Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Jeroen92
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2008, 12:19

Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door Jeroen92 »

Iemand enig idee? Ik kan er niks over vinden op internet.
Bijlagen
IMG_0698.JPG
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door Stefke »

Jeroen,

Is moeilijk te zeggen, heb je iets van merk tekens, tekst op de revolver kunnen terug vinden?
Meet de diameter van de patroon kamers en de lengte eens op, en de binnen diameter van de loop.
Heb je ook een foto van de andere zijde?
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door racefiets »

Aan de vergrendeling van de trommel te zien zal je de herkomst in Belgie moeten gaan zoeken. Ik denk dat het een wapentje is afkomstig uit luik en omstreken en als ik het zo zie zal het ongeveer in cal 45 zijn. Dit soort revolvertjes worden ook wel Bulldog's genoemd. Gelijkend op de britse versie in cal .450 of .455.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door ZEN.45 »

Webley RIC N°1 New Model
Meestal in kaliber .455

RIC = Royal Irish Constabulary
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door racefiets »

Is daarvan de trommel as en patroonuitstoter niet anders? Zal eens kijken of ik in een oude catalogus nog wat kan vinden. Dit soort revolvertjes kom je tegen in allerlei calibers, van 6,35, .320, .380 tot .455. Ze zijn zelfs gemaakt in het Nederlandse kaliber 9,4mm.
Jeroen92
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jan 2008, 12:19

Re: Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door Jeroen92 »

Ik zou het niet weten, ik ga deze kopen en wou weten uit welke tijd het afkomstig is.
Ik heb al veel gezocht maar ik hem nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door ZEN.45 »

Gezien het hier om een bodemvondst gaat en de RIC nog in redelijke aantallen is gebruikt tijdens WO1, durf ik te veronderstellen dat het wel degelijk een RIC is.

Veel zogenaamde ‘bulldogs’ hebben een mechaniek die afgeleid is van de RIC en werden over heel Europa gemaakt in zowat alle mogelijke kalibers. Een meerderheid van deze cieviele Bulldogs hadden echter een kortere loop en komen vaker voor als ‘zoldervondst’ dan als ‘bodemvondst’.

Webley RIC New Model:
Afbeelding
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Weet iemand wat dit voor revolver dit is?

Bericht door racefiets »

Ik heb de RIC ook even opgezocht in mijn boeken enkel hebben die allemaal hetzelfde model trommel zoals die op jou plaatje Zen.45. De trommel zoals die van de bodemvondst is net wat anders. Op de luikse revolvers van Leopold Ancion-max kom je dit model trommel wel tegen. Mijn gok blijft bij de luikse origine. Hier werden meerdere revolvers gemaakt met de mogelijkheid van een pistoolkoord bevestiging. (eigenlijk revolverkoord) Dit aangezien het rond die tijd niet vreemd was voor bijvoorbeeld officieren om prive een wapen aan te schaffen.
Plaats reactie