De doodstraf: jullie mening nodig

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Voor of tegen de doodstraf?

Peiling eindigde op 02 dec 2007, 19:55

voor omdat ...
12
30%
tegen omdat ...
11
28%
voor, maar...
11
28%
tegen, maar...
6
15%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

HMS Renown schreef:Dat is daar geen reden voor ik ben ook tegen de doodstraf maar hoe moeten 4 cipiers 128 gevangen tegen houden zonder wapens?
Een goede vraag voor ander topic.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

Hoe moeten 128 gevangen zich normaal gedragen in een gevangenis tegen cipiers?!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Sturmkreuz schreef:Hoe moeten 128 gevangen zich normaal gedragen in een gevangenis tegen cipiers?!
Interessante vraag voor een ander topic.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

okke schreef:Ik denk dat je bedoelt dat je het niet over mij had. Maar los daarvan was ik benieuwd wat je mee wilt delen met je mededeling dat sommige mensen vanwege hun levensovertuiging tegen doodstraf zijn. Is dat ook jouw mening?
Die hebben vaak een voorgebakken mening.
Die zijn van jongs af aan opgegroeid met hun geloofs overtuiging dat god alleen beslist over leven en dood.
God heeft je geschapen, en god komt je halen als de tijd rijp is.
Das hun goed recht,maar zeker niet de mijne!
Ik ben voor de doodstraf.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dat er mensen zijn die tegen de doodstraf zijn op grond van hun geloofsovertuiging doet dus niet ter zake. Het is niet jouw goede recht, zoals je zelf zegt (ik denk dat je jouw opvatting bedoelt) en het is ook niet de opvatting van een van de reageerders in dit onderwerp.

Ik ben benieuwd wat voor jou redenen zijn dat de doodstraf ingevoerd zou moeten worden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Voor misdaden zoals moord, is de doodstraf de enige en de juiste straf!
Het is onverteerbaar dat een moordenaar na zes tot 8 jaar weer vrijkomt en zijn leven wel kan vervolgen.
De familie heeft wel levenslang gekregen,en hun dierbare is er niet meer.
Levenslang is ook geen optie;kost veel te veel geld,en de moordenaar went ook aan het gevangenschap en steld zich daar op in.
En,.........krijgt weer plezier in zijn levenstijl.
Ziet elke dag de zon weer opkomen,en dat moet voorkomen worden.
Kijk als ze nou in het gevang van THAILAND zaten,levenslang.
Stel je nou eens voor okke; iemand van je familie word afgeslacht door een junkie,die wanhopig op zoek is naar geld voor dope.
Welke straf had jij nou in gedachten??????????
Wat zou jij dan doen???????????????

Hang m high!
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Gezien het slappe halfzachte beleid ten aanzien van criminelen( ff een zijweg ingeslagen),zou de oorzaak liggen in de krankzinnige jaren zestig en zeventig.
Toen criminelen door de politiek werden gezien als de beklagenswaardige slachtoffers van onze keiharde kapitalistische maatschappij.
En niemand had mededogen met de bestolen,want die behoorden immers tot de bezittende klasse.
Er was toen zelfs een officier van justitie die openlijk verklaarde dat hij zich over roof,inbraak en heling niet druk kon maken.
Want in zijn linkse ogen was het eigenlijk een proces van sociale rechtvaardigheid.
Zo konden de minderbedeelden in onze samenleving toch een mooie stereotoren,een goede computer of een prima videocamera voor een zacht prijsje bemachtigen.
En de bestolen welgstelden waren meestal toch goed verzekerd.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

In de jaren zestig en zeventig was er een officier van justitie die zich niet druk maakte om diefstal, zodat de minderbedeelden een computer konden kopen? Wat een ongeloofwaardig verhaal.

Ook een erg slecht voorbeeld om je verhaal mee te ondersteunen. Je zegt dat onze maatschappij in de jaren zestig en zeventig veranderde van keiharde kapitalistische maatschappij in een slappe halfzachte maatschappij. Ik ben het daar niet mee eens en het uitlating van één officier van justitie (zonder bronvermelding en zonder beschrijving van de context van zijn uitspraak), is voor mij verre van overtuigend.

Bovendien was in 1970 de doodstraf al een eeuw afgeschaft.
Thor schreef:Stel je nou eens voor okke; iemand van je familie word afgeslacht door een junkie,die wanhopig op zoek is naar geld voor dope.
Welke straf had jij nou in gedachten??????????
Wat zou jij dan doen???????????????

Hang m high!
Ik zou de hoogst mogelijke straf voor zo'n misdrijf willen. Maar gelukkig is het niet aan mij om de strafmaat te bepalen; daar zijn rechters voor die een objectiever oordeel geven, minder gekleurd door emoties.
Ik kan me zeker niet vinden in jouw 'Hang m high'.

Ik lees tussen jouw zinnen door dat mensen voor hun misdrijven harder of minstens even hard gestraft moeten worden als het leed dat zij berokkenen. Kan je jezelf hiertegen verzekeren? Of vind je bijvoorbeeld ook dat als je een verkeersbord omver rijdt, je de totale kosten van het vervangen van dat verkeersbord moet betalen?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

okke schreef: Bovendien was in 1970 de doodstraf al een eeuw afgeschaft.
Wat bij wet is afgeschaft, kan bij wet ook weer ingesteld worden. Dit is eigenlijk een of topic antwoord.
Thor schreef: Hang m high!
"hang m high" daar ben ik niet zo voor. Dat lijkt meer op linchen wat er te linchen valt.
okke schreef: Ik zou de hoogst mogelijke straf voor zo'n misdrijf willen. Maar gelukkig is het niet aan mij om de strafmaat te bepalen; daar zijn rechters voor die een objectiever oordeel geven, minder gekleurd door emoties.
Ik kan me zeker niet vinden in jouw 'Hang m high'.
Helemaal mee eens, omstandigheden waarin iets gebeurd moeten in acht worden genomen. Dood door schuld (ongeluk, zelfverdediging, roekeloosheid) is wat anders dan moord of moord met voorbedachte rade of doodslag na bijvoorbeeld eerst zelf ergens ingebroken te hebben en betrapt te worden.

Zo moet elke zaak apart beoordeeld worden voor de strafmaat. Ik vind dat overigens anders bij zededelicten, daar mag per soort delict naar mijn mening minimaal castratie opstaan en maximaal doodstraf.
okke schreef: Ik lees tussen jouw zinnen door dat mensen voor hun misdrijven harder of minstens even hard gestraft moeten worden als het leed dat zij berokkenen. Kan je jezelf hiertegen verzekeren?
Dit is niet te verzekeren. Opzettelijke gedragingen tegen een persoon of zaak gericht, wederechtelijk of uit nalatigheid is niet gedekt op een aansprakelijkheidsverzekering. Ook niet als de persoon aansprakelijk is vanwege groepsgedrag en de persoon zelf niet daadwerkelijk meegedaan heeft aan de handeling of bijgedragen aan de nalatigheid. Dit geld ook voor seksuele of seksueel getinte gedragingen.
okke schreef:Of vind je bijvoorbeeld ook dat als je een verkeersbord omver rijdt, je de totale kosten van het vervangen van dat verkeersbord moet betalen?
Als je een verkeersbord omver rijdt, dan ben je inderdaad aansprakelijk voor de gehele schade. Dit noemen we een eenzijdig ongeval, waarbij de bestuurder aansprakelijk is voor alle schade.

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 25 nov 2007, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

okke schreef: Bovendien was in 1970 de doodstraf al een eeuw afgeschaft.
Wat bij wet is afgeschaft, kan bij wet ook weer ingesteld worden. Dit is eigenlijk een of topic antwoord.
Thor schreef: Hang m high!
"hang m high" daar ben ik niet zo voor. Dat lijkt meer op linchen wat er te linchen valt.
okke schreef: Ik zou de hoogst mogelijke straf voor zo'n misdrijf willen. Maar gelukkig is het niet aan mij om de strafmaat te bepalen; daar zijn rechters voor die een objectiever oordeel geven, minder gekleurd door emoties.
Ik kan me zeker niet vinden in jouw 'Hang m high'.
Helemaal mee eens, omstandigheden waarin iets gebeurd moeten in acht worden genomen. Dood door schuld (ongeluk, zelfverdediging, roekeloosheid) is wat anders dan moord of moord met voorbedachte rade of doodslag na bijvoorbeeld eerst zelf ergens ingebroken te hebben en betrapt te worden.

Zo moet elke zaak apart beoordeeld worden voor de strafmaat. Ik vind dat overigens anders bij zededelicten, daar mag per soort delict naar mijn mening minimaal castratie opstaan en maximaal doodstraf.
okke schreef: Ik lees tussen jouw zinnen door dat mensen voor hun misdrijven harder of minstens even hard gestraft moeten worden als het leed dat zij berokkenen. Kan je jezelf hiertegen verzekeren?
Dit is niet te verzekeren. Opzettelijke gedragingen tegen een persoon of zaak gericht, wederechtelijk of uit nalatigheid is niet gedekt op een aansprakelijkheidsverzekering. Ook niet als de persoon aansprakelijk is vanwege groepsgedrag en de persoon zelf niet daadwerkelijk meegedaan heeft aan de handeling of bijgedragen aan de nalatigheid. Dit geld ook voor seksuele of seksueel getinte gedragingen.
okke schreef:Of vind je bijvoorbeeld ook dat als je een verkeersbord omver rijdt, je de totale kosten van het vervangen van dat verkeersbord moet betalen?
Als je een verkeersbord omver rijdt, dan ben je inderdaad volledig aansprakelijk voor de gehele schade die je hebt berokkend. Dit noemen we overigens een eenzijdig ongeval, waarbij de bestuurder aansprakelijk is voor alle schade.

Ik vind het raar als je stelt dat dat anders zou moeten zijn, dat zou betekenen dat je geen of een verminderde verantwoordelijkheid zou hebben voor daden die je al dan niet opzettelijk pleegt.

Wel moet je naar omstandigheden kijken, oorzaak en gevolg. Ik vind het heel wat anders wanneer een inbreker of overvaller door de zelfverdedigingsactie van het slachtoffer om het leven komt, of invalide wordt oid, dan wanneer de inbreker/overvaller het slachtoffer dood of letsel toebrengt.
De inbreker dient m.i. te weten dat zelfs bij een simpele insluiping (=binnenkomen zonder braak) de consecuentie kan zijn dat hij/zij oog in oog komt te staan met de eigenaar en dat een handgemeen daar het gevolg van kan zijn. Dit is een direct gevolg van het handelen van de inbreker, hij zou zich dan ook nooit mogen beroepen op zelfverdediging.
Hetzelfde geldt voor de overvaller, hij start een gewelddadige aktie en die kan immers gewelddadig beantwoord worden. Ook hier vind ik dat de overvaller zich nooit op zelfverdediging zou mogen beroepen.

In beide gevallen moet het slachtoffer zich daar wel op kunnen beroepen.

Gr.,
Too Tall
Laatst gewijzigd door To Tall op 25 nov 2007, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

To Tall schreef:
okke schreef: Bovendien was in 1970 de doodstraf al een eeuw afgeschaft.
Wat bij wet is afgeschaft, kan bij wet ook weer ingesteld worden. Dit is eigenlijk een of topic antwoord.
Helemaal mee eens; de verwijzing dat Nederland sinds de jaren zestig en zeventig softer zou zijn geworden, is dus een off-topic opmerking in het gesprek over de doodstraf.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Bericht door ArjenS »

.
Laatst gewijzigd door ArjenS op 21 jul 2008, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

In amerika is de discussie over de doodstraf weer opgelaaid.
Niet om die af te schaffen,maar omdat een dodelijke injectie (vanwege het daaropvolgende lichaamlijke proces)plots inhumaan lijkt.
Reden om eens naar THE LAST HANGMAN te kijken. DVD.
Albert pierpoint (1905-1992) was zo`n typische alledaagse arbeider uit de films van mike leigh en ken loach.
Ook al omdat hij het mistroostige gezicht van leighs vaste kracht timothy spall heeft.
Maar pierpoint heeft een opmerkelijke bijbaantje:hij reist in opdracht van hare majesteit langs gevangenissen om ter dood veroordeelden de strop om te hangen.
Dat doet hij met waardigheid en zorg,opdat het einde zo snel en pijnloos mogelijk is.

Bron: de telegraaf 25-11-2007.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Staat er vandaag een artikel in de telegraaf,over een politie agent met negen levens.
Zou een ieder moeten lezen.
Die agent heeft toen 1977 een collega verloren.
Deze collega werd gewoon door zijn hoofd geschoten bij een normale verkeerscontrole.
Moet je eens voostellen;jij loopt daar als politie agent naar die auto,buigt je hoofd naar de bestuurder en BENG een kogel in je hoofd en dood morsdood!
Later hebben ze de dader wel gepakt maar,...........................je voelt het aankomen de dader kreeg.................drie jaar :?
Krankzinnig voor woorden nietwaar.
Van die slappe hap hebben we nu nog last van.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Thor schreef:Staat er vandaag een artikel in de telegraaf,over een politie agent met negen levens.
Zou een ieder moeten lezen.
Die agent heeft toen 1977 een collega verloren.
Ik lees normaal de telegraaf niet. Waarom zou ik nog meer het artikel moeten lezen, behalve dat een agent dertig jaar geleden een collega heeft verloren?
Deze collega werd gewoon door zijn hoofd geschoten bij een normale verkeerscontrole.
Moet je eens voostellen;jij loopt daar als politie agent naar die auto,buigt je hoofd naar de bestuurder en BENG een kogel in je hoofd en dood morsdood!
Je moet er inderdaad niet aan denken. Soms is het gedrag van mensen uiterst onvoorspelbaar.
Later hebben ze de dader wel gepakt maar,...........................je voelt het aankomen de dader kreeg.................drie jaar :?
Krankzinnig voor woorden nietwaar.
Ik voelde inderdaad aankomen dat de dader een lagere straf zou krijgen dan wat jij redelijk vindt. Onvoorstelbaar dat voor moord op een politieagent zonder uitlokking of aanleiding zo'n lage straf staat. De agressie tegen politieagenten is al hoger dan tegen de meeste andere beroepen. Een rechter zou daar bij de strafmaat rekening moeten houden.
Van die slappe hap hebben we nu nog last van.
Politieagenten hebben nu nog last van de straf die de dader toen kreeg? Of bedoel je dat alle Nederlanders nog last hebben van de uitspraak van die rechter toen? Of bedoel je nog wat anders?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie