Humorpartijen, verbieden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

jacob schreef:
Timo Worst schreef:
jacob schreef:Vroeger was ermeer sociale controle en men hielp elkaar sneller..dat hoorde zo,tegenwoordig ist eerder en vaker ikke ikke en de rest mag
...Klopt, en mijn oma heeft het graag over hoe gezellig iedereen was ondanks de ellende. Ze klaagt over de verjupping van de Jordaan en dat er bijna geen mensen meer op straat zijn zelfs als het prachtig weer is. Geen spelende kinderen enzo. Maar dat voor elkaar opkomen speelde de overheid toen ook verplicht uit. Zoals de bijdrage voor ouders. Twee en een halve gulden per week voor de ouders van mijn oma en die van haar man. Kinderen werden ook nadat ze het huis uit waren geacht hun ouders financieel te steunen. Dit deden ze natuurlijk graag, maar zo'n bedrag konden ze nauwelijks missen.
Wat dat betreft is de kloof tussen ouders en kinderen ook wel groter geworden vind ik....zijn weinig kinderen die hun ouders in hun huis opnemen als de ouders zichzelf niet meer kunnen verzorgen.

Nou moet ik wel zeggen.......dat lijkt mij zelf ook niks.......
Maar eerder zag je dat zo vaak in een gezin dat er een opa of oma bij in woonde.
Ach..voorbij is voorbij en het gaat erom dat je in het hier en nu erwat van maken moet
Ja maar wie zegt dat we aspecten uit het verleden niet gewoon kunnen adopteren en terug brengen?
Ik zie het als mijn plicht voor mijn ouders te zorgen als dat zou moeten, ik vind het moeilijk om een uitkering aan te vragen, ik groet mensen vriendelijk, spreek ze aan met u, ben fatsoenlijk, mijn huis is ouderwetsch ingericht en de tv gaat niet aan als er bezoek is, ik help buren, gebruik geen mobieltje in het openbaar, zeker geen walkman en als ik dat zou doen zou ik mensen in de trein eerst vragen of ze bezwaar maken, etc.

Als je vind dat sommige dingen vroeger beter waren dan kun je die gewoon weer terug brengen.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Werkloosheid in Nederland tijdens de jaren dertig...

1929 - 18.000
1931 - 136.000
1934 - 414.300
1936 - 475.900
1938 - 439.300

Op een totale bevolking van nog geen 8 miljoen. Das ruim vijf procent. En dat zijn alleen de werklozen. Een veelvoud zat, zoals mijn oma, op de armoedegrens. Hadden werk maar geen cent te makken
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Theoretisch zeker geen slecht idee; maar of dat in de praktijk uit te voeren is? Ik denk het eigenlijk niet.

....en toch zou ik het niet slecht vinden wanneer de prijzen weer gingen naar het niveau van voor 1940... :P


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Mattie schreef:....en toch zou ik het niet slecht vinden wanneer de prijzen weer gingen naar het niveau van voor 1940... :P
...En de lonen? :roll:
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

...de lonen die ik moet betalen zeker wel. :evil:

Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Nou ok maar wat je hierboven noemt Marloes is bij ons eigenlijk nog de normaalste zaak van de wereld hoor...geen tv als er visite is....ik bel mobiel altijd even afgezonderd omdat een ander niet hoeft te horen wat ik bespreek en hier helpen de buren elkaar nog best wel maar je moet ut gewoon vragen.
Maarja ik woon in een dorp en in een stad zal ut wel anders gaan.

Trouwens... :) nog even dit ; Ik was laatst in Haarlem bij een tante op bezoek en toen kwam er zo'n ventje aangehuppeld van de overkant en die vroeg aan mij " Meneer? u heeft zekers veel koeien of niet?" Ik " Huh wrom vraag je dat nou? :| " (ventje weer) " NOU U PRAAT ZO BOERS!!!!! :P "

Wat wil ik hiermee zeggen?........a- Het ventje begon beleefd dus ze weten wel hoe het moet.

b- ze durven ook erg snel bijdehand te worden :x
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:muziek - kwestie van smaak
Ja natuurlijk.
gloriedagen radio en cinema - klopt
weinig autos en als ze er waren zagen ze er mooi uit - smaak en alleen voor de rijksten
Alles in dit lijstje is mijn persoonlijke smaak
En zelfs de olieman had een fordje...
goedkoop huizen kopen - of 6 en een halve gulden huur per week op een inkomen van 12 gulden
Ik had het over kopen....
uitgaansleven - geen geld voor
Ja zij helemaal onderaan de sociale ladder niet, maar grootste deel van het volk had een uitgaansleven, ook zij die het nauwelijks konden betalen.
Van oude kroegjes, de bioscoop, thee salon tot aan de glamour danszalen.
architectuur - maakt echt niet uit wat je poetst, als het maar schoon is. Maar Amsterdamsche School, helemaal mee eens, is prachtig
En alles wat daarvoor kwam en dus niet daarna.
Alles van na de oorlog vind ik lelijk (kijk weer persoonlijke smaak...)
straatbeeld - nostalgie
Volgens mij heb je me door...
geen mobieltjes en walkmans - dus?
Nou ik zou erg blij zijn als die er niet meer zijn, een van de nadelen van deze tijd.
omgangsvormen - Dat mensen alles dat in een lagere sociale laag zat als stront behandelde. Of bedoel je andere omgangsvormen?
Omgangsvormen onder elkaar
nederlandsche cinema en theater - wel leuk, maar zoveel beter dan later?
Wel beter dan gros nederlandsche film en cinema van tegenwoordig maar das weer smaak.
Hoe dan ook, je had toen echt een Nederlandsche film industrie, we waren goed bezig en mensen namen onze eigen films nog een beetje serieus.
Ik denk dat je ernstig onderschat hoeveel mensen er arm waren. De crisisjaren, remember?
Nee hoor, we waren ongekend veel wekloozen, bijna 500.000 in 36, das veel, en dan reken je dat zeker 3 a 4 keer dubbel voor de echtgenootes en kinderen die door werkeloosheid van hun man een moeilijk leven hadden.
Maar er waren zo'n 8 miljoen Nederlanders, dus ook nog een flink aantal die niet werkeloos waren en die soms zelfs proviteerden van de situatie.
Arbeidskrachten waren goedkoop, zelfs voor mensen die zelf redelijk laag op de sociale ladder stonden werd het opeens mogelijk een hulpje te nemen of om bij een verbouwing zwart wat steuntrekkers te laten helpen.
Prijzen van veel dingen gingen omlaag.
Als je een huis kocht werd het gratis voor je behangen, etc.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Ze hadden toen inderdaad wel serieus leuke muziek;
"Mein kleiner gruner Kaktus" (Hollerie, Hollera, Hollero) Tis nog gecovered door OTTO!)


Mattie. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Mattie schreef:Ze hadden toen inderdaad wel serieus leuke muziek;
"Mein kleiner gruner Kaktus" (Hollerie, Hollera, Hollero) Tis nog gecovered door OTTO!)


Mattie. :)
Ik luister de hele dag naar niets anders....(dan muziek van toen...niet alleen het cactussen lied :wink: )
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef: Ik had het over kopen....
...Ja, en ik heb het over de grote groep mensen die nooit van hun leven een huis konden kopen
Ja zij helemaal onderaan de sociale ladder niet, maar grootste deel van het volk had een uitgaansleven, ook zij die het nauwelijks konden betalen.
Van oude kroegjes, de bioscoop, thee salon tot aan de glamour danszalen.
...Jesus, wat een enorme roze bril...
Nee hoor, we waren ongekend veel wekloozen, bijna 500.000 in 36, das veel, en dan reken je dat zeker 3 a 4 keer dubbel voor de echtgenootes en kinderen die door werkeloosheid van hun man een moeilijk leven hadden.
Maar er waren zo'n 8 miljoen Nederlanders, dus ook nog een flink aantal die niet werkeloos waren en die soms zelfs proviteerden van de situatie.
...of wel werk hadden maar door de lage lonen in praktijk nog geen cent te makken hadden
Arbeidskrachten waren goedkoop, zelfs voor mensen die zelf redelijk laag op de sociale ladder stonden werd het opeens mogelijk een hulpje te nemen of om bij een verbouwing zwart wat steuntrekkers te laten helpen.
...die vervolgens gekort werden op hun steun omdat ze twee maal per dag in de rij moeten om te stempelen
Prijzen van veel dingen gingen omlaag.
...en de lonen helaas ook en sneller dan de prijzen. Dus die lage prijzen daar profiteerden alleen de mensen van die het toch al goed hadden.
Als je een huis kocht werd het gratis voor je behangen, etc.
...Het doorslaggevende argument dat het goed leven was in die tijd :roll:

Ik geloof dat je zo'n weerzin heb tegen de "moderne tijd" en zo dol bent op alles van voor de oorlog dat je die enorme roze bril niet gaat afzetten, no matter what de argumenten zijn. De arrogantie die uit een zin spreekt als "niet iedereen was arm in die tijd". :|
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Quote:
gloriedagen radio en cinema - klopt
weinig autos en als ze er waren zagen ze er mooi uit - smaak en alleen voor de rijksten


Alles in dit lijstje is mijn persoonlijke smaak
En zelfs de olieman had een fordje...

Quote:
goedkoop huizen kopen - of 6 en een halve gulden huur per week op een inkomen van 12 gulden


Ik had het over kopen....

Quote:
uitgaansleven - geen geld voor


Ja zij helemaal onderaan de sociale ladder niet, maar grootste deel van het volk had een uitgaansleven, ook zij die het nauwelijks konden betalen.
Van oude kroegjes, de bioscoop, thee salon tot aan de glamour danszalen.
Ik denk dat je je nog maar eens wat beter moet verdiepen in die tijd, want naar mijn weten was hier allemaal echt geen geld voor. Vooral een huis kopen kon de eerste de beste arbeider toch niet. Die moest blij zijn als hij zijn financieel plaatje rondkreeg doordat zijn kinderen werkten. En ook een auto had het gros van de bevolking toch niet, kom op.

Een uitgaanleven kan ik me nog iets bij bedenken. Dan bedoel ik af en toe eens naar een caféetje gaan. De bioscoop en de film zat er volgens mij alleen in voor de gegoede burgerij. Als je daar toe behoort kan het leven in die tijd heel leuk zijn geweest inderdaad!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Martijn schreef:Ik denk dat je je nog maar eens wat beter moet verdiepen in die tijd, want naar mijn weten was hier allemaal echt geen geld voor. Vooral een huis kopen kon de eerste de beste arbeider toch niet. Die moest blij zijn als hij zijn financieel plaatje rondkreeg doordat zijn kinderen werkten. En ook een auto had het gros van de bevolking toch niet, kom op.
...Klopt, maar Marloes wil het niet zien. Knus bij de radio een hoorspel luisteren of Louis Davids terwijl moeders nog een kop warme chocolade maakt en vader de krant leest.
Martijn schreef:Een uitgaanleven kan ik me nog iets bij bedenken. Dan bedoel ik af en toe eens naar een caféetje gaan.
...nou, of je loon opzuipen om je ellende te vergeten
Martijn schreef:De bioscoop en de film zat er volgens mij alleen in voor de gegoede burgerij. Als je daar toe behoort kan het leven in die tijd heel leuk zijn geweest inderdaad!
...Ze wil zich graag identificeren met de happy few die alles hadden en het door de armoede van anderen steeds beter kregen in die tijd. Als mensen niets hebben valt er niets te reenacten denk ik. Ga eens een rij stempelaars bij het steunlokaal uitbeelden :roll:
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:
marloes schreef: Ik had het over kopen....
...Ja, en ik heb het over de grote groep mensen die nooit van hun leven een huis konden kopen
Precies dus jij had het over heel iets anders...
Ja zij helemaal onderaan de sociale ladder niet, maar grootste deel van het volk had een uitgaansleven, ook zij die het nauwelijks konden betalen.
Van oude kroegjes, de bioscoop, thee salon tot aan de glamour danszalen.
...Jesus, wat een enorme roze bril...
Oh dus arme mensen gingen nooit naar de kroeg?
Nooit naar een theesalon of de cinema?
Sorry hoor maar dan lees ik waarschijnlijk de verkeerde boeken en praat ik met de verkeerde mensen die mij vertellen hoe ze op de pof naar het cafe gingen, na een extra klusje van hun vader naar de cinema, etc.
Als mijn bril te rosse is is die van jou te donker.
Nee hoor, we waren ongekend veel wekloozen, bijna 500.000 in 36, das veel, en dan reken je dat zeker 3 a 4 keer dubbel voor de echtgenootes en kinderen die door werkeloosheid van hun man een moeilijk leven hadden.
Maar er waren zo'n 8 miljoen Nederlanders, dus ook nog een flink aantal die niet werkeloos waren en die soms zelfs proviteerden van de situatie.
...of wel werk hadden maar door de lage lonen in praktijk nog geen cent te makken hadden
En ook daar waren weer allerlei gradaties in.
Arbeidskrachten waren goedkoop, zelfs voor mensen die zelf redelijk laag op de sociale ladder stonden werd het opeens mogelijk een hulpje te nemen of om bij een verbouwing zwart wat steuntrekkers te laten helpen.
...die vervolgens gekort werden op hun steun omdat ze twee maal per dag in de rij moeten om te stempelen
als ze betrapt werden...
en jij hebt het nog steeds over werkloozen en de allerarmsten en ik over de rest.
Prijzen van veel dingen gingen omlaag.
...en de lonen helaas ook en sneller dan de prijzen. Dus die lage prijzen daar profiteerden alleen de mensen van die het toch al goed hadden.
En je hebt goed en GOED.
Dan had je ook nog de massas die het redelijk hadden.
Als je een huis kocht werd het gratis voor je behangen, etc.
...Het doorslaggevende argument dat het goed leven was in die tijd :roll:
Met dit soort opmerkingen neem ik je steeds minder serieus,
Was dat mijn enige argument?
Nee dus.
En ik zeg niet dat het leven goed was in die tijd, alleen dat niet alles slecht was.
Ik geloof dat je zo'n weerzin heb tegen de "moderne tijd" en zo dol bent op alles van voor de oorlog dat je die enorme roze bril niet gaat afzetten, no matter what de argumenten zijn. De arrogantie die uit een zin spreekt als "niet iedereen was arm in die tijd".
Is die zin niet waar dan?
Denken veel mensen dat niet dan?
Sorry hoor maar arrogantie vliegt hier in deze discussie flink in het rond en niet (alleen) van mijn kant.
Hoe dan ook, je laat duidelijk blijken dat ik met jou niet kan discussieren, wat er ook gezegt word.
Behalve dat wij het niet met elkaar eens kunnen worden vind ik ook je manier van discussieren bot.
Omdat ik iets anders denk heb ik een rosse bril op (met andere woorden wil de waarheid niet zien) of ben arrogant.
Fijne attitude.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

8) we gaan niet vitten he jongens? anders krijgt iedereen een kus :P
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Martijn schreef:
Quote:
gloriedagen radio en cinema - klopt
weinig autos en als ze er waren zagen ze er mooi uit - smaak en alleen voor de rijksten


Alles in dit lijstje is mijn persoonlijke smaak
En zelfs de olieman had een fordje...

Quote:
goedkoop huizen kopen - of 6 en een halve gulden huur per week op een inkomen van 12 gulden


Ik had het over kopen....

Quote:
uitgaansleven - geen geld voor


Ja zij helemaal onderaan de sociale ladder niet, maar grootste deel van het volk had een uitgaansleven, ook zij die het nauwelijks konden betalen.
Van oude kroegjes, de bioscoop, thee salon tot aan de glamour danszalen.
Ik denk dat je je nog maar eens wat beter moet verdiepen in die tijd, want naar mijn weten was hier allemaal echt geen geld voor. Vooral een huis kopen kon de eerste de beste arbeider toch niet. Die moest blij zijn als hij zijn financieel plaatje rondkreeg doordat zijn kinderen werkten. En ook een auto had het gros van de bevolking toch niet, kom op.

Een uitgaanleven kan ik me nog iets bij bedenken. Dan bedoel ik af en toe eens naar een caféetje gaan. De bioscoop en de film zat er volgens mij alleen in voor de gegoede burgerij. Als je daar toe behoort kan het leven in die tijd heel leuk zijn geweest inderdaad!
Wederom heb ik het niet over de laagste klasse maar over een groot deel van de bevolking die het niet heel slecht maar ook niet super goed hadden.
Ik probeer duidelijk te maken dat niet IEDEREEN het toen slecht had, dat is alles.
En ik probeerd de positieve punten van die tijd te laten zien, daarmee vertel ik dus NIET dat alles beter was en IEDEREEN het goed had.
Natuurlijk hadden weinig mensen een auto, dat vermelde ik ergens anders nog als een pluspunt van die tijd voor mij persoonlijk.

Bioscopen waren toen enorm populair, eens naar de week naar de film was voor veel mensen een terugkerend uitje.
Je had de hele goedkope stoelen achterin boven op het balkon, de zalen zaten vol.
Natuurlijk was het voor steuntrekkers iets bijzonders, maar de buurtkroeg was toch iets waar ze nog wel eens kwamen.
Maar ik had het dus niet over de allerarmsten.
Ik ontken niet dat er veel armoede was!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie