Timo Worst schreef:
a) Ze krijgen in een middag veel minder informatie te verwerken dan in een heel jaar les,
Natuurlijk, maar aan het einde van de dag weten ze iets over de oorlog, dingen die ze nooit meer vergeten, die indruk maken.
Meer dan de er veel leren met school over dit onderwerp.
Maar ook reenactment is niet perfect want ze leren bepaalde dingen weer te weinig daar.
Een combinatie zou perfect zijn, een goede leraar en dan een dagje reenactment waarbij de kids vragen moeten beantwoorden of zoo.
Misschien eerst reenactment om ze lekker te maken en dan de rest van de stof die ze zich dan beter kunnen voorstellen.
Misschien...en of zoo...
b) Als ze elke week een portie reenactment krijgen blijft er minder hangen van een specifieke middag
Dat weet ik niet zeker, ik leer ieder evenement weer wat nieuws, ik ken bezoekers die regelmatig terugkomen en iedere keer leren die weer iets, of ze nu willen of niet.
marloes schreef:En dan heb ik het natuurlijk over de slechte leerkrachten.
...Dat is niet wat je eerst zei. Je schreef namelijk...
marloes schreef:Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...Maar prettig dat je op je mening terugkomt met een wat genuanceerdere opvatting...
Ik denk dat in bijna alle gevallen ongemotiveerde kinderen gemotiveerd kunnen worden door de leraar, maar er zijn altijd uitzonderingen.
En die moeten ze gewoon van school sturen en in de mijnen aan het werk zetten
marloes schreef:Kinderen die geen interesse in geschiedenis hebben moeten er eerst van doordrongen worden waarom ze geschiedenis moeten kennen, waarom het belangrijk is, wat ze er aan hebben.
...Geef mij eens jouw versie van het nut van geschiedenis. Ik leg hem morgen aan mijn leerlingen voor en geef je hun respons...
Ik was al bang dat je dat ging vragen, als ik dat doe ben ik wel even bezig en ik spendeer nu al te veel tijd aan dit forum terwijl ik een miljoen andere dingen moet doen.
Dus nee, die krijg je niet.
Beetje in het kort het idee; geschiedenis herhaalt zich, ken je je verleden dan begrijp je het heden en voorzie je de toekomst, alles wat we doen is gevolg van geschiedenis, hoe je denkt en leeft heeft ook zijn roots in het verleden, zonder geschiedenis heb je geen karakter, etc, etc.
Zoals je ziet, als ik hier over echt ga uitbreiden ben ik nog wel even zoet en ik moet nog eten ook en filmopnames Discovery channel voorbereiden.
marloes schreef:Reenactors op school is altijd een goed idee, dat gebeurt ook al erg vaak.
...Ja, is allemaal heel kleurrijk en vooral anders dan wat ze normaal op zo'n dag doen. Als we een clown vragen die ballondieren maakt spreekt dat ook aan en hebben ze het er later ook nogsteeds over
Ja en das fijn als ze ballondieren moeten leren maken.
marloes schreef:Ik merk dat bijna alle kinderen veel te weinig weten over geschiedenis en dat leren ze op school.
...Tsja, hoeveel uur per week wil je dat ze eigenlijk naar school gaan? Ik heb elke groep twee uur per week en als iets een beetje wil blijven hangen in hun hoofden, en er ook nog ruimte is voor mooie verhalen, films reenactors en andere opsmuk dan kom je er niet met alles wat ze zouden moeten weten. Dan gaan we weer terug naar eindeloze aantekeningen leren en jaartallen leren.
Zijn er cijfers bekend of dat eigenlijk beter werkte?
Ja de lessen waren minder maar het lijkt wel dat vorige generaties wel nog steeds al die jaartallen en de gronologische volgorde in hun kop hebben.
Misschien een beetje terug naar vroeger maar niet helemaal?
marloes schreef:Maar niet alleen de kinderen, volwassenen weten vaak wel meer maar gedateerde informatie.
...Wat weereens aangeeft dat over een brede linie de interesse voor geschiedenis laag is. De massa prefereert immers "Idols" boven "Histories".
Maar das toch vrij recent heb ik het idee.
Mijn idee van de mensen van voor de oorlog is dat ze toen veel meer bezig waren met hun eigen geschiedenis en cultuur.
marloes schreef:Zo geloven bijna alle volwassenen de cliches van de Middeleeuwen die al lang achterhaald zijn, maar helaas nog steeds in de schoolboeken staat.
...Voorbeelden graag. Noem eens een cliché (inclusief boek en pagina)
Ja dag, heb niets beters te doen zeker?
cliche middeleeuws nederland 14e eeuw; mensen waren klein, werden niet oud, leefde goor, waste zich nooit, varkens in de straten, poep uit het raam, vrouwen mochten niets, altijd oorlog, heksenverbrandingen, elke misdadiger werd gebrandmerkt, opgehangen, onthoofd en gevierendeeld, na eerst flink te zijn gemarteld door een beul met een ontbloot bovenlijf en een zwarte kap waarin twee oogjes zijn uitgesneden, al boerend en kwijlend vlees-aan-het-bot eten met je handen, de honden op tafel, de botten over je schouder werpen en ongeremd drinken en aan de rondborstige serveersters zitten, bedelaars die zich in de modder wentelen, etc. etc.
marloes schreef:Ik geef de schoolboeken hier voornamelijk de schuld van de belabberde toestand van de geschiedeniskennis.
...net waren het nog de leraren. Als een schrijver van zo'n boek zich hier meld, ligt het dan weer aan een ander?
Tjonge jonge, wat een volwassen opmerking.
Ik schreef VOORNAMELIJK, dus de leerkrachten zijn zeker niet opeens onschuldig.
Met slechte boeken is het moeilijk les geven en motiveren, maar niet onmogelijk.
marloes schreef:Wat er in staat klopt soms niet eens maar het staat sowieso allemaal door elkaar heen.
...Voorbeelden van onjuistheden?
Ja ik ga even het geschiedenisboek van mijn zusje halen en helemaal doorspitten...niet dus.
Gewoon tijdens het helpen met geschiedenis kom ik gewoon fouten tegen en dan denk ik, goh das fout.
Niet dat ik het gelijk noteer om fijn in een groep te delen.
marloes schreef:Het lesgeven in themas is vreselijk helemaal omdat de gronologische volgoorde verdwijnt.
...Helemaal waar. Ik behoor dan ook tot die mensen die het absoluut niet eens zijn met het "leren leren" principe. Een basis van belangrijke data is een voorwaarde, samen met een basis van belangrijke begrippen en dit alles chronologisch. Maar het is zeer de vraag of onze opvatting van belangrijk, ondermeer weten wat D-Day was, ook de werkelijkheid is.
[/quote]
Is het de vraag of weten wat D-day was belangrijk is?!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966