En nu is het toch oorlog

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

En nu is het toch oorlog

Bericht door Martijn »

Ondanks alle protesten over de hele wereld bleek een oorlog toch niet te voorkomen:
Donderdag 20 maart, BAGDAD/WASHINGTON - Minder dan twee uur na het verstrijken van het Amerikaanse ultimatum aan Saddam Hussein hebben de Verenigde Staten de aanval op Irak geopend, de Operation Iraqi Freedom. Bij het aanbreken van de ochtend werd Bagdad donderdag getroffen door zeker drie aanvalsgolven met een onbekend aantal kruisraketten.

Een woordvoerder van het Witte Huis liet onmiddellijk daarna weten dat 'het begin van de ontwapening van Irak' was begonnen. Van een invasie vanuit Koeweit is echter nog geen sprake.
De aanval met kruisraketten was gericht tegen het Iraakse leiderschap, aldus het Pentagon. Volgens de nieuwszenders BBC en NBC was Saddam zelf het doelwit van de eerste golf van bombardementen. Tot de aanvallen zou zijn besloten op basis van informatie van inlichtingendiensten over de precieze verblijfplaats van Saddam. Of Saddam of leden van zijn entourage door een van de bombardementen zijn geraakt, is niet duidelijk. De Iraakse televisie zond rond half zeven Nederlandse tijd een toespraak van Saddam uit.
Dat de oorlog is begonnen met een bombardement op Bagdad en niet met de verwachte massale invasie na precisiebombardementen in het hele land, kan wellicht worden verklaard door deze gelegenheidsaanval'.
Wel heeft de oudste zoon van Saddam, Uday, een korte toepraak op zijn eigen radiozender A Shahab gehouden. Hij riep het Iraakse volk en het Iraakse leger op te vechten en het land te verdedigen. Bang moeten zij volgens hem niet zijn, omdat God aan hun kant staat en hun de overwinning toevertrouwt.
Tijdens de luchtaanval klonken sirenes in Bagdad en was het luchtafweergeschut actief. In de olieraffinaderij Al Zaura bij de rivier de Tigris in de hoofdstad brak brand uit. Volgens een Iraakse functionaris zijn militaire posities en installaties getroffen'.
President Bush sprak om 04.15 uur Nederlandse tijd de Amerikaanse bevolking toe om hen te laten weten dat de slag om Irak was begonnen. Zeker anderhalf uur eerder had hij de Britse premier Blair en de Israëlische premier Sharon ingelicht over de ophanden zijnde aanvallen. De toespraak werd in vele landen in de wereld rechtstreeks uitgezonden. Volgens Bush kan de oorlog langer duren en moeilijker zijn dan sommigen hebben voorspeld. De president zei dat de VS met tegenzin aan de oorlog zijn begonnen, maar dat er - nu het eenmaal zo ver is - geen halve maatregelen zullen worden genomen. 'De enige manier om het conflict te beperken is het aanwenden van beslissende slagkracht', aldus Bush.
Bron http://www.eindhovensdagblad.nl

De Nederlandse regering steunt de oorlog, maar het draagvlak was niet groot genoeg in Nederland om ook militaire steun te geven.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik verbaasde me er eigenlijk al over dat we zelfs politieke steun geven. Hoewel ik persoonlijk voorstander van deze oorlog ben leek het mij logischer dat NL zich er niet mee zou bemoeien aangezien 75% tegen was.
En de meeste stemmen gelden toch in een democratie?

Ben het wel met Zalm eens dat Nederland een beetje een hypocriet standpunt in heeft genomen. Als je dan toch zegt dat je ze steunt kan je net zo goed meedoen volgens mij.

Vind het overigens wel belachelijk dat een oorlog in het Midden-Oosten onze formatie op zijn kop zet. We doen niet eens mee aan die oorlog, en internationnal politiek gezien stellen we nou ook niet bepaald veel voor.

Maar goed... Die oorlog is dan toch begonnen dus nu maar hopen dat we snel van Saddam en zijn bende af zijn. En dat de 'Colletaral Damage' (bijkomende schade=burgerslachtoffers dus) meevalt.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

... Ik ben het niet zo vaak met Zalm eens, maar in dit geval wel. Een onbegrijpelijk standpunt van de Nederlandse regering (Waar trouwens ook Zalm's VVD nog deel van uitmaakt !!)

Nog bonter maakt de PvdA het, vind ik door te zeggen dat ze tegen de oorlog waren, maar nu de oorlog er is .... Kunnen ze niet voor Saddam kiezen en kiezen ze voor de geallieerden ....
Een standpunt dat nu overigens ook in de EU opgeld maakt.

Ik snap er geen snars meer van.

Het is inderdaad te hopen dat er zo weinig mogelijk schade zal ontstaan en zo weinig mogelijk ellende en dat het snel afgelopen zal zijn.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie