Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Arachnide »

Ik kan een ieder ook aanraden lid te worden van een schietvereniging.
Dan mag je vele (mits niet automatisch) wapens uit de WOII op je verlof laten bijschrijven, en er nog mee schieten ook. :)

Jammerlijk genoeg vond de overheid het nodig vele M1 Garands terug te roepen, voor totale vernietiging. Toch zonde voor de schietvereniging, en helemaal jammer voor zo'n mooi stukje historie. :(
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Een regio bepaald niet hoe een wet uitgelegd moet worden. Dat wordt landelijk gedaan en de regio moet het enkel uit voeren.
De uitvoeringsbepalingen zijn neergelegd bij de regio en worden vastgelegd per Algemene Plaatselijke Verordening, de APV.
De uitleg van een wet is aan de rechter. De wijze waarop de wet wordt uitgevoerd is wel degelijk aan de regio!
Als lid van een wat grotere militairgerichte livinghistory vereniging met leden door heel Nederland en een vaste standplaats in de Regio Utrecht kan ik je vertellen dat de verschillen in uitvoering van de wet, voortkomende uit de interpretatie van de wet door de regio, aanzienlijk zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Vandaar ook mijn volgende regels.
racefiets schreef:Ik weet het in de praktijk gaat het wel eens anders alleen wordt er regelmatig ook een BWer terug gefloten door zijn bazen in Den Haag. Hier moet je enkel wel zelf achteraan.
Het is erg on nederlands om hier tegen in te gaan en ook vanwege het feit dat je met de betreffende ambtenaar vaak nog jaren moet doen. Je wilt zo iemand ook niet tegen je hebben.
Het is zeker waar dat de verschillende regio's hun eigen interpretatie hebben op de circulaire en de wapenwet enkel is het niet zo dat hun wil wet is. Ook ik heb ervaringen met dit soort gevallen als houder van 3 verschillende wapen en munitie verloven. In mijn geval ben ik tegen een beslissing van een lokale BW-er in beroep gegaan en deze beslissing is dus terug gedraaid. Wel na tussenkomst van de wapenverzamelaars vereniging (deze zitten in het landelijke overleg) en iemand die adviseur is bij de landelijke werkgroep. Nadeel is wel dat je de mogelijkheden en de weg moet weten. Anders zit je vast aan de willekeur van een lokale ambtenaar en die kunnen redelijk eigenwijs zijn.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

Erik schreef:Categorie I: Voor iedereen verboden, hebben wij niets mee te maken
Deze categorie is zeker niet voor iedereen verboden. Mijn vader was altijd al in het bezit van een verzamel, schiet en munitie verlof en bezit categorie 3 en 2 ontheffing. Enkele maanden geleden heeft hij de categorie 1 ontheffing aangevraagd en deze binnen twee weken verkregen. Tevens is bij hem voor alles vervoer toegestaan.
Een goede vriend van hem, tevens wapenverzamelaar heeft ook de categorie 1 aangevraagd en deze ook gewoon gekregen.
De vergunning gaat via het ministerie.

( deze zijn via twee verschillende regio's aangevraagd en toegewezen )

Deze is dus zeker niet voor iedereen verboden!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

de site van de douane schreef:Categorie I wapens

Voor categorie I wapens gelden de strengste regels. Het legale bezit van categorie I wapens is voor particulieren in principe uitgesloten. Het bezit daarvan wordt door de overheid als zeer ongewenst beschouwd omdat deze wapens alleen kunnen worden gebruikt voor doeleinden die geen maatschappelijk nut dienen. In deze categorie vallen ook de zogenaamde `namaakwapens'. Categorie I wapens kunnen Nederland alleen binnenkomen op basis van een ontheffing.
bron: http://www.douane.nl/bibliotheek/handbo ... P415_35101

Verder staat in hetzelfde artikel:
Handelingen met categorie I wapens

Het verrichten van handelingen met wapens uit categorie I is nagenoeg altijd verboden. Op dit verbod is in drie gevallen een ontheffing mogelijk (Wwm, artikel 13, lid 1 en 2):

1. gebruik door de krijgsmacht;

2. onderwijs ten behoeve van politie en openbare diensten;

3. voor de doorvoer.
Inderdaad kunnen wapens in cat. I binnenkomen, inderdaad gaat dit via een ministerie, in dit geval Minjus:
Ontheffing voor doorvoer categorie I wapens

De minister van Justitie kan een ontheffing voor de doorvoer van wapens van categorie I afgeven.
Een ontheffing krijg je niet zomaar. Jij kent de achtergronden van je vader natuurlijk beter dan ik.
Ik spreek over de meeste Nederlanders die vanwege hun hobby wel eens geconfronteerd raken met wapens.
Maar inderdaad: "voor iedereen verboden" is kort door de bocht, "hebben wij niets mee te maken" dekt oarig de lading!

Bedankt voor je aanvulling!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Voor een ontheffing moet je minimaal 3 jaar lid zijn van de wapenverzamelvereniging Edouard de BEaumond, je moet goedkeuring hebben van het bestuur en het moet passen binnen het aangegeven verzamelgebied. Dan is het voor wapenverzamelaars mogelijk om een ontheffing aan te vragen voor Cat 1 wapens. Met deze ontheffing is het mogelijk om Cat 1 wapens aan je verzameling toe te voegen.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Bericht door JimK »

DEN HAAG - Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie wil een algemeen verbod op de verkoop en het bezit van stiletto's, vlindermessen en valmessen.

De minister neemt in maart een beslissing.


Ik kreeg een reactie van een vriend dat hij het vervelend vond dat dan zijn fallschirmjägermes waarschijnlijk verboden is.
Maar ik denk dat het nog niet helemaal duidelijk is op het forum dat die altijd al verboden zijn, vanwege de tweezijdig snijdende kling.
Ik zag dat hier nog nergens staan (of over het hoofd gezien), maar alle steekwapens met een tweezijdig snijdende kling zijn verboden in Nederland en vallen onder de Categorie 1 wetgeving.

Dit als extra informatie voor iedereen die van plan is om bijv. een fallschirmjager mes, SA of mooie SS dolk etc. aan te schaffen, je bent er wel mee in overtreding. Ook al worden ze overal gewoon aangeboden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

mgschutze schreef:Ik kreeg een reactie van een vriend dat hij het vervelend vond dat dan zijn fallschirmjägermes waarschijnlijk verboden is.
Overigens is het zo dat als je lid bent van een door het LPLG geaccordeerde LH-vereniging, een dergelijk wapen bij je uniform hoort en dat je daarmee legaal kan optreden (hoewel het zg. 'draagverlof' eraan zit te komen). Zie ook de tweesnijdende dolk M17 bij het tenue van NLD militairen van voor 1940.
mgschutze schreef:Dit als extra informatie voor iedereen die van plan is om bijv. een fallschirmjager mes, SA of mooie SS dolk etc. aan te schaffen, je bent er wel mee in overtreding. Ook al worden ze overal gewoon aangeboden.
Dit soort dolken, zonder bijbehorende factoren als lidmaatschap, draagverlof (zodra dat van kracht is) en bijpassend historisch uniform is inderdaad verboden en vallend onder cat. I van de WWM.
Wet Wapens en Munitie 1995 schreef: Onder categorie I van de WWM vallen:

1. Stiletto’s, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:

a. Meer dan een snijkant heeft;
b. 7 cm of langer en 14mm of smaller is;
c. van een stootplaat is voorzien;
of
indien het heft van een stootplaat is voorzien

2. Andere opvouwbare messen, indien:

a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand meer is dan 28 cm;

3. Boksbeugels ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens

4. Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;

5. Pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken;

6. katapulten;

7. Voorwerpen die voor wat betreft hun vorm en afmetingen (niet qua kleur) een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen, tevens daaronder te verstaan voorwerpen vermeld op de lijst in Bijlage I van de RWM.

8. Lucht-, gas- en veerdrukwapens die zodanig zijn gewijzigd dat het dragen niet of minder zichtbaar is;

9. Laserwapens die specifiek zijn ontworpen om permanente blindheid te veroorzaken;

10. Werppennen;

11. Messen die niet detecteerbaar zijn door metaaldetectoren of andere electronische detectieapparatuur, tenzij ze gemaakt zijn voor reguliere maatschappelijk aanvaardde gebruiksdoelen.
WWM schreef: In Rwm, artikel 2 is een aantal van deze wapens als volgt nader omschreven:

- stiletto: een opvouwbaar mes waarvan het lemmet door een druk- of vergelijkbaar ontgrendelingsmechanisme zijdelings scharnierend uit het heft wordt gebracht;

- valmessen: een mes waarvan het lemmet door een druk- of vergelijkbare ontgrendelingsmechanisme , dan wel door een zwaaibeweging of door zwaartekracht rechtstandig uit het heft wordt gebracht;

- vlindermes: een mes waarvan het heft in de lengterichting in tweeën is gedeeld en waarvan het lemmet naar buiten wordt gebracht door elk van de delen van het heft in tegenovergestelde richting zijdelings open te vouwen;

- vilmes: een mes waarvan het heft haaks op het lemmet staat of geplaatst kan worden en dat bestemd is om bij gebruik in de palm van de hand te worden gehouden, terwijl het lemmet tussen de vingers door naar buiten steekt.

- ballistisch mes: een mes waarvan het lemmet, al dan niet tezamen met het heft, door middel van lucht-, gas- of veerdruk rechtstandig uit een geleidecilinder wordt gedreven;

- geluiddemper: een niet in het vuurwapen geïntegreerd, doorgaans aan de loopmond daarvan bevestigd voorwerp dat bestemd of geschikt is om te bewerkstelligen dat het geluid van het schot wordt gedempt;

- ploertendoder: een verende of uitschuifbare staaf met een verzwaard uiteinde.

Onder wurgstokken in de zin van de wet worden niet verstaan voorwerpen die bestemd zijn voor de serieuze beoefening van vechtsporten in verenigingsverband en die gelet op de constructie of het materiaal waaruit zij zijn vervaardigd niet bestemd zijn om ernstig letsel aan personen toe te brengen (Rwm, artikel 2, lid 2).
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Behoorlijk ingewikkeld allemaal. :| Een werkend automatisch wapen valt dus onder de categorie II, maar hoe zit het met een onklaar gemaakt automatisch wapen? Mag je zo'n wapen in bezit hebben (met certificaat)?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Kort en simpel. Nee jammer genoeg niet tenzij deze in de lengterichting door de helft is.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re:

Bericht door Erik »

Auke schreef:....Een werkend automatisch wapen valt dus onder de categorie II, maar hoe zit het met een onklaar gemaakt automatisch wapen? Mag je zo'n wapen in bezit hebben (met certificaat)?
Een automatisch wapen wordt onklaargemaakt door het overdwars doormidden te zagen. Daarna mag je er vrijelijk over beschikken. Voor de meeste mensen is er geen andere mogelijkheid.

Ik weet van het Legermuseum dat er uitzonderingen bestaan. Ten behoeve van displays beschikt het legermuseum bijvoorbeeld over een dichtgelaste pm uzi. Ik kan me niet voorstellen dat die mogelijkheid ook bestaat voor particulieren.
Wat wel kan, is de minister (van justitie) verzoeken een ontheffing te verlenen op een automatisch wapen, dat teruggebracht is tot enkelschots verschieten van losse patronen (blanks). Houd er dan rekening mee dat de minister wel graag ziet dat er een bepaalde noodzaak bestaat én dat je lid bent van een vereniging aangesloten of erkend door het LPLG (Landelijk Platform Levende Geschiedenis).
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bastogne101st
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 mar 2008, 08:43

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door Bastogne101st »

hallo

waar mag ik een garand kopen?

Sander
Kijk eens op me site:
http://www.easycompagnie.come2me.nl

Bastogne "the hole in the doughnut

Joe Liebgott mijn idool!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door Haplo »

Hou oud ben je en waar woon je?
Woon je in Nederland kan je het zonder vergunning wel vergeten.
Mvg/Best regards, Sipke
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door Thomas V »

Bastogne101st schreef:hallo

waar mag ik een garand kopen?

Sander
Wat is je budget?? Een heel belangrijke vraag bij een dergelijke aankoop!
Bastogne101st
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 mar 2008, 08:43

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Bericht door Bastogne101st »

Hoi,

Ik benm 13 jaar en heb 150 euro voor een uniform en geweer en me verjaardag moet ook nog komen. ik heb al een groene jas en heb me net ook ingeschreven voor een paar evenementen :mrgreen: :mrgreen:

wie kan mij helpen.

Sander
Kijk eens op me site:
http://www.easycompagnie.come2me.nl

Bastogne "the hole in the doughnut

Joe Liebgott mijn idool!
Plaats reactie