Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Nekaf »

02 januari 2008, 13:31

OVERLOON (ANP) - De ruzie tussen het Liberty Park in Overloon en verzamelaar Jaap de Groot over zijn unieke collectie van meer dan driehonderd militaire voertuigen is woensdag verder opgelopen.

De oud-industrieel wil zijn spullen terughebben maar eist nu ook dat het voormalige Oorlogs- en Verzetsmuseum tot die tijd met de handen van de verzameling afblijft en die als een geheel tentoonstelt.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door special air service »

benieuwd hoe lang dat nog gaat duren
Gebruikersavatar
Joe_Liebgott
Lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 30 mei 2007, 19:35
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Joe_Liebgott »

Ik vind het maar raar. Hij is ook "gewoon" een verzamelaar. Bij mij gaat de maker van een verzamelobject dat object terugvragen!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Arachnide »

Feit is dat hij zijn collectie daar ten toon stelt en eigenlijk gebruik maakt van het terrein dat Overloon beschikbaar heeft voor haar museum. Niet zeuren, en blij wezen dat jouw pronkstukken bekeken en bewonderd worden door duizenden mensen.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door sobel »

Arachnide schreef:Feit is dat hij zijn collectie daar ten toon stelt en eigenlijk gebruik maakt van het terrein dat Overloon beschikbaar heeft voor haar museum. Niet zeuren, en blij wezen dat jouw pronkstukken bekeken en bewonderd worden door duizenden mensen.
Ahum? Niet zeuren? Mensen die niet bij jou horen maar wel jouw voertuigen verbouwen, oververven ect?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Arachnide »

sobel schreef: Ahum? Niet zeuren? Mensen die niet bij jou horen maar wel jouw voertuigen verbouwen, oververven ect?
Dat oververven wist ik niet, dat is inderdaad niet netjes. Maar, ik kan me de ophef over het verspreiden van de voertuigen over het terrein niet zo goed voorstellen. Zolang zijn naam erbij blijft staan, is er toch niet zoveel mis mee..
In feite maakt hij gebruik van het terrein wat door Overloon beschikbaar wordt gesteld.

Nu ja, dit moeten ze samen maar uitvechten. 't Zou echter jammer zijn, als wij bezoekers er de dupe van zouden worden.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Stefke »

sobel schreef:
Arachnide schreef:Feit is dat hij zijn collectie daar ten toon stelt en eigenlijk gebruik maakt van het terrein dat Overloon beschikbaar heeft voor haar museum. Niet zeuren, en blij wezen dat jouw pronkstukken bekeken en bewonderd worden door duizenden mensen.
Ahum? Niet zeuren? Mensen die niet bij jou horen maar wel jouw voertuigen verbouwen, oververven ect?
Waar basseer je dat op, hier is nooit iets over gezegd?
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door sobel »

Stefke schreef:
sobel schreef:
Arachnide schreef:Feit is dat hij zijn collectie daar ten toon stelt en eigenlijk gebruik maakt van het terrein dat Overloon beschikbaar heeft voor haar museum. Niet zeuren, en blij wezen dat jouw pronkstukken bekeken en bewonderd worden door duizenden mensen.
Ahum? Niet zeuren? Mensen die niet bij jou horen maar wel jouw voertuigen verbouwen, oververven ect?
Waar basseer je dat op, hier is nooit iets over gezegd?

Wat er exact van waar is weet ik niet, maar je zou eens moeten praten met de mensen daar :).
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Jim »

Hij (De Groot) heeft er een probleem mee dat volgens zijn zeggen Overloon hun "schroot" tussen zijn voertuigen zet. En omdat te doen verplaatsen ze zijn voertuigen. En hij is bang dat daarbij zijn voertuigen die naar mint zijn gerestaureerd beschadigd raken. Het museum Overloon weigerd op dit bericht (geplaatst in de krant) commentaar te geven.
Daarbij ben ik enige maanden geleden daar geweest en ik heb geen schroot tussen die voertuigen gezien. Dus of het is stemming makerij (Van de Groot) of daarna is er iets gebeurd of wat De Groot als "schroot" bestempeld is zo slecht nog niet maar hij wil niet dat de vrijwilligers van Overloon aan zijn voertuigen zitten.

Ik kan me goed voorstellen dat de mensne daar geen commentaar zullen geven op deze zaak. Waarschijnlijk ook instructies voor hebben gekregen. Dit zou wel eens de zaak verder kunnen laten escaleren.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door carmella »

De collectie heeft de Groot in bruikleen gegeven.Voor deze collectie is speciaal een hal gebouwd, gefinancierd door de Groot, dus van een gunst om daar zijn collectie te mogen tentoonstellen is geen sprake.
Het niet geldig zijn van de samenwerkingsovereenkomst is het grootste probleem.Zo is te lezen in de dagvaarding.
Deze overeenkomst is getekend door personen die niet tekeningsbevoegd waren.
Het vertrouwen is voledig zoek.De Groot wordt vanaf de opening totaal niet meer geinformerd.
Maar de collectie zal altijd tentoongesteld blijven maar wel op een andere lokatie.
Het verzamelen van deze collectie is het tweede levenswerk van de Groot en hij is er zo trots op dat hij het echt niet verloren zal laten gaan,deze man is inmiddels 85 jaar oud en zijn dochters zijn er net zo zuinig op.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door koos24 »

carmella schreef:De collectie heeft de Groot in bruikleen gegeven.Voor deze collectie is speciaal een hal gebouwd, gefinancierd door de Groot, dus van een gunst om daar zijn collectie te mogen tentoonstellen is geen sprake.
Het niet geldig zijn van de samenwerkingsovereenkomst is het grootste probleem.Zo is te lezen in de dagvaarding.
Deze overeenkomst is getekend door personen die niet tekeningsbevoegd waren.
Het vertrouwen is voledig zoek.De Groot wordt vanaf de opening totaal niet meer geinformerd.
Maar de collectie zal altijd tentoongesteld blijven maar wel op een andere lokatie.
Het verzamelen van deze collectie is het tweede levenswerk van de Groot en hij is er zo trots op dat hij het echt niet verloren zal laten gaan,deze man is inmiddels 85 jaar oud en zijn dochters zijn er net zo zuinig op.

Ik snap het probleem van de Groot niet :frownno:

Sinds een jaar of 4 kom ik een keer is de 3 mnd in Overloon omdat ik lid ben geworden van de "vrienden van"Sinds 4 jaar zie ik de situatie veranderen, de collectie staat keurig voorzien van bordjes in een overdekte, verwarmde
hal, er staat absoluut geen roest tussen en het merendeel is zelfs nog voorzien van de orginele bordjes Marshall-collectie
Verder is er aan het begin van de collectie een zitje waarin een dvd wordt vertoond waarin meneer de Groot vertelt
hoe zijn collectie tot stand is gekomen en wordt uitgebreid stilgestaan bij het leven van generaal Marshall, een man
waarvan de Groot een bewonderaar is.

Wat wil de Groot nu eigenlijk nog meer :?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
carmella
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2006, 18:43

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door carmella »

Ja als het er ook al niet nestjes bij zou staan zou dat de limit zijn, maar weet u wel dat dat het werk is van de Groot zijn eigen mensen?Ook de videotape met TV is op iniatief van de familie daar neer gezet, omdat er veel vraag naar was vanuit het publiek.
De Groot voelt zich bedrogen door het bestuur van Overloon en daar kan ik wel inkomen. Als je zoveel onderneemt om die bijzondere verzameling daar te brengen, zoveel te doen voor Overloon en je komt dan bedrogen uit......gewoon terug halen naar Zwijndrecht deze mensen zijn niet te vertrouwen.
Het is Overloon alleen maar te doen om de Groot uit te schakelen en niet zoals Overloon suggereert andersom.
In Zwijndrecht heeft de Groot nog steeds zijn oude lokatie en daar zal naar zijn zeggen de collectie gewoon weer tentoongesteld worden.Het is tenslotte nog steeds zijn eigendom, hij heeft het nimmer geschonken aan Overloon, al doen zij wel net als of.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door koos24 »

carmella schreef:Ja als het er ook al niet nestjes bij zou staan zou dat de limit zijn, maar weet u wel dat dat het werk is van de Groot zijn eigen mensen?Ook de videotape met TV is op iniatief van de familie daar neer gezet, omdat er veel vraag naar was vanuit het publiek.
.
Dat wist ik niet, van die videotape.

We moeten maar rustig het proces afwachten, neem aan dat daar nog relevante informatie op tafel komt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Stefke »

Carmella schets wel een erg eenzijdig verhaal.
Je moet wel waarheid vertellen en niet verdraaien zodat het jou cq dhr de Groot goed uitkomt!
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ruzie over collectie Liberty Park verhevigt

Bericht door Ajacied8989 »

Op een ander forum was hij ook al niet erg positief over Overloon. Daar wist hij zelfs te vertalen dat De Groot al beslag op de collectie had laten leggen, dit vertelde hij al in november 2006, maar ik geloof dat de collectie er nog steeds. Ik vraag me daarom af wat waar is van hetgene wat hier verteld is.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Plaats reactie