Collectie verzekeren???

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Collectie verzekeren???

Bericht door Michael_Wittmann »

Ik vroeg me af of sommige leden hier de collectie verzekerd hadden?

Ik weet dat bij de huiselijkeverzekering een kleine vergoeding zit voor collecties maar dit is echter minimaal ( Hoeveel weet ik toevallig niet )

Bij wat voor bedrag zou het verstandig zijn om te gaan verzekeren?

Mvg Michael
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik heb voor mezelf besloten om bij een bedrag van 5000 euro teverzekeren, wat de kosten hiervan zijn weet ik niet precies.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

sobel schreef:ik heb voor mezelf besloten om bij een bedrag van 5000 euro teverzekeren, wat de kosten hiervan zijn weet ik niet precies.
Kan gewoon bij de inboedel verzekering in , is veel goedkoper dan een ,
aparte verzekering.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

Ja daar zat ik ook al aan te denken, beetje dubbel dubbel op.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Inboedelverzekering dekt slecht tot een waarde van €2000 wat betreft verzamelingen, als ik mij goed herinner.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Robin Vercammen schreef:Inboedelverzekering dekt slecht tot een waarde van €2000 wat betreft verzamelingen, als ik mij goed herinner.
Hangt helemaal van je verzekeraar af! Mijn verzekeraar dekt tot inderdaad tot een bepaald bedrag maar dat ligt wel hoger als die 2000. Kom je boven dat bedrag met je verzameling dan stelt mijn verzekeraar bepaalde eisen aan de beveiliging van de woning.
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Bedankt voor de reacties! :wink:
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

- Een aparte verzekering voor een verzameling kan, dit is vaak duurder omdat er een minimum jaarpremie geld. Het voordeel van deze verzekering is wel dat een "alle van buiten komende onheilen" dekking van toepassing is. Dit is het zgn All Riscks.

- De meeste inboedelverzekeringen in NL zijn nog op basis van de Extra Uitgebreide Gevaren dekking. Veel verzekeraars kennen tegenwoordig echter ook de bovengenoemde All Riscks voor inboedelverzekeringen tegen een geringe opslag op de premie. Je kunt op de inboedelpolis een verzameling laten vermelden en ook het daarbij behorende verzekerde waarde.

- Bij schade (bijv. brand of diefstal) dien je je schade aan te tonen. Indien de verzameling erg wisselt is dat natuurlijk moeilijk. Maak in ieder geval foto's van de verzameling en kenmerken als stempels (zoals die vaak op het forum besproken worden om de herkomst en datering vast te stellen).

- Voor het aantonen van de waarde kun je op een gegeven moment beslutien om de verzameling te laten taxeren. Onder bepaalde voorwaarden getaxeerde waarden zijn bindend voor de verzekeringsmaatschappij. Kosten van taxatie zijn voor de verzekerde en liggen veelal tussen de € 200 en 300 euro. De taxateur moet vanzelfsprekend erkend zijn door de maatschappij. Door de prijs hiervan is het meer interessant voor grotere verzamelingen, maar ook voor kleine met zeer bijzonderen items.

- Ga er bij het vaststellen van het te verzekeren bedrag vanuit dat je alles in een winkel moet kopen. Ga zeker niet uit van de meevallers die je misschien hebt gehad, want die heb je waarschijnlijk niet als je je verzameling moet vervangen.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Michael_Wittmann
Lid
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 jan 2005, 20:35

Bericht door Michael_Wittmann »

Bedankt voor deze boeiende info!

Hier kan ik zeker veel mee! :wink:
Mehr Sein Als Scheinen!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Collectie verzekeren???

Bericht door Auke »

Heeft er hier iemand ervaring met het laten taxeren van de verzameling? Ik zit er aan te denken om m'n verzameling te laten verzekeren, maar dan wil ik wel van tevoren de waarde van de verzameling op papier hebben. Het lijkt mij echter erg moeilijk om een taxateur te vinden die erkend wordt door de verzekeringsmaatschappij èn verstand heeft van het verzamelgebied. Ik zou in ieder geval wel staan te kijken als een taxateur de waarde weet in te schatten van mijn niet zo standaard zijnde verzamelgebied. Dus, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Re: Collectie verzekeren???

Bericht door To Tall »

Zie mijn eerdere bijdrage.
Het beste kun je eerst bij je eigen tussenpersoon/maatschappij informeren.

Groeten,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Plaats reactie