zeggen: Lees maar in je boek.Maar niemand doet dat dus,maar daar doet hij niks tegen.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:En quantanamo bay vergelijken met andere concentratiekampen...
...Je moest eens weten hoeveel ellende ik heb gehad met kinderen van pro-Amerikaanse cq. anti-molim ouders (ze praten immers pa en ma perfect na) toen ik vorig jaar tijdens de golfoorlog ging uitleggen hoe de Amerikanen vroeger Saddam steunden enzo :(

BTW, das in het Nederlandse onderwijs nou echt een probleem. Kinderen proberen te bewegen enige nuance aan te brengen in hun mening over buitenlanders. Sorry dat ik het zeg, maar wat een bende racisten zijn Nederlandse tieners in vergelijking met mijn schooltijd. Zonder gène generaliseren ze over banen inpikken, hand ophouden, criminaliteit en extremisten.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef: a) Ze krijgen in een middag veel minder informatie te verwerken dan in een heel jaar les,
Natuurlijk, maar aan het einde van de dag weten ze iets over de oorlog, dingen die ze nooit meer vergeten, die indruk maken.
Meer dan de er veel leren met school over dit onderwerp.
Maar ook reenactment is niet perfect want ze leren bepaalde dingen weer te weinig daar.
Een combinatie zou perfect zijn, een goede leraar en dan een dagje reenactment waarbij de kids vragen moeten beantwoorden of zoo.
Misschien eerst reenactment om ze lekker te maken en dan de rest van de stof die ze zich dan beter kunnen voorstellen.
Misschien...en of zoo...
b) Als ze elke week een portie reenactment krijgen blijft er minder hangen van een specifieke middag
Dat weet ik niet zeker, ik leer ieder evenement weer wat nieuws, ik ken bezoekers die regelmatig terugkomen en iedere keer leren die weer iets, of ze nu willen of niet.
marloes schreef:En dan heb ik het natuurlijk over de slechte leerkrachten.
...Dat is niet wat je eerst zei. Je schreef namelijk...
marloes schreef:Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...Maar prettig dat je op je mening terugkomt met een wat genuanceerdere opvatting...
Ik denk dat in bijna alle gevallen ongemotiveerde kinderen gemotiveerd kunnen worden door de leraar, maar er zijn altijd uitzonderingen.
En die moeten ze gewoon van school sturen en in de mijnen aan het werk zetten :evil:
marloes schreef:Kinderen die geen interesse in geschiedenis hebben moeten er eerst van doordrongen worden waarom ze geschiedenis moeten kennen, waarom het belangrijk is, wat ze er aan hebben.
...Geef mij eens jouw versie van het nut van geschiedenis. Ik leg hem morgen aan mijn leerlingen voor en geef je hun respons...
Ik was al bang dat je dat ging vragen, als ik dat doe ben ik wel even bezig en ik spendeer nu al te veel tijd aan dit forum terwijl ik een miljoen andere dingen moet doen.
Dus nee, die krijg je niet.
Beetje in het kort het idee; geschiedenis herhaalt zich, ken je je verleden dan begrijp je het heden en voorzie je de toekomst, alles wat we doen is gevolg van geschiedenis, hoe je denkt en leeft heeft ook zijn roots in het verleden, zonder geschiedenis heb je geen karakter, etc, etc.
Zoals je ziet, als ik hier over echt ga uitbreiden ben ik nog wel even zoet en ik moet nog eten ook en filmopnames Discovery channel voorbereiden.
marloes schreef:Reenactors op school is altijd een goed idee, dat gebeurt ook al erg vaak.
...Ja, is allemaal heel kleurrijk en vooral anders dan wat ze normaal op zo'n dag doen. Als we een clown vragen die ballondieren maakt spreekt dat ook aan en hebben ze het er later ook nogsteeds over
Ja en das fijn als ze ballondieren moeten leren maken.
marloes schreef:Ik merk dat bijna alle kinderen veel te weinig weten over geschiedenis en dat leren ze op school.
...Tsja, hoeveel uur per week wil je dat ze eigenlijk naar school gaan? Ik heb elke groep twee uur per week en als iets een beetje wil blijven hangen in hun hoofden, en er ook nog ruimte is voor mooie verhalen, films reenactors en andere opsmuk dan kom je er niet met alles wat ze zouden moeten weten. Dan gaan we weer terug naar eindeloze aantekeningen leren en jaartallen leren.
Zijn er cijfers bekend of dat eigenlijk beter werkte?
Ja de lessen waren minder maar het lijkt wel dat vorige generaties wel nog steeds al die jaartallen en de gronologische volgorde in hun kop hebben.
Misschien een beetje terug naar vroeger maar niet helemaal?
marloes schreef:Maar niet alleen de kinderen, volwassenen weten vaak wel meer maar gedateerde informatie.
...Wat weereens aangeeft dat over een brede linie de interesse voor geschiedenis laag is. De massa prefereert immers "Idols" boven "Histories".
Maar das toch vrij recent heb ik het idee.
Mijn idee van de mensen van voor de oorlog is dat ze toen veel meer bezig waren met hun eigen geschiedenis en cultuur.
marloes schreef:Zo geloven bijna alle volwassenen de cliches van de Middeleeuwen die al lang achterhaald zijn, maar helaas nog steeds in de schoolboeken staat.
...Voorbeelden graag. Noem eens een cliché (inclusief boek en pagina)
Ja dag, heb niets beters te doen zeker?
cliche middeleeuws nederland 14e eeuw; mensen waren klein, werden niet oud, leefde goor, waste zich nooit, varkens in de straten, poep uit het raam, vrouwen mochten niets, altijd oorlog, heksenverbrandingen, elke misdadiger werd gebrandmerkt, opgehangen, onthoofd en gevierendeeld, na eerst flink te zijn gemarteld door een beul met een ontbloot bovenlijf en een zwarte kap waarin twee oogjes zijn uitgesneden, al boerend en kwijlend vlees-aan-het-bot eten met je handen, de honden op tafel, de botten over je schouder werpen en ongeremd drinken en aan de rondborstige serveersters zitten, bedelaars die zich in de modder wentelen, etc. etc.
marloes schreef:Ik geef de schoolboeken hier voornamelijk de schuld van de belabberde toestand van de geschiedeniskennis.
...net waren het nog de leraren. Als een schrijver van zo'n boek zich hier meld, ligt het dan weer aan een ander?
Tjonge jonge, wat een volwassen opmerking.
Ik schreef VOORNAMELIJK, dus de leerkrachten zijn zeker niet opeens onschuldig.
Met slechte boeken is het moeilijk les geven en motiveren, maar niet onmogelijk.
marloes schreef:Wat er in staat klopt soms niet eens maar het staat sowieso allemaal door elkaar heen.
...Voorbeelden van onjuistheden?
Ja ik ga even het geschiedenisboek van mijn zusje halen en helemaal doorspitten...niet dus.
Gewoon tijdens het helpen met geschiedenis kom ik gewoon fouten tegen en dan denk ik, goh das fout.
Niet dat ik het gelijk noteer om fijn in een groep te delen.
marloes schreef:Het lesgeven in themas is vreselijk helemaal omdat de gronologische volgoorde verdwijnt.
...Helemaal waar. Ik behoor dan ook tot die mensen die het absoluut niet eens zijn met het "leren leren" principe. Een basis van belangrijke data is een voorwaarde, samen met een basis van belangrijke begrippen en dit alles chronologisch. Maar het is zeer de vraag of onze opvatting van belangrijk, ondermeer weten wat D-Day was, ook de werkelijkheid is.
[/quote]

Is het de vraag of weten wat D-day was belangrijk is?!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

robin.h schreef:Bij mij op school(Vmbo)krijgen we ook geen Geschiedenis omdat ze Aardrijkskunde hebben veruild met Geschiedenis.En dan hebben ze ook nog zo'n leraar voor de klas gezet die niks doet,geen uitleg geven enzo,alleen maar zeggen: Lees maar in je boek.Maar niemand doet dat dus,maar daar doet hij niks tegen.
Holy crap!!
Geschiedenis vervangen door aardrijkskunde??
Jakkes.
Aardrijkskunde...lekker belangrijk 8)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ja,Aardrijkskunde is zeer belangrijk ( NOT! ) :|
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:
marloes schreef:En quantanamo bay vergelijken met andere concentratiekampen...
...Je moest eens weten hoeveel ellende ik heb gehad met kinderen van pro-Amerikaanse cq. anti-molim ouders (ze praten immers pa en ma perfect na) toen ik vorig jaar tijdens de golfoorlog ging uitleggen hoe de Amerikanen vroeger Saddam steunden enzo :(
Ja dat merk ik ook.
Ligt helaas niet alleen aan de ouders (waartegen je vroeger nog wel eens in opstand kwam...) maar ook aan de media.
Veel van hun media komt uit Amerika, en als je denkt dat CNN onafhankelijk is, tja dan wil je nog wel eens wat nuance verliezen...
BTW, das in het Nederlandse onderwijs nou echt een probleem. Kinderen proberen te bewegen enige nuance aan te brengen in hun mening over buitenlanders. Sorry dat ik het zeg, maar wat een bende racisten zijn Nederlandse tieners in vergelijking met mijn schooltijd. Zonder gène generaliseren ze over banen inpikken, hand ophouden, criminaliteit en extremisten.
Ik denk dat dat vandaag de dag inderdaad een groot probleem is, eng veel overeenkomsten met europa uit de jaren 30...elke dag meer...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

robin.h schreef:Ja,Aardrijkskunde is zeer belangrijk ( NOT! ) :|
Nou!
Stel je voor dat opeens alle atlassen verdwijnen...dan is het wel handig :lol:
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

quote]

Ja dag, heb niets beters te doen zeker?
cliche middeleeuws nederland 14e eeuw; mensen waren klein, werden niet oud, leefde goor, waste zich nooit, varkens in de straten, poep uit het raam, vrouwen mochten niets, altijd oorlog, heksenverbrandingen, elke misdadiger werd gebrandmerkt, opgehangen, onthoofd en gevierendeeld, na eerst flink te zijn gemarteld door een beul met een ontbloot bovenlijf en een zwarte kap waarin twee oogjes zijn uitgesneden, al boerend en kwijlend vlees-aan-het-bot eten met je handen, de honden op tafel, de botten over je schouder werpen en ongeremd drinken en aan de rondborstige serveersters zitten, bedelaars die zich in de modder wentelen, etc. etc.

Dat zou ik wel eens willen reenacten :roll:
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

jacob schreef:quote]

Ja dag, heb niets beters te doen zeker?
cliche middeleeuws nederland 14e eeuw; mensen waren klein, werden niet oud, leefde goor, waste zich nooit, varkens in de straten, poep uit het raam, vrouwen mochten niets, altijd oorlog, heksenverbrandingen, elke misdadiger werd gebrandmerkt, opgehangen, onthoofd en gevierendeeld, na eerst flink te zijn gemarteld door een beul met een ontbloot bovenlijf en een zwarte kap waarin twee oogjes zijn uitgesneden, al boerend en kwijlend vlees-aan-het-bot eten met je handen, de honden op tafel, de botten over je schouder werpen en ongeremd drinken en aan de rondborstige serveersters zitten, bedelaars die zich in de modder wentelen, etc. etc.

Dat zou ik wel eens willen reenacten :roll:
Hehehe dat doen wij ook wel...maar niet als er publiek bij is...

Afbeelding
ikke in engeland...vlak voor het smerige eten...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Marloes, als je geen tijd hebt om je beweringen met argumenten te onderbouwen dan vraag ik me af wat het nut van een discussie met jou is.

Als jij bijvoorbeeld zegt dat in schoolboeken zoveel fouten staan dan vind ik net als Timo W dat je meerdere fouten moet aandragen om dit te bewijzen anders neem ik je bewering niet serieus.

Verder denk ik dat re-enactment een zeer leuke toevoeging kan zijn aan de geschiedenislessen maar we moeten dit nut ook niet overdrijven. Geschiedenisles is vooral een kwestie van geschreven bronnen onderzoeken en interpreteren. Het vak geschiedenis bestaat niet uit het laten herleven van de geschiedenis.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

ff serieus...uhmm.

Ik zelf vind het niet nodig om alle data precies te weten..belangrijke gebeurtenissen in een bepaald tijdvak te kunnen plaatsen vind ik mooi zat en dan nog.....als historie je niet interreseert dan zul je er ook weinig van leren.

En ik gloof eigenlijk niet eens dat het aan de leraren ligt.....een leraar mag immers ook niks meer!. als je vroeger een grote mond opzette of je luisterde niet dan kreeg je een mep met de liniaal en dan was je wel weer bij de les. Als ze tegenwoordig zitten te klooien in een klas dan denkt een leraar "ach..dan niet jongens..tis jullie toekomst" want als leraar hoef je tegenwoordig weinig te zeggen of de vader(of wie dan ook) staat op de stoep om jou terug de geschiedenis in te slaan.
Er is gewoon een gebrek aan respect en angst om respect af te dwingen.

ja ouderwets ben ik he :P
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

KevinP schreef:Marloes, als je geen tijd hebt om je beweringen met argumenten te onderbouwen dan vraag ik me af wat het nut van een discussie met jou is.
Ja hallo...dit is een vrijblijvend forum waar gewoon gediscussieerd kan worden.
Als ik in de kroeg met jou ga ouwehoeren ren je toch ook niet telkens weg om even boeken te gaan halen om je gelijk te bewijzen?
Ik vertel gewoon wat ik vind, das alles.
Als jij bijvoorbeeld zegt dat in schoolboeken zoveel fouten staan dan vind ik net als Timo W dat je meerdere fouten moet aandragen om dit te bewijzen anders neem ik je bewering niet serieus.
Of jij mijn beweringen serieus neemt maakt mij niet uit, ik vertel gewoon wat ik vind.
Het is een discussie, geen rechtzaak.
Verder denk ik dat re-enactment een zeer leuke toevoeging kan zijn aan de geschiedenislessen maar we moeten dit nut ook niet overdrijven. Geschiedenisles is vooral een kwestie van geschreven bronnen onderzoeken en interpreteren. Het vak geschiedenis bestaat niet uit het laten herleven van de geschiedenis.
Het laten herleven van geschiedenis ondersteunt de bronnen en het lesmateriaal, het vervangt het niet.
duh.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Marloes, dit is inderdaad een vrijblijvend forum en het is jouw volledige recht om hier te bepalen op welke manier jij in discussie wilt gaan, aan mij ben je absoluut geen verantwoording schuldig. :wink:

Beweringen doen en deze niet willen of kunnen onderbouwen aan de hand van correcte argumenten, feiten of voorbeelden is echter niet mijn manier van discussiëren , ook niet op een forum. Als ik een bepaalde bewering doe wil ik deze onderbouwen anders doe ik deze bewering gewoon niet. Beweringen aan de hand van bronnen bewijzen is tevens naar mijn mening het belangrijkste onderdeel van het vak geschiedenis.

Voor de duidelijkheid ik vind het vooral jammer dat je bepaalde beweringen niet wilt onderbouwen. Ik ben o.a. gewoon benieuwd naar de fouten die jij denkt gevonden te hebben in de geschiedenisboeken.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

KevinP schreef:Marloes, dit is inderdaad een vrijblijvend forum en het is jouw volledige recht om hier te bepalen op welke manier jij in discussie wilt gaan, aan mij ben je absoluut geen verantwoording schuldig. :wink:

Beweringen doen en deze niet willen of kunnen onderbouwen aan de hand van correcte argumenten, feiten of voorbeelden is echter niet mijn manier van discussiëren , ook niet op een forum. Als ik een bepaalde bewering doe wil ik deze onderbouwen anders doe ik deze bewering gewoon niet. Beweringen aan de hand van bronnen bewijzen is tevens naar mijn mening het belangrijkste onderdeel van het vak geschiedenis.

Voor de duidelijkheid ik vind het vooral jammer dat je bepaalde beweringen niet wilt onderbouwen. Ik ben o.a. gewoon benieuwd naar de fouten die jij denkt gevonden te hebben in de geschiedenisboeken.
Ja dat begrijp ik best maar ik heb ook nog een leven en een baan naast dit forum.
En iedere keer als ik in een discussie betrokken raak ben ik al weer veel te lang bezig.
Dus dan zal ik in de toekomst maar gewoon geen beweringen doen.

Maar qua middeleeuwen moet je hier maar eens kijken;

http://www.scapreel.nl/html/middeleeuwenbeeld.html
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie