SS helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Toen ik de foto,s voor het eerst zag , was mijn eerste gedachte ,
hier klopt iets niet.Ik zie iets aan het embleem ,wat niet goed is
Nemo Me Impune Lacessit
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Bericht door Telemark »

willysproject schreef:Kan iemand dan eens zeggen waarom de decal origineel is? Ik ga namelijk (al bijna 6 maanden) akkoord met Hans_uvi.
Die decal is een gekend type fake. (Combinatie van ET decal en EF decal). Iemand die Waffen-SS decals kent ziet in een halve seconde dat deze decal niet klopt... Al van de eerste foto's was het mij al duidelijk, en het werd ook bevestigd door een kameraad helm-verzamelaar. De reactie van Mr Telemark geeft perfect weer waarom men eigenlijk best zwijgt en de goedgelovige en tevreden koper - of in dit geval vinder - beter laat geloven in zijn schat.
Zoals ik al zei, zet ze eens op WAF en je zal wel zien wat men er van zegt... 8) :evil:

@Telemark,
Als je in de geest van je onderschrift ("Imagination is more important than knowledge") militaria verzamelt, dan denk ik dat uw inschattingfout daar aan ligt... Bij het verzamelen van dergelijke items is knowledge toch ook wel redelijk belangrijk.

MvG,
Gerd V
Als eerste is deze helm in een put gevonden met een paar honderd mischien duizenden helmen.
Ten tweede heeft Tinus 150 helmen gevonden met daarvan ook een heleboel helmen met decal.
En ten derde hoe kun je nou al 6 maanden eens zijn met Hans-uvi als hij het bericht op 12 december geplaatst heeft.(of je bedoelt het niet letterlijk)
En ten vierde: Deze helm is op meerdere sites vertoond en niemand heeft nog gezegd dat hij fake is.

En laat een origineel decal zien en vergelijk hem met deze.


@@''De reactie van Mr Telemark geeft perfect weer waarom men eigenlijk best zwijgt en de goedgelovige en tevreden koper - of in dit geval vinder - beter laat geloven in zijn schat.''

Hierin moet je echt je mond houden.
Ik ken de vinder persoonlijk en hij heeft deze helm gevonden met 150 andere helmen.
Maar die decals van die helmen zijn natuurlijk allemaal fake(Ironie)

Of te wel dit getuigd van niet veel kennis over de big hole.


mvg.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Telemark, hierin wil ik je toch ergens op wijzen, Bekend is dat Gerd erg veel ervaring heeft in SS items, heb jij dat ook? let jij ook op alle details? Elke milimeter telt, tevens vind ik het opvallend dat de helm roestig is maar het decal nagenoeg perfect. En een kreet als ''Hierin moet je echt je mond houden.'' word hier niet geaccepteerd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Zeg Telemark, was JIJ aanwezig bij deze opgraving?
En op welke forums is deze helm geplaatst?
Laat me raden: in ieder geval Relichunter, Bodemvondsten en WO2 :lol: 8)

Ik zeg niet dat dit decal goed of slecht is, daar heb ik zelf geen kennis van, vooral niet van SS decals. Toch zijn er hier mensen die er wél veel van weten. Als ik van hun zou horen dat er iets niet klopt, zou ik zelf ook gaan twijfelen.

Maargoed, ik ga me er verder niet mee bemoeien. Dit zijn gewoon wat vragen die in me opkwamen. :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Als je in de geest van je onderschrift ("Imagination is more important than knowledge") militaria verzamelt, dan denk ik dat uw inschattingfout daar aan ligt... Bij het verzamelen van dergelijke items is knowledge toch ook wel redelijk belangrijk.
Hulde aan Gerd!

Als er iemand op dit forum is wiens kennis over SS zaken hoog aangeschreven staat dan is dat de kennis van Gerd. Gerd is een actief lid op meerdere fora en hij weet waar hij over praat.

Doe iets met deze kennis die je aangerijkt krijgt in plaats van gelijk in de aanval gaan. Er zijn meer dubieuze big-hole items hoor een zekere ss-gasmaskerbus bijvoorbeeld.....
bartdb4
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 jan 2005, 18:45
Locatie: ARNHEIM -17km

Bericht door bartdb4 »

Inderdaad Michiel, ik vond ook dat op het begin de decal al vaag was omdat de roest die eroverheen zat er zo af gehaald kon worden zonder dat het staal eronder aan het roesten was en de decal redelijk tot niet beschadigd was...
Er komen ook erg vaak mooie dingen uit de big hole waar je je twijfels best over mag trekken!
Heavy Fuel

Bericht door Heavy Fuel »

Tinus heeft,aa de verkeerde kant van de Big hole gezocht. De helm is fout,opgeleukt om intressant te doen :roll:
Mvg
Willem
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

@ tinus als wilt maakt dan eens div afbeeldingen van het Decal met een hoge Resolutie zonder beeldbewerking.deze zouden dan wellicht meer helderheid kunnen geven.Tip doe dit zonder flits het object gewoon in het daglicht plaatsen toestel op (Auto - macro) instelling zodat het Decal geheel beeldvullend is,en vooral de randen van het Decal niet vergeten...en het toestel even muisstel houden bij het ontspannen aub. :)
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ik weet niet wat ik moet denken, zoals Bartdb4 al zegt: alleen de plaats van de decal is nog in mooie staat, en ook valt de roest er simpel van af te halen zonder dat het decal aan getast is. Maar aan de andere kant, kijk goed naar de eerste foto. Hier zie je dat er bobbeltjes onder het decal lijken te zitten. Dit is een goed kenmerk van roest wat zeker al voor een langere tijd op een plaats zit.(op latere foto's zijn deze bobbeltjes niet meer aanwezig) Ook kun je duidelijk zien de roest rond het decal allemaal veel dikker lijkt te zijn dan op de plaats waar het decal zelf zit. Ook als je een fake decal aan wil brengen, moet je zorgen dat de onderkant vlak is en steriel, dat zou je bij zo'n helm niet kunnen doen(lijkt mij dan) Over het decal zelf zeg ik nix, daar weet ik nix vanaf.

Voor mij is het een 50-50
'War is delightful for those who have not experienced it'
Hans_uvi
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2007, 09:38

Bericht door Hans_uvi »

@ Custom.
Ik begrijp jou niet. Eerst zeg je dit:
“Het bewijs is hiermee zeker geleverd welk een hechtvermogen een originele Decal bezit na misschien wel 60 jaar in de grond gezeten te hebben”
En daarna dit:
" zodra je deze aan de zuurstof bloot stelt valt de decal er zo vanaf als je deze ook maar iets aanraakt het wordt dan gewoon stof net verf die niet geheel droog is de bodemzoekers 2WO materieel zullen zeker dit fenomeen kunnen bevestigen."

Overigens zijn betere foto's niet nodig hoor; zoals Gerd al zei kan een kenner zo wel zien dat het om een fake gaat.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Tinus,

Kun je eens meedelen welk pattern de runes zijn? 1st pattern of 2nd pattern?
Ook een deftige foto (frontaal genomen in de buitenlucht) die degelijk uitmaakt welk pattern het is, is meer dan welkom.
Dit is redelijk belangrijk want het zal uit maken of deze helm goed kan zijn of niet. Volgens mijn ogen zie ik op "foto 6", 1st pattern runes... Maar ik wil het gewoon zeker zijn...

1st pattern runes:
Afbeelding

2nd pattern runes:
Afbeelding
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

...
Laatst gewijzigd door Tinus op 21 feb 2010, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

....
Laatst gewijzigd door Tinus op 21 feb 2010, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

- Waar staat dat je voor fraudeur wordt uitgemaakt?
- Dus mensen die hun zaken kennen maar die zich vragen stellen wegens jouw mottige onduidelijke foto's mogen opdonderen?
- Een -wat jij noemt- wannebe expert is dus iemand die weigert met de stroom ja-knikkers mee te gaan en probeert interessant te doen?

Wat mij betreft eindigt dit topic hier. Het kan niet schelen of die helm goed is of niet...
Men moet mij ook geen PM's sturen met vragen over SS decals of SS helmen.
Tinus schreef: En hier voor de experts, die overtuigd zijn dat dit een fake is en zich misschien experts noemen om zo interessant te doen maar het duidelijk niet zijn (experts wannabe's), de detailfoto's.
Houd er rekening mee dat er een vernislaagje over zit (glans). Ik heb de groene verf eraf geschraapt met een naald. Het kan zijn dat ik wat zwart van de runes weg heb geschraapt, maar misschien ook wat minder zodat er wat groene verf over bleef.
Ik lieg hier niet, en voor diegene die het niet geloven, live with it, deal with it, its true. En anders donder je maar op, ik wordt niet graag voor fraudeur uitgemaakt. Harde taal beledigd> nou zo kwamen de reacties van de experts mij ook over.
Voor de anderen oa telemark, bedankt voor je steun en reacties!
Laatst gewijzigd door willysproject op 14 dec 2007, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Bericht door Tinus »

....
Laatst gewijzigd door Tinus op 21 feb 2010, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Plaats reactie