Nacht und Nebel Heftling.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Parker
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2008, 13:33
Locatie: Houten

Nacht und Nebel Heftling.

Bericht door Parker »

Mijn opa was in de tweede wereld oorlog een Nacht und Nebel Heftling. Ik weet dat die NN- Heftlingen geen brieven mochten schrijven, en dat ze erg slecht werden behandeld. Maar laatst toen ik bij mijn opa een boekje vond waarin hij allemaal persoonlijke dingen van zijn ervaringen in het kamp bewaard, vond ik er ook brieven tussen. Maar hij was een NN-Heftling. Dus mijn vraag is nu: Weet iemand hoe dat zit? Dat sommige NN-Heftlingen toch brieven mochten schrijven? Is daar een speciale verklaring voor? Of is het mischien puur toeval?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Nacht und Nebel Heftling.

Bericht door Peter »

NN- Häftlinge waren mensen die om politieke redenen moesten verdwijnen. Er mocht geen teken van leven worden vernomen van deze groep gevangenen, vandaar ook de term Nacht und Nebel. Verdwijnen in de mist en nacht als het ware. Dat je opa brieven heeft geschreven kan, maar het verzenden ervan was een ander verhaal! Het kwam echter voor dat groepen gevangenen privileges kregen, immers waren NN gevangenen Ariërs en hoewel het regime streng was kneep de SS wel eens een oogje dicht, wat bij Joodse gevangenen uiteraard niet gebeurde. Naarmate de oorlog vorderde werd de SS wat coulanter ten opzichte van de NN gevangenen, dit kwam door corruptie maar ook omdat een individuele ss'er zijn eigen nek wilden redden.. In het KZ-systeem heerste een zekere willekeur, dat je opa brieven heeft kunnen schrijven ( wat waarchijnlijk met gevaar voor eigen leven en in het diepste geheim gebeurde, immers kon je door medegevangenen verraden worden. ) is een vraag die erg moeilijk te beantwoorden is. Er zijn door KZ gevangenen veel brieven geschreven, hetzij als getuigenis hetzij uit andere motieven. De brieven die je opa heeft geschreven zijn van een behoorlijk groot belang, en ik kan me voorstellen dat verschillende musea en archieven er veel belangstelling voor hebben, daar het om een tijdsdocument gaat van een gevangenen categorie wiens overlevingskansen niet veel groter waren dan die van de Joodse gevangenen.
Het is erg lastig uit te leggen en voor te stellen voor onze generatie hoe het in een NN kamp ( en KZ ) was, daar het overleven en alles wat er mee samenhangt een kwestie van toeval en geluk is geweest volgens vele getuigenissen van ex-KZ gevangenen. Primo Levi is er een voorbeeld van. Misschien is het antwoord op je vraag te vinden in de brieven, maar kan het ook zijn dat het meer vragen oproept omdat ze gaan over het onvoorstelbare..
Koester het boekje van je opa, het is een uniek document wat een ander licht op het dagelijkse leven in een KZ kan werpen.

Groetjes, Peter.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Nacht und Nebel Heftling.

Bericht door Peter »

Ik wil er aan toevoegen dat er naarmate de oorlog vorderde er ook veel NN gevangenen geëlimineerd zijn als ongewenste getuigen, zoals ik al schreef was er sprake van volstrekte willekeur hoewel de mate van belangrijkheid van de NN gevangene zeker een rol speelde. Zo kwam het voor dat enkele "Prominenten Häftlingen" in de laatste maanden van de oorlog alsnog geëxecuteerd werden.... Geluk en toeval bepaalde of je overleefde of niet... Voor een beter inzicht in het KZ leven kan ik je het boek Anus Mundi van Wieslaw Kielar aanraden, hij overleefde 4 jaar Auschwitz en beschrijft daarin zijn lijdensweg.
Daar is 'ie weer!
Parker
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2008, 13:33
Locatie: Houten

Re: Nacht und Nebel Heftling.

Bericht door Parker »

Peter schreef:Ik wil er aan toevoegen dat er naarmate de oorlog vorderde er ook veel NN gevangenen geëlimineerd zijn als ongewenste getuigen, zoals ik al schreef was er sprake van volstrekte willekeur hoewel de mate van belangrijkheid van de NN gevangene zeker een rol speelde. Zo kwam het voor dat enkele "Prominenten Häftlingen" in de laatste maanden van de oorlog alsnog geëxecuteerd werden.... Geluk en toeval bepaalde of je overleefde of niet... Voor een beter inzicht in het KZ leven kan ik je het boek Anus Mundi van Wieslaw Kielar aanraden, hij overleefde 4 jaar Auschwitz en beschrijft daarin zijn lijdensweg.
Bedankt voor je uitleg! Ik zal eens kijken of ik dat boek ergens kan vinden. Ik weet er natuurlijk al wel wat van, maar ik ben er erg trots op dat mijn opa deze gruwelijkheden heeft overleefd. Vandaar mijn nieuwschierigheid. Naarmate hij ouder wordt, verteld hij ook steeds meer verhalen. Onder andere ook van een duitse bewaker die elke dag in de keuken een brood verstopte voor mijn opa en zijn mede-gevangenen. Mijn opa kon namelijk in de keuken komen omdat hij bij het Kartoffel-schil-kommando zat.
Maar nogmaals bedankt voor je uitleg!
Plaats reactie