Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Onlangs kreeg ik de onderzoeksresultaten voor de volgende Rode Ster binnen, degene die naar verluid deel uitmaakte van de groep van G.A. Stepanovitsj (zie eerder dit topic). Helaas is gebleken dat de orde aan iemand anders heeft toebehoord, maar ik heb nu tenminste wel duidelijkheid en interessante onderzoeksresultaten.

Afbeelding
(close-up voorkant - achterkant)

Orde van de Rode Ster nr. 668889 werd verleend aan de 30-jarige senior luitenant der intendancedienst Nikolai Timofejevitsj Sjmatov, de chef van de intendancedienst van het 122e Genie-Sappeursbataljon, 7e Genie-Sappeurs Simferopol Rode Banier Brigade, Zelfstandige Kustleger. (Intendance is trouwens bevoorrading.)

Sjmatov werd op 23 november 1913 geboren in Voronezj. Hij rondde de middelbare school af en ging in 1930 aan de slag als "handelswerker". Ten tijde van de start van operatie Barbarossa ging Sjmatov in dienst bij het Rode Leger. Hij diende in diverse genie- sappeurs- en mineurseenheden. In 1941 werd hij bevorderd tot luitenant. Hij was ingedeeld bij achtereenvolgens het Brjansk, Voronezj, Stalingrad, Zuidelijke en 4e Oekraïense Front. Op 12 juli 1943 volgde de promotie tot senior luitenant der intendancedienst.

De uitgebreide aanbeveling voor de Orde van de Rode Ster luidt:
Senior luitenant Sjmatov werkte in het bataljon als chef van de intendance. In de hele periode waarin het bataljon de rivier de Sivasj overstak blonk hij uit in de hem toegewezen taken, het bevoorraden en foerageren van het bataljon. Ook leverde kameraad Sjmatov een grote bijdrage door het leveren van bouwmaterialen voor de wederopbouw van door vijandelijke luchtbombardementen en artillerie veroorzaakte verwoestte plaatsen, waardoor werd bijgedragen aan het tijdig voorzien van de kust van de Krim van materieel.

Tijdens de gevechten ter bevrijding van de Krim toonde kameraad Sjmatov buitengewone vaardigheden en aandacht bij het voorzien van het personeel, waaronder dat van de fronteenheden, van levensmiddelen, waarbij hij ze altijd tijdig voorzag van drie hete maaltijden per dag, ondanks lastige gevechtsomstandigheden.
Tijdens de aanval op de versterkte punten van de vijand bij Sapoen-Gora kreeg kameraad Sjmatov opdracht het personeel aan de ontmijnde frontlijn voor zonsopgang te voorzien van voedsel. De missie werd volbracht. Bij het naderen van het ontmijnde gebied, tussen individuele soldaten [onleesbaar] ondanks het hevige vijandelijke artillerie-, mortier- en machinegeweervuur. Kameraad Sjmatov motiveerde het personeel door zijn persoonlijk voorbeeld van moed en dapperheid om hun gevechtsmissie op tijd te voltooien. Door zijn persoonlijke leiderschap werden in 90 minuten 75 [onleesbaar] afgevoerd door twee doorgangen, waardoor de opmars van de infanterie werd ondersteund. Hij verdient voor de uitmuntende uitvoering van de taak de regeringsonderscheiding Orde van de Rode Ster.
De aanbeveling werd op 30 mei 1944 geschreven door de bataljonscommandant, kapitein Barylnikov, en op 10 juni goedgekeurd door de brigadecommandant, luitenant-kolonel Bestsenov, waarna de Rode Ster werd uitgereikt.

Naast de Rode Ster werd Sjmatov onderscheiden met een Medaille voor de Verdediging van Stalingrad en een Medaille voor de Overwinning op Duitsland. Hij bracht het korte tijd later tot assistent-bataljonscommandant en op 16 februari 1946 verliet hij de actieve dienst. Hij werd hierna directeur van een magazijn in Voronezj.

Afbeelding
Senior luitenant der intendancedienst Nikolai Timofejevitsj Sjmatov
Laatst gewijzigd door Auke op 25 dec 2007, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@Auke; je vermoeden wat betrefd de Rode Ster zijn dus bevestigd, helaas. Ik kan me eigenlijk voorstellen dat je meer benieuwd bent naar de achtergrond van Grigory Anoefriyevitsj Stepanovitsj.

Die persoon die dit allemaal voor je uitzoekt verdiend goud geld!!!, maar het is het naar mijn mijn mening wel waard.
Ik zie het al voor me: per persoon ingelijste documenten met hun medaille erbij. Net een walk of fame.
Geweldig.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Mooi als je de historie achter een verzamelstuk kan achterhalen!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties!

De mogelijkheid tot het verkrijgen van onderzoeksresultaten vind ik het mooiste aspect van het verzamelen van onderscheidingen uit de Sovjet-Unie. Dat het een paar tientjes per onderscheiding kost vind ik geen probleem. Het verhaal voegt ontzettend veel toe aan een onderscheiding. Zonder deze informatie blijven het gewoon mooie glimmertjes.

Er staan trouwens zelfs huisadressen op de papieren, dus als mijn Russisch wat beter wordt zou ik zelfs eens een brief daarheen kunnen sturen. Wie weet kom je wel in contact met de zoon van, zou toch fantastisch zijn.

En de persoon die dit uitzoekt verdient inderdaad veel geld, maar het is dan ook een arbeidsintensief karwei. Er is vrij veel vraag naar deze onderzoeken en ik ben al lang blij dat hij de prijzen niet verhoogt, mede vanwege de lage dollar.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Hier nog een:

Afbeelding
(close-up voorkant - achterkant)

Orde van Roem nr. 234234 werd verleend aan de 36- of 37-jarige soldaat Vasily Semjonovitsj Kapoestin, een infanterist in de 6e Jagercompagnie, 977e Jagerregiment, 270e Demidovsk Rode Banier Jagerdivisie, 103e Jagerkorps, 6e Gardeleger, 1e Baltische Front.

Kapoestin werd in 1907 geboren in een dorpje in de oblast Voronezj. Hij rondde slechts de basisschool af en trouwde later met Jevdokia Semjonovna Kapoestina. Op 22 augustus 1941 ging Kapoestin in dienst bij het Rode Leger. Hij kreeg toen waarschijnlijk zijn opleiding en werd in juli 1942 ingedeeld bij het Voronezj Front, waar hij op 22 januari 1943 licht gewond raakte aan zijn arm. Later maakte hij deel uit van het Kalinin en 1e Baltische Front.

De aanbeveling voor de Orde van Roem luidt:
Als ordonnans van de bataljonscommandant in het regimentshoofdkwartier heeft kameraad Kapoestin zijn berichten altijd op tijd afgeleverd tijdens de gevechten van het regiment vanaf 26 juni 1944.

Toen kameraad Kapoestin op 5 oktober 1944 terugkeerde naar het bataljon en hij een zwaar gewonde officier tegenkwam die hevig bloedde, droeg hij de gewonde officier meer dan twee kilometer naar het verzamelpunt voor gewonden, waar de officier medische verzorging kreeg die zijn leven redde.

Kameraad Kapoestin heeft blijk gegeven van hooghartige edelheid en verdient de regeringsonderscheiding Orde van Roem 3e Klasse.
De aanbeveling werd op 18 oktober 1944 geschreven door de regimentscommandant, kolonel Kasjin, en een dag later goedgekeurd door de divisiecommandant, generaal-majoor Beljajev, waarna de Roemsorde werd uitgereikt.

Op 24 mei 1945 werd Kapoestin ook nog onderscheiden met een Medaille voor Moed. Na de oorlog verliet hij het leger en was hij werkzaam als Kolchoze-boer in de Kolchoz "Rode Soldaat" in zijn woonplaats.
Laatst gewijzigd door Auke op 25 dec 2007, 17:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Indrukwekkend verhaal Auke!
Gebruikersavatar
Robbert M
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jan 2006, 14:58
Locatie: Meppel

Bericht door Robbert M »

Zeer netjes Auke ook het verhaal.

Robbert,
Mobilisatie 1939
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

Mooie medaillie, en indrukwekkend verhaal!
Zeker leuk om dergelijke verhalen achter onderscheidingen e.d te weten, geeft alles toch net dat beetje extra! :)
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Auke, je hebt echt een geweldige collectie. Ik lees/bekijk je aanwinsten en research werk altijd met enorm veel plezier! Echt top!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Bedankt voor jullie reacties jongens! Hier is er nog één, een Medaille voor Moed voor een Oezbeekse onderofficier met een minder glorieuze carrière.

Afbeelding
(close-up voorkant - achterkant)

Medaille voor Moed nr. 3397744 werd verleend aan de 20 of 21-jarige junior sergeant Kaimoerat Kadyrov, een groepscommandant in het 139e Cavalerieregiment, 34e Cavaleriedivisie, 5e Cavaleriekorps, 9e Leger, Zuidelijke Front.

Kadyrov werd in 1921 geboren in een dorpje in de oblast Namangan in Oezbekistan. Hij rondde de basisschool af en ging op 19 december 1941 in dienst bij het Rode Leger. Hij kreeg toen waarschijnlijk zijn opleiding en bevond zich vanaf april 1942 aan het front. Soldaat Kadyrov werd al snel bevorderd tot junior sergeant.

Op 25 juni 1942 raakte hij aan het front bij Charkov door een kogel in zijn linkerarm zodanig gewond dat hij in augustus ontslagen werd uit het Rode Leger. Na zijn genezing ging hij aan het werk als boekhouder in de Kolchoz “Oezgorigi” in zijn woonplaats.

Op 8 september 1945 werd hij, omdat hij zwaar gewond was geraakt tijdens de oorlog en verder niets had gekregen, door de regionale militaire commissaris van het gebied waar hij woonde voorgedragen voor een Medaille voor Moed:
Kaimoerat Kadyrov nam deel aan de gevechten tegen de Duitse agressors in het 5e Cavaleriekorps, 34e Cavaleriedivisie, 139e Cavalerieregiment in de hoedanigheid van groepscommandant in het gebied bij Charkov en raakte tijdens de gevechten op 25 juni 1942 zwaar gewond door een kogel in de linker voorarm.

Op dit moment werkt hij als boekhouder in de Kolchoz “Oezgorigi” in het dorpsdistrict Nariman.

Hij verdient de Medaille voor Moed.
De aanbeveling werd doorgestuurd naar het commando van het Turkestaanse Militaire District. Op 10 februari 1946 werd het hier door de districtscommandant en zijn hoogste commissaris, generaal-majoor Lipatov en luitenant-generaal Oeranov, goedgekeurd en ondertekend.

De medaille werd, samen met nog honderdduizenden andere medailles voor oorlogsgewonden, op 6 november 1947 officieel verleend bij order van het Presidium van de Opperste Sovjet van de USSR.

Tenslotte werd de medaille op 21 april 1948 daadwerkelijk uitgereikt, bijna zes jaar na dato, door de regionale militaire commissaris van het gebied waar Kadyrov woonde.
Laatst gewijzigd door Auke op 25 dec 2007, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Erg interessant, Auke!
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Bericht door ArjenS »

Heel mooi Auke! :) Verhalen erbij maakt het helemaal geweldig.
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

Vanwaar die ongelooflijk mooie interesse in de USSR/CCCP en Mongolië, Auke? :)
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Ik denk dat het voornamelijk het feit is dat alles in de Sovjet-Unie volledig anders was dan hier in het westen, en dat alles gehuld was (en is) in nevelen. Bij iedere veldslag aan het Oostfront vielen evenveel slachtoffers als in alle Geallieerde landen samen in een jaar tijd ofzo. Toch is er maar weinig over geschreven, of in ieder geval bekend geworden. De meeste WOII-literatuur gaat over D-Day, het Ardennenoffensief, Market Garden en dergelijke onderwerpen die in vergelijking met de slagen aan het Oostfront amper slachtoffers kenden en vrijwel niets hebben betekend voor het verloop van de oorlog. Ik vind het bijzonder interessant om me te verdiepen in de Sovjet-Unie in WOII, en dan met name alle aspecten van het Rode Leger en ook bijvoorbeeld de combinatie hiervan met politiek en patriottisme.

De onderscheidingen vind ik vooral zo interessant omdat de Sovjet-Unie hier zo buitengewoon veel aandacht aan besteedde. De onderscheidingen waren van zeer hoge kwaliteit en het verlenen ervan stond in de Sovjet-Unie hoog in het vaandel. Onderscheidingen konden ook binnen een aantal weken en soms zelfs dagen na de actie al worden goedgekeurd en uitgereikt. Opmerkelijk eigenlijk allemaal, aangezien in de Sovjet-Unie zelfstandigheid en het nemen van initiatieven jarenlang werden veracht en bestraft. Ook opmerkelijk omdat men bij de Sovjet-Unie meestal denkt aan kwantiteit in plaats van kwaliteit: massa's infanterie die met massaproductie-wapens het veld in worden gestuurd, ondersteund door T-34's waar er honderdduizend van zijn geproduceerd.

Daarnaast is het natuurlijk fantastisch dat het mogelijk is om gegevens over de ontvangers van onderscheidingen met behulp van de archieven te achterhalen. De persoon zelf en iedereen die bij de actie betrokken was zijn overleden en de verhalen dus vergeten, maar door deze onderzoeken kun je de verhalen weer herontdekken en de geschiedenis weer een beetje tot leven brengen.

En de Mongoolse Volksrepubliek was het jonge broertje van de Sovjet-Unie die zijn grote broer in alles nadeed, en ook bijzonder mooie en gedetailleerde onderscheidingen van hoge kwaliteit maakte. Iets wat toch zeer bijzonder is omdat het volk voornamelijk bestaat uit herders. De Mongolen waren goed bevriend met de Sovjets en beide landen verleenden ook veel onderscheidingen aan militairen van elkaars krijgsmachten, en zo kom je als verzamelaar van Sovjetonderscheidingen al snel uit bij Mongolië.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

Leuk verhaal, en bedankt voor de toelichtig Auke! :)
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Plaats reactie