Driekwart Britse jongeren weet niet wat D-Day is?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Voor de mensen die later inschakelen is ook dit (oudere) topic mogelijk interessant leesvoer. Hier werd Marloes namelijk ook gevraagd naar de fouten in de geschiedenisboeken.

Ter informatie :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

precies en ook toen had ik geen trek in mijn boekenkast opentrekken en dingen gaan opzoeken.
Geloof mij of geloof me niet, ipv mij te vragen kun je het ook aan google vragen.
Die heeft wel tijd en zin.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

marloes schreef:precies en ook toen had ik geen trek in mijn boekenkast opentrekken en dingen gaan opzoeken.
Geloof mij of geloof me niet, ipv mij te vragen kun je het ook aan google vragen.
Die heeft wel tijd en zin.
en waar woont die meneer google?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

http://www.google.nl

Maar daar ga je echt geen raportages vinden over fouten in de **moderne** methoden. Wellicht wel in spullen van 15 jaar geleden.

De moderne methoden zijn gewoon best accuraat.

Maar zoals gezegd, zonder onderbouwingen is 't een welles-nietes verhaal.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Proos schreef:www.google.nl

Maar daar ga je echt geen raportages vinden over fouten in de **moderne** methoden. Wellicht wel in spullen van 15 jaar geleden.

De moderne methoden zijn gewoon best accuraat.

Maar zoals gezegd, zonder onderbouwingen is 't een welles-nietes verhaal.
Kijk moderne historici hebben inderdaad wel in de gaten dat veel materiaal van een tijdje terug achterhaald is.
Archeologische vondsten, herbestudering van oude bronnen, etc etc, laten zien dat veel van de dingen die we geloven over de Middeleeuwen niet lijken te kloppen.
Maar in boeken kom je toch nog vaak deze cliches tegen.
En laten we dat hele bewijzen maar eens omdraaien.
Wat zeggen moderne schoolboeken over het dagelijks leven in de Middeleeuwen?
Over bijvoorbeeld de hygiene?

Iemand toevallig 'Terry Jones's Medieval lives" gezien?
Alle clichés kwamen aan bod en werden daarna gelijk naar het rijk der fabelen verwezen.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hierover trouwens:
Study concludes rats did not spread Black Death

A medical investigation has concluded humans rather than rats carried the plague epidemics that ravaged medieval Europe. The study of over 100 epidemics, the worst of which were in the mid-14th century, showed that the Black Death was more likely to have been spread by travellers moving between towns and villages rather than rodents. Emeritus professor of zoology at Liverpool University Chris Duncan and social historian Sue Scott undertook the study. They display their findings in a book, The Return of the Black Death, and compiled their evidence using English wills, diaries and parish records. Bubonic plague is carried by fleas on rats but they believe the illness was the deadly virus haemorrhagic plague. The study points out that Europe had no brown rats at this point and the black variety did not live in the countryside and was not resistant to the disease, which would have allowed it to spread. Furthermore, the winter would have killed the rat fleas. Inconsistencies in parish records alerted the researchers to the length of incubation (about 27 days) which would have allowed travellers to move around. Contemporary accounts of the symptoms of fainting, vomiting and swellings are more apparent in haemorrhagic plague rather than bubonic. (May 17th)
http://www.historytoday.com/dt_archive. ... a_30202862
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Interessant!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

marloes schreef:En laten we dat hele bewijzen maar eens omdraaien.
Da's iets te makkelijk. Jij doet een bewering, dan ligt de bewijslast bij jou.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Proos schreef:
marloes schreef:En laten we dat hele bewijzen maar eens omdraaien.
Da's iets te makkelijk. Jij doet een bewering, dan ligt de bewijslast bij jou.
Ja maar ik had geen zin en geen tijd.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik onttrek me bewust aan deze discussie; ik wil me niet mengen in gesprekken waar mensen wel graag stellingen willen poneren, maar zich terugtrekken als deze stellingen vragen oproepen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:
b) Als ze elke week een portie reenactment krijgen blijft er minder hangen van een specifieke middag
Dat weet ik niet zeker, ik leer ieder evenement weer wat nieuws, ik ken bezoekers die regelmatig terugkomen en iedere keer leren die weer iets, of ze nu willen of niet.
...Je gaat uit van het misverstand dat iedereen net als jij openstaat voor historische kennis. Als het ze niet boeit dan kun je hoog of laag springen. Ga met een puberende groep melige derdeklassers naar het verzetsmuseum in Amsterdam en je weet wat ik bedoel. Grappen als: "waar is het museum?" "daar is het museum" (wijzen met gestrekte rechterarm). En das een volledig blanke klas die allemaal "snappen hoe erg het toen was". Nog erger is een groep tieners in Dachau die niets van de gids horen omdat ze vol afschuw constateren dat er geen cola-automaat is.
marloes schreef:Ik denk dat in bijna alle gevallen ongemotiveerde kinderen gemotiveerd kunnen worden door de leraar, maar er zijn altijd uitzonderingen.
En die moeten ze gewoon van school sturen en in de mijnen aan het werk zetten :evil:
...Over volwassen antwoorden gesproken. Waarop baseer je hier je mening? Een keer lesgeven aan de klas van je zusje?
marloes schreef:Ik was al bang dat je dat ging vragen, als ik dat doe ben ik wel even bezig en ik spendeer nu al te veel tijd aan dit forum terwijl ik een miljoen andere dingen moet doen.
Dus nee, die krijg je niet.
Beetje in het kort het idee; geschiedenis herhaalt zich, ken je je verleden dan begrijp je het heden en voorzie je de toekomst, alles wat we doen is gevolg van geschiedenis, hoe je denkt en leeft heeft ook zijn roots in het verleden, zonder geschiedenis heb je geen karakter, etc, etc.
Zoals je ziet, als ik hier over echt ga uitbreiden ben ik nog wel even zoet en ik moet nog eten ook en filmopnames Discovery channel voorbereiden.
...Nogal lange uitleg van een zwaktebod Marloes
Timo Worst schreef:[Tsja, hoeveel uur per week wil je dat ze eigenlijk naar school gaan? Ik heb elke groep twee uur per week en als iets een beetje wil blijven hangen in hun hoofden, en er ook nog ruimte is voor mooie verhalen, films reenactors en andere opsmuk dan kom je er niet met alles wat ze zouden moeten weten. Dan gaan we weer terug naar eindeloze aantekeningen leren en jaartallen leren.
marloes schreef:Zijn er cijfers bekend of dat eigenlijk beter werkte?
Ja de lessen waren minder maar het lijkt wel dat vorige generaties wel nog steeds al die jaartallen en de gronologische volgorde in hun kop hebben.
Misschien een beetje terug naar vroeger maar niet helemaal?
...Dus terug naar jaartallen stampen en verkapte hoorcolleges voor middelbare scholen? Want das hoe het vroeger ging.
marloes schreef:Maar niet alleen de kinderen, volwassenen weten vaak wel meer maar gedateerde informatie.
Timo Worst schreef:...Wat weereens aangeeft dat over een brede linie de interesse voor geschiedenis laag is. De massa prefereert immers "Idols" boven "Histories".
marloes schreef:Maar das toch vrij recent heb ik het idee.
Mijn idee van de mensen van voor de oorlog is dat ze toen veel meer bezig waren met hun eigen geschiedenis en cultuur.
...Nationalisme en chauvinisme werden voor de oorlog dan ook veel meer gepromoot. Maar dat terzijde. Hoezo recent, we hebben het toch over het motiveren van deze generatie? De huidige generatie schoolgaande jeugd? Nou, die interesseren zich vrijwel niet voor geschiedenis. Zeker als het alternatief Idols is, of soortgelijke programmas.
marloes schreef:Zo geloven bijna alle volwassenen de cliches van de Middeleeuwen die al lang achterhaald zijn, maar helaas nog steeds in de schoolboeken staat.
Timo Worst schreef:...Voorbeelden graag. Noem eens een cliché (inclusief boek en pagina)
marloes schreef:Ja dag, heb niets beters te doen zeker?
cliche middeleeuws nederland 14e eeuw; mensen waren klein, werden niet oud, leefde goor, waste zich nooit, varkens in de straten, poep uit het raam, vrouwen mochten niets, altijd oorlog, heksenverbrandingen, elke misdadiger werd gebrandmerkt, opgehangen, onthoofd en gevierendeeld, na eerst flink te zijn gemarteld door een beul met een ontbloot bovenlijf en een zwarte kap waarin twee oogjes zijn uitgesneden, al boerend en kwijlend vlees-aan-het-bot eten met je handen, de honden op tafel, de botten over je schouder werpen en ongeremd drinken en aan de rondborstige serveersters zitten, bedelaars die zich in de modder wentelen, etc. etc.
...Nog een zwaktebod. In welk boek staat dat? Memo? Sprekend Verleden? Dacht het niet hoor. Het boek dat wij gebruiken, Memo, gaat in vijf paragrafen door de middeleeuwen. De rode draad in het boek door alle hoofdstukken is de verschillen in stand, sociale lagen. Arm en rijk. De Islam aan bod (d.m.v. het middeleeuwse Spanje), hun voorsprong op het gebied van handel en bouwkunst. In contrast de Christelijke wereld (de rest van Europa), het verval na het verdwijnen van de Romeinen, Constantijn de almacht van de kerk, vrijwel iedereen geloofde in God, de kerk maakte je bang om zieltjes te behouden (ipv. nu, Jesus als vriend om zieltjes te winnen). De wijze waarop de Pest Genua trof en de uitleg van de kerk als voorbeeld. De overlap tussen standen (elkaar toeschuiven van belangrijke posten. B.v. oudste zoon erfgenaam, tweede positie in de kerk, derde in het leger). Dochter uithuwelijken voor verstevigen politieke of economische macht (meisjes van 14 horen niet graag dat ze in die tijd zomaar aan een 20 jaar oudere man vast konden komen te zitten, tot ik ze vertel dat dat niets te betekenen had. Je had verder geen last van hem, geld genoeg, woonde in een ander vleugel van het huis en allebei een serie minnaars of minaressen. Dan vinden ze het plotseling niet zo erg meer). De tegenstelling tussen bedelmonniken en rijke kloosters (als inleiding naar her volgende hoofdstuk, de breuk in de kerk). Tussendoor nog wat volksverhuizen, Hunnen e.d. Geen heksen, beulen, martelen. Wel de switch in onze streken van landbouw naar voorzichtige handel, kleine steden met de kerk en de markt als centrale plaatsen, etc.
marloes schreef:Ik geef de schoolboeken hier voornamelijk de schuld van de belabberde toestand van de geschiedeniskennis.
Timo Worst schreef:...net waren het nog de leraren. Als een schrijver van zo'n boek zich hier meld, ligt het dan weer aan een ander?
marloes schreef:Tjonge jonge, wat een volwassen opmerking.
Ik schreef VOORNAMELIJK, dus de leerkrachten zijn zeker niet opeens onschuldig.
...Waar schreef je voornamelijk? Je schreef...
marloes schreef:Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
...geen voornamelijk te bekennen. Voor ik mij hierin mengde gooide je het op het bord van de leerkrachten
marloes schreef:Met slechte boeken is het moeilijk les geven en motiveren, maar niet onmogelijk.
...Uitgaande van jouw veronderstelling dat de boeken slecht zijn. Een veronderstelling waarvoor je geen bewijs wil cq. kan leveren. Daarintegen heb ik hierboven weergegeven waar het boek dat ik gebruik globaal over gaat.
marloes schreef:Wat er in staat klopt soms niet eens maar het staat sowieso allemaal door elkaar heen.
Timo Worst schreef:...Voorbeelden van onjuistheden?
marloes schreef:Ja ik ga even het geschiedenisboek van mijn zusje halen en helemaal doorspitten...niet dus.
Wederom een zwaktebod...
marloes schreef:Gewoon tijdens het helpen met geschiedenis kom ik gewoon fouten tegen en dan denk ik, goh das fout.
...En vanuit jouw almachtige kennis van de geschiedenis weet jij zeker dat het fout is maar geen fout komt je direct voor de geest als ik er naar vraag en even nakijken is teveel werk. Tsja, die boeken van tegenwoordig zijn ook zo dik :roll:
marloes schreef:Niet dat ik het gelijk noteer om fijn in een groep te delen.
...Je zegt dus eigenlijk niets constructiefs
marloes schreef:Is het de vraag of weten wat D-day was belangrijk is?!
...Ja, of specifiek het kennen van D-Day als begrip van belang is. En als dat zo is, wat ze dan over D-Day moeten weten.
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

BTW, bij mijn korte samenvatting van de info die het boek geeft over de Middeleeuwen: wat tussen haakjes staat is extra invulling die ik geef in mijn lessen, niet waar het boek bij stil staat
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

dus nou moet ik enorm mijn best gaan doen om me in een "discussie" op een internetforumpje te bewijzen?
Nee hoor, dacht het niet.
Zwaktebod dit, zwaktebod dat.
Kan me hier niet echt druk over maken.
Beetje 3 uur reizen om het geschiedenisboekje van mijn zusje te halen, dit vervolgens een paar uur doorspitten op foutjes en dan melden alleen voor deze discussie?
Dan trek ik liever alles terug wat ik gezegt heb.
Ja jij hebt gelijk, ik heb het fout etc.
Zoo nu weer werken.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

roffel roffel roffel ... het publiek houdt zich stil; de zaal is donker, de spanning te snijden. Alle ogen zijn gericht op het doek. Een spotlight gaat aan en verlicht het doek. Een zucht gaat door de zaal ...

... en dan gaat het doek open en met een grandioze ondersteuning van het orkest treed in het licht ....
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:dus nou moet ik enorm mijn best gaan doen om me in een "discussie" op een internetforumpje te bewijzen?
Nee hoor, dacht het niet.
Zwaktebod dit, zwaktebod dat.
Kan me hier niet echt druk over maken.
Beetje 3 uur reizen om het geschiedenisboekje van mijn zusje te halen, dit vervolgens een paar uur doorspitten op foutjes en dan melden alleen voor deze discussie?
Dan trek ik liever alles terug wat ik gezegt heb.
Ja jij hebt gelijk, ik heb het fout etc.
Zoo nu weer werken.
...Can't stand the heat, stay out of the kitchen. Wat een denigrerende toon, "een internetforumpje". Ik weerleg slechts je vrij stellig gebrachte, vrij zwakke argumenten. Dacht dat dit toch mijn goed recht is.
Plaats reactie