Waardebepaling

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Waardebepaling

Bericht door jeroen wo2 »

viny schreef:
sobel schreef: een ijzerenkruis is best stevig en met de schade die er nu op het kruis zitten zou hij uit elkaar moeten vallen, een EK bestaat namelijk uit 3 delen, met een hamer eropslaan betekend kapot kruisje :). De schade op dit kruis is dermate hoog dat het gewoon een hele slechte kwaliteit is en dus vrijwel zeker replica.
Ik denk ook zeker wel dat het een replica is. Maar de post van Sobel vind ik een beetje vaag:

Vind ik al helemaal geen onderbouwd antwoord. Ijzerenkruizen zijn juist zeer sterk! 3 stukken perfect passend metaal met een perfecte afwerking. Als een pit in een lamp! Een slag met een hamer op een EK'tje en kapot? Echt niet.

Schade aan iets vind ik bovendien niet iets waar je iets op goed of af kan keuren.
Ik vind eigenlijk dat Sobel wel een goed onderbouwd antwoord heeft, ik heb zelf een P38 holster gehad dat in slechte staat was met vlekken, krassen enz.
Het leek dus echt op een orgineel maar na te laten deternimeren waren er toch negatieve reactie's op aangezien de vervalser of degene die het holster gemaakt had het niet op de juiste manier gedaan had.
Kijk dus altijd goed uit ook al is iets helemaal beschadigd net zoals bij deze Ek2.
Never Back Down
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Waardebepaling

Bericht door viny »

Eigenlijk snap ik er helemaal nix van, van wat Sobel zegt.

Als ik het goed bekijk zegt Sobel in de laatste zin dat Ek's zo eigenlijk helemaal niet kunnen beschadigd zijn, omdat een origineel kruis van hele hoge kwaliteit staal gemaakt wordt. Klopt dit?

Maarrr...
In de eerste zin zegt hij, dat het kruis zo goed gemaakt is, dat hij in zo'n staat(origineel) uit elkaar zou moeten vallen. Klopt dit ook?

En in de 2de zin zegt hij weer dat ze niet van kwaliteit zijn, omdat als je met een hamer op een kruis slaat, hij kapot is.

Graag opheldering.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Waardebepaling

Bericht door Erik S. »

Ik snapte hem ook al niet, maar dat maakt niet uit, het feit dat het hier om een replica betreft is duidelijk, ik denk dat dat de opzet van dit topic was.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waardebepaling

Bericht door sobel »

viny schreef:Eigenlijk snap ik er helemaal nix van, van wat Sobel zegt.

Als ik het goed bekijk zegt Sobel in de laatste zin dat Ek's zo eigenlijk helemaal niet kunnen beschadigd zijn, omdat een origineel kruis van hele hoge kwaliteit staal gemaakt wordt. Klopt dit?

Maarrr...
In de eerste zin zegt hij, dat het kruis zo goed gemaakt is, dat hij in zo'n staat(origineel) uit elkaar zou moeten vallen. Klopt dit ook?

En in de 2de zin zegt hij weer dat ze niet van kwaliteit zijn, omdat als je met een hamer op een kruis slaat, hij kapot is.

Graag opheldering.
Wat ik bedoel is dat de schade bij dit kruis zo overdreven groot is dat dit bij een origineel EK haast niet mogelijk is, een origineel is van hoogwaardige kwaliteit (duitse kwaliteit zullen we maar zeggen), maar bestaat uit 3 delen een replica bestaat uit 1 deel. Conclusie is dus dat een origineel kruis vrijwel zeker en 3 stukken zou moeten vallen in deze staat terwijl een kruis uit 1 stuk deze beschadegingen wel kan dragen. het zwakke punt bij een origineel ligt dus bij zijn 3-deligheid..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Waardebepaling

Bericht door viny »

Een Ek kan zeker wel zoveel schade op lopen, heb ze wel erger gezien maar nog wel heel. Maar netzoals Eric zegt, het is een repro, en daarbij klaar.

Btw Sobel, er zijn ook replica's die uit drie stukken bestaan hoor.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waardebepaling

Bericht door sobel »

Inderdaad duidelijk dat het om een replica gaat ja, dat er ook replica's uit 3 stukken staan wist ik niet, ben ook niet zo heel bekend op replica/reenactment gebied, de miscommunicaties hiervoren zullen ongetwijfelt gekomen zijn doordat op internet iets uitleggen nou net even iets lastiger is dan Face to face met vergelijkingsmaterie. Laten we het er op houden dat ik er van overtuigd ben dat het meerendeel hier een originele wel kan herkennen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Waardebepaling

Bericht door ZEN.45 »

Zelf verzamel ik WO1, maar kun je bij een EK (WO2) ook niet de test met een magneetje doen ?
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Waardebepaling

Bericht door Erik S. »

Wat ik altijd probeer, is bij de binnenste punten die naar het hakenkruis wijzen de nagel onder de rand probeer te steken, lukt dit is de kans groot op origineel :) .
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Re: Waardebepaling

Bericht door Giel »

Zou het mogelijk zijn betere foto's van het kruis te posten?
Plaats reactie