Waardebepaling

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Waardebepaling

Bericht door Rowen »

Weet iemand misschien de waarden van dit ijzerenkruis?
Op de voorkant staan een hakenkruis en eronder 1939, om de achterkant staan 1813

Voorkant
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Waardebepaling

Bericht door jeroen wo2 »

Even verplaatst naar As-mogendheden.
Never Back Down
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Waardebepaling

Bericht door SiNiStEr »

Zal niet erg hoog liggen. Het betreft hier een Eizernes Kreuz 2de Klasse waarvan het ringetje en de bevestiging daarvan aan het kruis ontbreken net als het lint dat bij dit kruis hoort. Ook is de zwarte verflaag beschadigd.

Een gemiddeld EK2 in goede staat kun je afhankelijk van de maker goed vinden voor rond de 75 EUR. Ik vermoed echter dat dit kruis echt op zal leveren wat de gek ervoor geeft en hooguit iets van 25 a 30 EUR.

Hoop dat je wat met deze informatie kunt.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling

Bericht door ArjenS »

SiNiStEr schreef:Zal niet erg hoog liggen. Het betreft hier een Eizernes Kreuz 2de Klasse waarvan het ringetje en de bevestiging daarvan aan het kruis ontbreken net als het lint dat bij dit kruis hoort. Ook is de zwarte verflaag beschadigd.

Een gemiddeld EK2 in goede staat kun je afhankelijk van de maker goed vinden voor rond de 75 EUR. Ik vermoed echter dat dit kruis echt op zal leveren wat de gek ervoor geeft en hooguit iets van 25 a 30 EUR.

Hoop dat je wat met deze informatie kunt.
Is die wel orgineel dan? :?
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Waardebepaling

Bericht door Erik S. »

Ik denk nog minder daar het hier om een repro betreft.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Waardebepaling

Bericht door SiNiStEr »

Sorry jongens, jullie hebben echt 100% gelijk. Ik had nog niet eens de moeite genomen om de thumbnails te openen. Hoezo lui... :roll:
Als ik dat wel had gedaan had ik inderdaad in een oogopslag kunnen zien dat het hier een slechte reproductie van het EK2 betreft. Daarmee degradeerd de waarde inderdaad naar nog geen 5 EUR. Maar wellicht dat je er nog een beginnend verzamelaar blij mee kunt maken.

Moet wel scherp blijven, is natuurlijk niet goed te praten om zomaar uitspraken te doen zonder eerst het object goed te bekijken. Sorry daarvoor!!! :oops: :oops: :oops:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Re: Waardebepaling

Bericht door Rowen »

Dus als ik het goed begrijp is dit een replica :(
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling

Bericht door ArjenS »

Rowen schreef:Dus als ik het goed begrijp is dit een replica :(
Het is een replica ja..
Gebruikersavatar
Rowen
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2007, 16:49

Re: Waardebepaling

Bericht door Rowen »

101st airborne schreef:
Rowen schreef:Dus als ik het goed begrijp is dit een replica :(
Het is een replica ja..
Hoe kun je dat dan zien :? ik dacht datie egt was :(
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Waardebepaling

Bericht door ArjenS »

Rowen schreef:
101st airborne schreef:
Rowen schreef:Dus als ik het goed begrijp is dit een replica :(
Het is een replica ja..
Hoe kun je dat dan zien :? ik dacht datie egt was :(
afwerking, dat soort dingen
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waardebepaling

Bericht door sobel »

Afwerking dat soort dingen vind ik niet echt een onderbouwend antwoord...

Duitsers waren heel erg precies en secuur met hun objecten, en zeker als het om medailles gaat! Dat was immers natuurlijk de´´trots´´ van een soldaat en van Duitsland. Dit Ijzeren kruis heeft veel onzuiverheden en putjes, een ijzerenkruis is best stevig en met de schade die er nu op het kruis zitten zou hij uit elkaar moeten vallen, een EK bestaat namelijk uit 3 delen, met een hamer eropslaan betekend kapot kruisje :). De schade op dit kruis is dermate hoog dat het gewoon een hele slechte kwaliteit is en dus vrijwel zeker replica.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Waardebepaling

Bericht door viny »

sobel schreef: een ijzerenkruis is best stevig en met de schade die er nu op het kruis zitten zou hij uit elkaar moeten vallen, een EK bestaat namelijk uit 3 delen, met een hamer eropslaan betekend kapot kruisje :). De schade op dit kruis is dermate hoog dat het gewoon een hele slechte kwaliteit is en dus vrijwel zeker replica.
Ik denk ook zeker wel dat het een replica is. Maar de post van Sobel vind ik een beetje vaag:

Vind ik al helemaal geen onderbouwd antwoord. Ijzerenkruizen zijn juist zeer sterk! 3 stukken perfect passend metaal met een perfecte afwerking. Als een pit in een lamp! Een slag met een hamer op een EK'tje en kapot? Echt niet.

Schade aan iets vind ik bovendien niet iets waar je iets op goed of af kan keuren.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waardebepaling

Bericht door sobel »

Over schade valt weldegelijk iets te zeggen, deze replica is gemaakt van een duidelijk niet duurzame soort metaal. Dat een EK flink beschadigd is kan wel kloppen, maar de manier van beschadeging is zeker anders dan bij een goede, dit weet ik omdat ik zelf 2 maal een EK heb gehad waarvan er 1 flink in de kreukels lag.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Waardebepaling

Bericht door viny »

Je kan aan schade niet altijd zien in welke periode het gebeurd is. Bij deze kan het gister gebeurd zijn, maar net zo goed 65 jaar geleden!

Dat verkreuklde EK van jou een miskoop?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waardebepaling

Bericht door sobel »

Hahaha, nee geen miskoop integendeel.., en dat is een gevaarlijk uitspraak, ervaring leert (mijn vorige EK en beurzen in dit geval) dat schade soms makkelijk te dateren is, denk hierbij aan roest, soort schade e.d.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie