Laatste klopjacht op hoogbejaarde nazi's

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Laatste klopjacht op hoogbejaarde nazi's

Bericht door sniper snoop »

Er komt nog één laatste klopjacht in Zuid-Amerika om nazi's op te sporen die zich daar mogelijk sinds de Tweede Wereldoorlog schuilhouden, voordat zij allen van ouderdom zijn gestorven. Dat heeft het Israëlische Simon Wiesenthal Centrum dinsdag gemeld. De zoektocht maakt deel uit van de campagne van het centrum 'Operatie: Laatste Kans', die in 2002 van start ging met een zoektocht in de Baltische staten.

Een van de personen waar de opsporingsactie in Zuid-Amerika zich op toespitst is de nummer 2 op de lijst van meestgezochte nazi's, Dr. Aribert Heim, die zich mogelijk in Chili of Argentinië ophoudt. Op zijn hoofd staat een beloning van 310 duizend euro, uitgeloofd door Oostenrijk en Duitsland. Heim wordt ervan verdacht in drie concentratiekampen joden te hebben omgebracht door hen het middel fenol direct in het hart te injecteren. Als deze 'Dokter Dood' nog in leven is, is hij nu 93 jaar.

"Het verstrijken van de tijd doet in geen enkele mate afbreuk aan de schuld van de daders", aldus de directeur van het centrum, Efraim Zuroff, die de campagne in Buenos Aires aankondigde. "Alle mensen die deze misdaden hebben begaan, hebben iemands oma of opa, vader of moeder, zoon of dochter vermoord", zei hij.

In het jaarverslag van het Simon Wiesenthal Centrum dat eerder dit jaar verscheen werden 21 arrestaties gerapporteerd, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de jaren daarvoor. De meeste arrestaties werden in Italië verricht, maar in totaal liepen er dat jaar meer dan duizend onderzoeken in veertien landen. "Het is niet zo moeilijk om nazi's te vinden", zei Zuroff dinsdag. "We zijn er erg goed in." Hij prees de Argentijnse inspanningen tot dusver bij het opsporen en uitleveren van voortvluchtige nazi's. De beruchtste van hen is waarschijnlijk Adolf Eichmann, die in 1960 in Buenos Aires werd opgepakt en twee jaar later in Israël werd opgehangen. Hij werd gezien als de architect achter Adolf Hitlers pogingen om alle Europese joden uit te roeien.

Bron: Nieuws.nl
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Volledig met Zuroff eens. Dergelijke misdadigers hebben het recht verspeeld om rustig in hun bed te sterven.
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Moengoman[i] schreef:Dergelijke misdadigers hebben het recht verspeeld om rustig in hun bed te sterven[/i].
Helemaal mee eens
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

Helaas zullen wij jongelingen nog het moment meemaken waarop er geen enkele WOII-overlevende meer in leven is, en we het alleen nog van beeld- en geluidsmateriaal moeten doen.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

och je doet er niks tegen,....

mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Arachnide schreef:Helaas zullen wij jongelingen nog het moment meemaken waarop er geen enkele WOII-overlevende meer in leven is, en we het alleen nog van beeld- en geluidsmateriaal moeten doen.
Des te belangrijker voor ons om de mensen te helpen herinneren opdat de (dure) lessen niet worden vergeten.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
LoD
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 jul 2006, 16:07

Bericht door LoD »

PPL schreef: Des te belangrijker voor ons om de mensen te helpen herinneren opdat de (dure) lessen niet worden vergeten.
En dus sluiten jullie het Discussieforum en kappen jullie elke Revisionistisch topic af? :?

OT: Deze bejaarde mannetjes straffen heeft natuurlijk geen enkele zin meer, maar ze ontmaskeren en confronteren met hun wandadedn voor een rechter/onderzoekscommissie is natuurlijk een "must" .
Het kan niet zo zijn dat diegenen die aan genocide en dwangarbeid hebben meegewerkt rustig als Pensionado hun oude dag kunnen uitzitten...
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

LoD schreef:
PPL schreef: OT: Deze bejaarde mannetjes straffen heeft natuurlijk geen enkele zin meer...
Waarom niet dan?

Ik kan me nog een kampwachter te Amersfoort herinneren, die uit de gevangenis ontsnapt was nadat hij berecht is voor zijn wandaden.
Het actualiteitenprogramma Eenvandaag zocht deze ontsnapte ex-nazi een keer op, en maakte hier een reportage over. De man woont nu in Duitsland.

Deze kerel, oud of niet, heeft zijn gevangenisstraf níet uitgezeten en is - ongeacht zijn daden - een misdadiger die zijn jaren (netjes) moet uitzitten. Net als iedere andere gedetineerde.

Duitsland zelf weigert deze man echter op te pakken. Laat staan uitleveren.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Arachnide schreef:Ik kan me nog een kampwachter te Amersfoort herinneren, die uit de gevangenis ontsnapt was nadat hij berecht is voor zijn wandaden.
Het actualiteitenprogramma Eenvandaag zocht deze ontsnapte ex-nazi een keer op, en maakte hier een reportage over. De man woont nu in Duitsland.
Die aanfluiting kon je geen reportage noemen, was ronduit belachelijk.
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

Rednas schreef: Die aanfluiting kon je geen reportage noemen, was ronduit belachelijk.
Zoals wel vaker bij Eenvandaag het geval is. Ik bedoelde er alleen maar mee aan te geven, dat een crimineel - ongeacht zijn daden - zijn straf heeft uit te zitten.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
remi
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 okt 2007, 12:22

Bericht door remi »

Ik snap alleen niet waarom ze er pas 60 jaar later nog mee beginnen deze man te zoeken? Als deze man kinderen en kleinkinderen heeft of wat dan ook schaadt je hun er denk ik ook mee, ondanks dat deze man er in zijn tijd geen enkele moeite mee had.
War Sucks... its only fun for those who never bin there.
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Bericht door zero »

Dachten hun 60 jaar terug aan de kinderen,kleinkinderen van hun slachtoffers.
Denk het niet dus ik vind dat ze hun straf niet moeten ontlopen.
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Arachnide schreef:Helaas zullen wij jongelingen nog het moment meemaken waarop er geen enkele WOII-overlevende meer in leven is, en we het alleen nog van beeld- en geluidsmateriaal moeten doen.
Ja,dat is waar over tien mischien wel vijf jaar zal er geen enkele veteraan/overlevende meer in leven zijn. Maarja ik denk dat we zelf te nieuwsgierig en te veel willen van die mensen zij hebben een heel bijzonders/schokkens meegemaakt,het is denk ik wel beter dat ze nu eindelijk na alle intervieuws en ondevragingen eindelijk voor eeuwig rust kunnen hebben...
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

Joe_Liebgott schreef:Ja,dat is waar over tien mischien wel vijf jaar zal er geen enkele veteraan/overlevende meer in leven zijn. Maarja ik denk dat we zelf te nieuwsgierig en te veel willen van die mensen zij hebben een heel bijzonders/schokkens meegemaakt,het is denk ik wel beter dat ze nu eindelijk na alle intervieuws en ondevragingen eindelijk voor eeuwig rust kunnen hebben...
Ik denk, persoonlijk, dat het alleen maar belangrijker is om álle verhalen - ongeacht de zijde waar men gevochten heeft, of de oorlog heeft aanschouwd - vast te leggen op film. Een soort shoah film, maar dan 1000x groter. Zoals Simon Wiesenthal ooit vertelde: '' It could happen again ''. En, dat kan het inderdaad. Dáárom is het o zo belangrijk om alles vast te leggen. Houdt de herinnering levend!
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Arachnide schreef:
Joe_Liebgott schreef:Ja,dat is waar over tien mischien wel vijf jaar zal er geen enkele veteraan/overlevende meer in leven zijn. Maarja ik denk dat we zelf te nieuwsgierig en te veel willen van die mensen zij hebben een heel bijzonders/schokkens meegemaakt,het is denk ik wel beter dat ze nu eindelijk na alle intervieuws en ondevragingen eindelijk voor eeuwig rust kunnen hebben...
Ik denk, persoonlijk, dat het alleen maar belangrijker is om álle verhalen - ongeacht de zijde waar men gevochten heeft, of de oorlog heeft aanschouwd - vast te leggen op film. Een soort shoah film, maar dan 1000x groter. Zoals Simon Wiesenthal ooit vertelde: '' It could happen again ''. En, dat kan het inderdaad. Dáárom is het o zo belangrijk om alles vast te leggen. Houdt de herinnering levend!
Ja,om alle verhalen op film vast te leggen is een goed idee.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Plaats reactie