Distintivi dell'Esercito Italiano; Nieuwe anwinsten p 29

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Super mooie collectie, Veltro
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Prachtige collectie Veltro. Is nog een wat anders dan een G.I., een Tommy of een Duitser.

Klopt het trouwens wat er bij je Nederlandse pakkie staat? Staat namelijk Duitsland 1935 bij. :?

Snap nog altijd niet echt goed waarom Italie nu zo verschikkelijk veel slagen verloor in ww2. Ze hadden best goede wapens en de uniformen zien er niet ouderwets uit vergeleken met andere uniformen van die tijd. Hadden ze weinig vechtlust of zwaar verouderde taktieken o.i.d.?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@symen; thanks.

@SiNiStEr; maar tommies, GI's and Duitsers zijn ook niet verkeerd :wink:

Wat er bij de Nederlandse infanterie officier staat klopt en met een bepaalde rede. Op 1 Maart 1935 werd er een referendum in het Saarland gehouden of dit gebied wilde terugkomen in het Duitse Rijk. Dit werd een duidelijk ja. De veiligheid en rechtmatigheid van dit referendum werd gewaarborgd door een internationale troepenmacht. Italiaanse en Nederlandse troepen namen hieraan deel. Dus ik kan een Nederlandse pop naast een Italiaanse zetten met dit als uitgangspunt.

De reden voor de Italiaanse nederlagen liggen in het niet hebben van een strategisch beleid, corruptie, vriendjespolitiek, een onbekwame legerleiding bestaande uit oude mannen en een verkeerd productiebeleid.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Veltro schreef:@symen; thanks.

@SiNiStEr; maar tommies, GI's and Duitsers zijn ook niet verkeerd :wink:

Wat er bij de Nederlandse infanterie officier staat klopt en met een bepaalde rede. Op 1 Maart 1935 werd er een referendum in het Saarland gehouden of dit gebied wilde terugkomen in het Duitse Rijk. Dit werd een duidelijk ja. De veiligheid en rechtmatigheid van dit referendum werd gewaarborgd door een internationale troepenmacht. Italiaanse en Nederlandse troepen namen hieraan deel. Dus ik kan een Nederlandse pop naast een Italiaanse zetten met dit als uitgangspunt.

De reden voor de Italiaanse nederlagen liggen in het niet hebben van een strategisch beleid, corruptie, vriendjespolitiek, een onbekwame legerleiding bestaande uit oude mannen en een verkeerd productiebeleid.

Veltro
Ah, dan klopt de NLD'se officier toch in je collectie. :yes:
Leuk zo met dit verhaaltje erbij! :D

Ook dank voor de info wat betreft de fouten in het Italiaanse oorlogsbeleid. Had al zo'n idee dat het daarop was misgegaan. Toch blijft het opvallend dat dit niet tijdig werd opgemerkt door Mussolini en z'n companions. Want als je kijkt naar bijv. de Italiaanse luchtmacht dan hadden ze het kwalitatief helemaal niet zo slecht voor mekaar. Ook de prestaties van verschillende Italiaanse (jacht)vliegtuigen deden niet onder voor die van Duitse of geallierde vliegtuigen. In het geval van de Macchi C.202 Folgore kun je zelfs spreken van superieur(wel vrij onderbewapend helaas).

Leuke aanwinsten overigens! :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@SiNiStEr; De Fascisten en de legerleiding wisten heel goed dat Italië niet gereed was voor oorlog. Italië was continue in oorlog sinds midden jaren ’20 en was financieel uitgeblust. De afspraak met Duitsland was dan ook om pas in 1943 op zijn vroegst met de vijandelijkheden te beginnen, zodat Italië zich kon herstellen. Hitler was geenszins van plan om zich hieraan te houden mocht een gunstig moment zich voor Duitsland voordoen. De oorlog brak dus onverwachts uit voor Italië. Vernieuwen waren allen gericht om voltooid te zijn rond 1943. Dit omvatte de introductie van nieuwe moderne vliegtuigen, uitbreiding van de vloot met oa 2 Littorio slagschepen en mechanisatie van het leger met en versterking van de tankstrijdkrachten. Maar ook simpele acties zoals het standaardiseren en verzwaren van het munitiekaliber enz. enz.

Ondanks dat Italië onvoorbereid was, was de oorlog een feit. Mussolini zag Italie’s zwakheid in en besloot ondanks zijn schaamte en gekrenkte trots om neutraal te blijven.
Maar toen versloeg Duitsland Frankrijk en stond GB op het punt te bezwijken. Als Mussolini ooit een imperium wilde opbouwen dan was dit het moment. Mussolini gokte op een Duitse overwinning en dat hij, als actieve bondgenoot zijn eisen op de vredesconventie naar voren kon brengen.
Toen de Duitse overwinning dus uitbleef zat Mussolini met een onvoorbereid leger en de gevolgen bleven niet uit.

Over de Folgore; gewoon een schitterend toestel. Hieronder een exemplaar in het Vigna di Valle militair luchtvaart museum net buiten Rome.

Afbeelding

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Edit

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 22 sep 2009, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SV Kenny »

Op een of andere manier heb ik de vorige update gemist.
Dat is het betere snijgerief. :p
Mooi boek ook.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@SV Kenny; Gelukkig kan je op een forum alles rustig nog eens teruglezen :wink:
Bedankt voor je reactie.

Veltro
Laatst gewijzigd door Veltro op 28 mei 2009, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Mooie collectie veltro mijn complimenten, maar vanwaar eigenlijk je voorkeur om Italiaans te gaan verzamelen, Italiaanse familie misschien ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Veltro schreef:@SV Kenny; Gelukkig kan je op een forum alles rustig nog eens teruglezen :wink:
Bedankt voor je reactie.

Nieuwe aanwinst: 12/12/2007

Mortaio da 81; 3 colpi completi a carica normale
Mijn tweede munitiekoffer, na die van Breda Modello 1930/Breda Modello 1937, deze keer van een O.T.O.-Breda Mortaio 81 Modello 1935 (81mm Mortier Model 1935).
Voor deze mortier zijn 2 munitiekoffers ontwikkeld; 1 grote, voor een zwaardere capaciteit mortier en de standaard versie, waarvan mijn exemplaar een voorbeeld is.
In de munitiedrager is plaats voor 3 mortiergranaten.
Rechts: De binnenzijde waar plaats is voor 3 mortiergranaten

Afbeelding Afbeelding

Een overzichtsschets van de O.T.O.-Breda Mortaio 81 Modello 1935.

Afbeelding

Veltro
Fraaie kist , veltro , die zie je niet zo vaak.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Inderdaad een strakke kist.
Zit zo te zien ook nog bijna volledig in de kleur.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Cas; haha hoe vaak mij al niet is gevraagd of ik Italiaanse roots heb :lol: Iemand die Duits, Amerikaans of Brits verzameld krijgt deze vraag vast niet gesteld. Maar nee, ik ben enkel gefascineerd in het onderwerp.

@ammo; je ziet deze kisten inderdaad niet vaak. Hij stond op Marktplaats als onbekende Duitse kist. Ik kon hem voor een klein prijsje kopen.
Eerst twijfelde ik nog, aangezien er kleine verschillen bestonden met de afbeeldingen in mijn referentiewerken. Maar op een Italiaans militaria forum bevestigde men dat het inderdaad om een O.T.O.-Breda Mortaio 81 Modello 1935 munitiedrager ging. De kleine verschillen waren een productievariatie.

@Haplo; voor zo'n gebruiksvoorwerp zit ie inderdaad nog goed in de verf, maar heeft toch duidelijk gebruikschade en lichte roest. Op de foto ziet het er iets beter uit dan van dichtbij.
Blijft natuurlijk dat ik er erg blij mee ben.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie