Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Wederom een ander merk zaklamp maar nu eens van Belgische bodem de veel besproken COBAR zaklamp. zowel in een civiele als militaire uitvoering de militaire lampen hebben de seinen blauw verduisterings filter met rood en Groen..Ik heb al eens eerder een stukje hier geschreven over deze Cobar onderneming die nog steeds bestaat maar nu onder de naam Barco.ik had al div malen gebrobeert contact te krijgen met deze fabriek maar zij geven geen antwoord :? mocht er iemand informatie bezitten buiten de deze info van het net dan hoor ik dat graag, wand deze lampen zullen zeker door het leger van Belgie France en daar buiten in de 2WO zijn gebruikt en of wellicht ook voor export naar England...wie weet het?

NB: Ik dank Bruno uit Belgie vriendelijk voor het afstaan van deze militaire lamp :D

Cobar Belgie 1940/1945
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom :lol:

hier is een foto van de bovenkant van myn russische lamp,alleen is de kwaliteit niet zo goed als die van u :(

Afbeelding

groetjes bruno :W
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Oke duidelijk genoeg :) om te kunnen zien dat ze van hezelfde fabrikaat zijn.


Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze bekende USA zaklamp type TL- 122A /1939 bedoelt voor de Amerikaanse soldaten in de 2WO kreeg ik onlangs aangeboden om deze compleet te restaureren en weer terug te brengen zoals die destijds is uitgegeven in de kleur oliv groen met staalgeblauwde endkappen en schuifschakellaar... ect. het lampenhuls is uit blik vervaardigd maar het reflectorhuis is van een compositie materiaal wat erg bros is en snel kan breken.Deze restatauratie zal ik hier geheel in stappen laten zien..hier alvast een voorproefje van deze lamp die eens met aluminiumverf compleet is overgeschilderd maar hier en daar is het oliv groen en geblauwde delen nog ietsje zichtbaar.. :? zonde toch van zo;n fraai exmenplaar met geblauwde stalen delen ect Oliv huls er klompleet onder te schilderen.
USA Lite J.S Electric MFG Corp 1939
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 16 jan 2008, 16:59, 9 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

Is zeker zonde ,maar ik ben benieuwd,naar het resultaat.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ArjenS »

Prachtig ding! ik zou hem zo laten...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Eerst even afwachten nog tot dat die geheel klaar is en dat kun je straks zelf allemaal op de voet gaan volgen hoe je zoiets nu verantwoord gaat restaureren zodat het object zijn waarde blijft behouden en zelfs zal toenemen..Na restauratie zal deze lamp zeker meer uitstraling en verzamelwaarde hebben als daarvoor ''en dat is zeker'' omdat de huls op div plaatsen al bijna doorgesroest was en tevens voorzien van een ordinere laag aluminiumverf over de gehele lamp. De originele geblauwe delen daarbij meegenomen en die nog voor 95% in oder zijn en zoiets verf je er zo maar niet gewoon onder toch :? tevens is de lamp na restauratie ook weer voor 30 jaar beschermt tegen doorroesten. :idea:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door roadmaster »

8) Ik ben al reuze benieuwd over het te volgen ''restauratieproces''

Heb trouwens zo een kunststof versie van die staaflamp...(dump store € 5,-) toch een bewijs dat destijds het uitgevonden model nog steeds werkt.

groet van roadmaster. 8)
be prepared & drive alert
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Peter »

Hallo Custom,

ik volg je topic al geruime tijd met grote belangstelling, het is zeer informatief en misschien kan ik met mijn vraag bij jou terecht:
Ik bezit al geruime tijd een op een TL122A gelijkende zaklamp die me een raadsel is. Er wordt beweerd dat het een British Made zaklamp is. Zie foto:

Afbeelding

en:

Afbeelding

Het is geheel van gestansd metaal en is voorzien van een stempeltje op de bodemschroef: een op het Bright Star logo lijkend stempeltje. Dat doet mij denken dat het US made is, het is naar mijn weten tussen '40 en '45 gemaakt...

Ik weet het eerlijk gezegd niet, hopelijk weet jij meer! In elk geval alvast bedankt! :)
Daar is 'ie weer!
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag custom :)

ik ben benieuwd naar het resultaat,ik kan het begrypen dat sommige het zo zouden laten ,maar dan blyft er na een paar jaar niets meer vanover,en dat zou zonde zyn :yes:

groetjes bruno :) :) :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@ Peter ..ik vindt nu niet dat deze afgebeelde zaklamp een op een TL122A gelijkende zaklamp is. Er zijn vele modellen van de TL afgeleid en wereldwijd nagemaakt tot in china toe. Het is jammer dat je geen foto van het logo op de schroefdop hebt gemaakt dat geeft altijd meer duidelijkheid.Er zullen wellicht twee hoofdletters (SP) door elkaar op deze schroefdop staan, de genoemde Bright Star - USA is het zeker niet ''Hassia'' wand deze wijk daarvan geheel af en Bright Star - USA heeft een ander logo en dat kan met een ster zijn maar ook zonder en of enkel de naam maar dat ligt weer aan de periode wanneer deze gemaakt zijn.

NB: het klopt idd dat de Engelse para's deze TLtype lampen ook gebruikte Export vanuit de USA. MFG Corp maar niet deze zoals je hier afbeeld.
Laatst gewijzigd door custom op 23 jan 2008, 15:15, 7 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

[quote="BRUNO FRANCK"]dag custom :)

ik ben benieuwd naar het resultaat,ik kan het begrypen dat sommige het zo zouden laten ,maar dan blyft er na een paar jaar niets meer vanover,en dat zou zonde zyn :yes:

Dank allemaal voor de interessen van deze komende restauratie .Het komt best goed met die TL 122A...het is niet de eerste keer dat ik deze dingen voor musea restaureer,en je moet niet vergeten er komen weer gebruikssporen met een kunstmatige patina op deze lamp anders is die zo steriel begrijp je. :idea: Als deze straks weer in de vitrine onder het glas ligt zal zeker niemand opmerken ..hey die is overgeverft.Als je een K98 koopt die kompleet met aluminiumverf is overgekalkt dan verwijder je dat toch zeker ook :lol:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Restauratie USA Lite J.S Electric MFG Corp 1939
Zoals belooft hier de gehele restauratie stap voor stap in beelden zonder comentaar wand de beelden spreken voor zicht,mochten er toch vragen zijn dan hoor ik dat graag.De restauratie is naar mij mening goed gegaan,en de lamp ziet er nu weer uit zoals die was na gedragen te zijn in de periode van de (2WO) de oude patina heb ik geheel laten zitten en deels weer open gelegd maar is wel chemisch geconserveerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 18 jan 2008, 12:23, 16 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Erik S. »

Hele nette restauratie Custom :)

Wat kost dezer dagen een oorlogse TL lamp, en waar moet ik op letten? zijn ze alleen uit metaal of ook uit plastic/bakeliet?

Mvg Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door ammo »

Fraai stukje werk 8) , custom
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie