duitse order.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

duitse order.

Bericht door custom »

Vraagje voor een verzamelkennis over deze Duitse order..in zilver uitgevoerd HK met de Franse lelie met twee sterren tevens met een drie kleuren lint v/d Franse vlag..Wie kent deze onderscheiding en is het wel origineel (2WO)..sorry voor de slechte foto - scan!

Afbeelding
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Mischien is het een Finse Medaille?
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Ik bind het een beetje raar, een hakenkruis met korte pootjes. Ik ben geen duitse kenner maar kwam dit meer voor? (van die korte pootjes)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

rood schreef:Ik bind het een beetje raar, een hakenkruis met korte pootjes. Ik ben geen duitse kenner maar kwam dit meer voor? (van die korte pootjes)
Voornamelijk in Finland. Een korte zoektocht naar Finse medailles heeft hier echter niets opgebracht, en blijft de combinatie Franse driekleur/lelie.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Misschien iets van de Franse collaboratie, of (vooroorlogse) nazi partij?
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik heb er geen goed gevoel bij. De vorm van de HK lijkt op repro omdat het geheel slecht is afgewerkt en niet mooi strak is zoals een duitse order hoort te zijn..maar ik kan mij vergissen er is zo ook niet veel van te maken met een enkele afbeelding van lage kwaliteit..
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ik denk dat de medaille sowieso niet Duits is. Het kan inderdaad vooroorlogs Frans zijn gezien de lelie. Het gebruik van het hakenkruis is ook niet vreemd, het hakenkruis is immers het teken van voorspoed, dit hoeft niet speciaal iets met een nazi partij te maken te hebben.
De medaille kan allerlei doeleinden gehad hebben, er werdt voor de oorlog volop gebruik gemaakt van het hakenkruis als symbool. Veel bedrijven hadden het in hun logo verwerkt, dus een politieke partij zou goed mogelijk zijn.
Vandaag de dag is het hakenkruis in het boedisme nog altijd het teken van voorspoed. :wink:

Ik vraag me af of je er ooit achter komt wat het precies is :?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Frans lijkt mij niet. Want de Franse kleuren zijn van links naar rechts Blauw, Wit, Rood
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

bedoel je zo ..dit object is gescand en vandaar gespiegeld afgebeeld

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

custom schreef:bedoel je zo ..dit object is gescand en vandaar gespiegeld afgebeeld
Maar nu loopt het hakenkruis juist achteruit, dit is een teken van neergang. Het lijkt mij niet logisch dat dat op een medaille uitgebeeld zou worden
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Inderdaad, nu is het ook geen hakenkruis meer.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Of het lindje zit verkeert om dat kan natuurlijk ook nog :idea: maar er moeten eerst gewoon betere afbeelingen komen ook van de achterzijde.
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Bericht door Fahnenjunker »

Inderdaad, nu is het ook geen hakenkruis meer.
Niet helemaal waar. De swastika (su=goed en asti=zijn/teken) is een oud hindoe symbool en had oorspronkelijk deze vorm. Adolf draaide de richting van de kruisarmen om en dit is het hakenkruis wat we vandaag de dag kennen. Volgens een hindoe legende brengt het omdraaien van het hakenkruis de dader ongeluk. Waarvan akte.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Hakenkruizen zijn zoals iedereen weet vele malen eerder gebruikt dan in Duitsland dus denk daar maar over na..

Het embleem OP het kruis heb ik vaker gezien bij Padvinders.

Mocht het hetzelfde zijn als een normaal hakenkruis dan moet je dneken aan NL / Luxemburg en anders aan Frankrijk.
Mehr Sein Als Scheinen!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Naar mijn inziens moet je het meer zoeken naar fins, richting het Mannerheim kruis.
Plaats reactie