Schiedam/Kethel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Schiedam/Kethel

Bericht door Joe_Liebgott »

Hoi,

Er zijn hier vast wel mesen die ook in in Schiedam/Kethel wonen geboren zijn. Ik zoek al een tijdje maar ik kan eigenlijk niets vinden over Schiedam/Kethel in de Tweede wereldoorlog. Ik zou er graag nag wat van willen willen weten of er nog wat bijzonders gebeurt is en of er mischien nog wel wat te vinden is. Jammergenoeg zijn al mijn omas en opas dood.

MGV,

Frank

(Ik wist eigenlijk niet waar dit topic eigelijk moest maar hier leek hij mij het beste)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Theo Horsten
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2004, 13:26
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Ik woonde in die tijd in Overschie en als jongens kwamen we wel eens in Kethel. Ik weet nog dat we er een keer zijn geweest om te kijken naar een Engels vliegtuig dat daar was neergekomen.
Mijn sterkste herinnering aan Kethel is de fabriek van "Wees Slim, Gebruik Glim". :)
Kijk ook eens op Schepen & Boeken
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Oke ja dat weet ik ik heb thuis daar ook nog een blik van staan. Dat Engelse vliegtuig dat was zeker niet in de tweede wereldoorlog?!?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

Joe_Liebgott schreef: Dat Engelse vliegtuig dat was zeker niet in de tweede wereldoorlog?!?
Ik denk dat Theo dat wel bedoelt ja, hij woonde in die tijd in overschie (die tijd = de oorlog, neem ik aan)

Frank, is er in jou plaats niet een soort herrinneringsboek uitgegeven over de wo2, dit is in heel veel plaatsen het geval. Ook zou je informatie kunnen vinden in goede streekboeken over de wo2.
Misschien kun je informatie vragen in je plaats of in het gemeente archief zoeken.
succes!
Theo Horsten
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2004, 13:26
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten »

Ja, dat was in de Tweede Wereldoorlog. Ik weet niet wat voor toestel het was. Hij lag half in de Schie, dat weet ik nog wel. Er was wel bewaking bij, maar niet erg streng want we zagen kans om wat kleine stukken en brokken te snaaien. Daar was je voornamelijk op uit. Ook als het wrak eenmaal was geruimd, bleef er meestal nog wel het een en ander achter.
Er wilde ook nog wel eens munitie liggen. Zo was ik zelf de trotse bezitter van een stuk of wat 20mm patronen afkomstig van een gecrashte Mosquito. Voor een 10-jarige had ik een aardige verzameling. Ik had bijvoorbeeld ook een Duitse steelhandgranaat. :)
Dat er nooit ongelukken zijn gebeurd, mag een wonder heten.
Die Mosquito kwam ergens neer in de buurt van wat nu het vliegveld Zestienhoven is. De stukken van dat houten toestel lagen overal.
Kijk ook eens op Schepen & Boeken
Marco357

Bericht door Marco357 »

Frank, zoek is naar het boek "Schaduwen over Schiedam"ISBN 90-70450-216 veel feiten en foto's.

Vliegtuigen die neerkwamen - Blenheim Z7445 in de buurt van het slachthuis na een aanval op Wilton Feijenoord. Alle bemanningsleden kwamen hierbij om. De 2e ging neer in de weilanden (waar nu Spaland ligt) DE foto's staan in dit bovenstaande boek. Als het goed is dan is op de Vlaardingendijk ook een vliegtuig neergekomen type en waar precies weet ik niet.

Als je op deze site gaat zoeken op Schiedam krijg je wat meer info over de Blenheim.

Hoe en wat wil je gaan zoeken ??

Grt Marco (een oud Schiedammer)
Marco357

Bericht door Marco357 »

Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Echt heel heel heel erg bedankt allemaal!!!!!!! :D :D

Ik wil weten wat er in mijn omgeving gebeurt is in de ww2. Helaas is mijn opa toen ik 4 was overleden en mijn oma(in demente oestand vanaf mijn geboorte) ook overleden dus..
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Theo Horsten schreef:Ja, dat was in de Tweede Wereldoorlog. Ik weet niet wat voor toestel het was. Hij lag half in de Schie, dat weet ik nog wel. Er was wel bewaking bij, maar niet erg streng want we zagen kans om wat kleine stukken en brokken te snaaien. Daar was je voornamelijk op uit. Ook als het wrak eenmaal was geruimd, bleef er meestal nog wel het een en ander achter.
Er wilde ook nog wel eens munitie liggen. Zo was ik zelf de trotse bezitter van een stuk of wat 20mm patronen afkomstig van een gecrashte Mosquito. Voor een 10-jarige had ik een aardige verzameling. Ik had bijvoorbeeld ook een Duitse steelhandgranaat. :)
Dat er nooit ongelukken zijn gebeurd, mag een wonder heten.
Die Mosquito kwam ergens neer in de buurt van wat nu het vliegveld Zestienhoven is. De stukken van dat houten toestel lagen overal.
Poepoe dat wist ik echt niet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Weet iemand ook wanneer en door wie Schiedam bevrijd is?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Niemand??? :(
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Forrest_Guth
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2008, 17:42

Re: Schiedam/Kethel

Bericht door Forrest_Guth »

ik woon ook in schiedam
Gast

Re:

Bericht door Gast »

Joe_Liebgott schreef:Weet iemand ook wanneer en door wie Schiedam bevrijd is?
Volgens mij op 6 mei '45
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Joe_Liebgott »

Gast schreef:
Joe_Liebgott schreef:Weet iemand ook wanneer en door wie Schiedam bevrijd is?
Volgens mij op 6 mei '45
Ohh bedankt en weet je ook door wie?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Plaats reactie