Nazi-archief na zestig jaar openbaar

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Nazi-archief na zestig jaar openbaar

Bericht door sniper snoop »

Vijftig miljoen pagina's, 25 kilometer informatie over de holocaust is vanaf woensdag beschikbaar voor historici en overlevenden. Met de afronding van de ratificering van het verdrag dat de nazi-archieven in het Duitse Bad Arolsen openstelt voor publiek is een einde gekomen aan zestig jaar van geheimhouding. Dat heeft het uit elf landen bestaande bestuur van de International Tracing Service (ITS), de afdeling van het Internationale Comité van het Rode Kruis die de opgeslagen archieven beheert, woensdag bekendgemaakt.

Griekenland was het laatste land dat het verdrag ondertekende en inleverde bij het Duitse ministerie van buitenlandse zaken. Nederland ratificeerde het verdrag al eerder. "We zijn er, de deuren zijn open", aldus ITS-directeur Reto Meister. Paul Shapiro van het Amerikaanse Holocaust Memorial Museum, die zich sinds 2001 heeft ingespannen om de archieven openbaar te krijgen, reageerde opgelucht, maar zei dat het proces te lang heeft geduurd.

Tot op heden werd het archief slechts aangewend voor het opsporen van familieleden van overlevenden en nabestaanden of voor het leveren van bewijslast in rechtszaken. Maar nu krijgen ook historici de kans om te putten uit deze enorme bron van informatie. Meister zei alleen deze maand al vijftig verzoeken te hebben ontvangen van onderzoekers die staan te popelen om zich op het archief te storten, dat onder meer de administratie van concentratie- en werkkampen bevat, transportlijsten en lijsten van omgekomenen. De nazi's hielden alles precies bij, van het aantal maaltijden waar een dwangarbeider recht op had tot de manier waarop concentratiekampgevangenen aan hun gruwelijke eind kwamen.

Toch wordt niet verwacht dat het openstellen van het archief de algemene kennis over de holocaust en het nazi-tijdperk, waarschijnlijk de meest bestudeerde periode van de twintigste eeuw, zal vergroten. Wel zullen de vrijgekomen persoonsgegevens en details de onvoorstelbare gruwelijkheden uit die periode wellicht minder abstract kunnen maken. Naar verwachting zal het archief, waar de geallieerde troepen nog voor de oorlog was afgelopen al de eerste hand aan legden, tevens een hernieuwde golf van academische interesse in de holocaust teweeg brengen.

Bron: Nieuws.nl
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Weet je ook hoe je in contact kunt komen daarmee?

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Geen flauw idee. :)
Ik heb dit vernomen dus weet niet hoe in elkaar zit. Mss Duitsland contacteren maar vraag me niet waar. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Vraag me af hoe de holocaustontkenners zullen reageren, zoals die Engelse eikel van een Irving.
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Moengoman schreef:Vraag me af hoe de holocaustontkenners zullen reageren, zoals die Engelse eikel van een Irving.
Hoe bedoel je dat Moengoman?

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Gaat dit nu zoveel veranderen ?

We weten hoeveel doden, we weten waar, we weten waarom, we weten onder welke omstandigheden en door wie.....



We weten alleen niet hoe we zoiets moeten voorkomen in de toekomst
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

LEO schreef:Gaat dit nu zoveel veranderen ?

We weten hoeveel doden, we weten waar, we weten waarom, we weten onder welke omstandigheden en door wie.....
Dat geld misschien niet voor individuele gevallen, waarvan men alleen weet dat ze niet terug gekomen zijn. Varierend van te werk stelling tot deportatie naar concentratiekamp, er kunnen zeker voor familieleden nog vragen zijn. Ik heb ze immers ook nog. Deze individuele vragen kunnen misschien door deze dossiers beantwoord worden.

Groeten,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

@ Too Tall,

Neem me niet kwalijk dat ik het bekijk door een algemene bril, zelf ben ik niet betrokken.

Natuurlijk kunnen er specifieke details vrijkomen die, spijtig genoeg, een leemte opvullen bij nabestaanden.

Waarvoor mijn verontschuldigingen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

To Tall schreef:
Moengoman schreef:Vraag me af hoe de holocaustontkenners zullen reageren, zoals die Engelse eikel van een Irving.
Hoe bedoel je dat Moengoman?

Gr.,
Too Tall
Het lijkt me erg moeilijk, met de nauwgezette Duitse administratie, om 6 miljoen doden onder het tapijt te schuiven. Zal Irving deze archieven domweg negeren? Of verzint hij een goocheltruc, waarin nauwelijks iemand kan geloven?
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ah zo. Maar ja alle films, foto's en getuigenverklaringen waren al niet voldoende voor dat soort mensen. Een archief wat je niet zomaar kunt bezoeken, zal ze dan toch niet van mening doen veranderen. Misschien verwijzen ze het archief wel naar het rijk der fabelen, zoals ze dat in feite ook met de holocaust hebben gedaan.

Gelukkig hebben ze niet de overhand.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

Ik ben ook heel nieuwsgierig wat eruit komt,
tot dusverre zijn het slechts schattingen geweest van het aantal vermoorde en vergaste Joden omdat de enige resterende officiele Duitse documenten bij mijn weten de Auschwitzboeken zijn die aangeven wanneer en "waaraan" de inmates - dus MET kampnummer zijn "gestorven" . Diegenen die vanuit de trein rechtstreeks naar de gaskamers werden geleid zijn nooit in die boeken geregistreerd, dus eens kijken wat Bad Arolsen ons te vertellen heeft en in hoeverre we '" serieuze historici als Irwing en Faurisson " nog meer en nog duidelijker als charlatans kunnen ontmaskeren :) .
Plaats reactie