Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Bericht door sniper snoop »

Het Duitse parlement heeft vrijdag de slachtoffers van de Holocaust herdacht. De herdenking loopt vooruit op de door de Verenigde Naties ingestelde Holocaust-herdenkingsdag, jaarlijks op 27 januari. Het Duitse parlement bevestigde met de ceremonie de voortrekkersrol die het wil spelen in de strijd tegen antisemitisme en racisme.

"We herdenken een onvoorstelbare misdaad tegen de menselijkheid en een systematische massamoord", zei de voorzitter van de Bondsdag, Norbert Lammert. "Na de bittere ervaringen van de vorige eeuw tolereren we geen enkele vorm van extremisme, antisemitisme of racisme meer - nergens, en zeker niet in Duitsland."

Later op de dag noemde bondskanselier Angela Merkel het 'een wonder' dat Duitsland 63 jaar na de genocide van de nazi's weer een joodse gemeenschap kent.

Bron: Nieuws.nl
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Bericht door Arachnide »

Later op de dag noemde bondskanselier Angela Merkel het 'een wonder' dat Duitsland 63 jaar na de genocide van de nazi's weer een joodse gemeenschap kent.
Daar hebben ze dan ook heel wat voor betaald..
Ik vind het goed dat de Holocaust herdacht wordt, maar het opheerlijken van de Joodse gemeenschap -63 jaar na dato- vind ik niet meer nodig. De huidige generatie heeft niets met de holocuast te maken, maar ook zij vinden dat er jegens hen óók sorry gezegt moet worden.
Vooral blijven herdenken :) , maar dat opheerlijken hoeft van mij niet zo.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

!

Bericht door Peter »

Arachnide schreef:
Later op de dag noemde bondskanselier Angela Merkel het 'een wonder' dat Duitsland 63 jaar na de genocide van de nazi's weer een joodse gemeenschap kent.
Daar hebben ze dan ook heel wat voor betaald..
Ik vind het goed dat de Holocaust herdacht wordt, maar het opheerlijken van de Joodse gemeenschap -63 jaar na dato- vind ik niet meer nodig. De huidige generatie heeft niets met de holocuast te maken, maar ook zij vinden dat er jegens hen óók sorry gezegt moet worden.
Vooral blijven herdenken :) , maar dat opheerlijken hoeft van mij niet zo.
Opheerlijken? Wat is dat voor een term? De Holocaust was een "unieke" ( om het maar eens zo uit te drukken ) gebeurtenis binnen de menselijke geschiedenis. Het op deze schaal op industriële wijze vernietigen van mensen was de ultieme waanzin! Herdenken van de Holocaust is een waarschuwing, opdat het nooit meer gebeurd. Wat nou opheerlijken? Je hebt het over onschuldige mensen die omwille van rassenwaan en sociaal-darwinistisch gedachtengoed zijn vermoord! :x
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: !

Bericht door Arachnide »

Peter schreef:Opheerlijken? Wat is dat voor een term? De Holocaust was een "unieke" ( om het maar eens zo uit te drukken ) gebeurtenis binnen de menselijke geschiedenis. Het op deze schaal op industriële wijze vernietigen van mensen was de ultieme waanzin! Herdenken van de Holocaust is een waarschuwing, opdat het nooit meer gebeurd. Wat nou opheerlijken? Je hebt het over onschuldige mensen die omwille van rassenwaan en sociaal-darwinistisch gedachtengoed zijn vermoord! :x
Dat besef ik dondersgoed, en de uitspraak van Simon Wiesenthal is bijna mijn lijfspreuk geworden. It could happen again.
Waar ik het echter over heb, is het continue sorry zeggen richting de huidige Joodse gemeenschap.
Zowel de huidige generatie Joden alswel de huidige generatie Duitsers hebben helemaal niets met de holocaust te maken.
Als ik dan soms nieuwsberichten lees, dat ook de huidige generatie Joden geld/herstelbetalingen willen voor wat hun grootouders is aangedaan krijg ik toch echt vraagtekens. Ik zal dat nieuwsbericht voor je opzoeken.
Of, als de huidige burgervader van een Belgische stad (ik zal voor je opzoeken welke), nu nog maar is sorry zegt jegens de Joodse gemeenschap dan vind ik (en ik vraag je echt niet het daar mee eens te zijn), dat wij huidig levende mensen daar niets meer aan hebben.
Tuurlijk, die mensen die de holocaust hebben overleefd zijn nadien nooit meer mens geworden. Ongelukkig zou men kunnen stellen dat men beter dood had kunnen gaan in die kampen, dan maanden rond te moeten zwerven en afgetuigd te worden.
Zoals het met vele veteranen nu in een rap tempo gebeurd, zal het holocaust-overlevenden ook vergaan. Ze zullen sterven van ouderdom. Binnen nu en 15 jaar zal elke holocaust-overlevende waarschijnlijk niet meer in leven zijn, moeten we dan nog steeds sorry blijven zeggen voor wat hen is aangedaan?
Nee, dat moeten we naar mijn mening niet.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
tuniaz
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jan 2008, 14:27
Locatie: Haarlem

Re: Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Bericht door tuniaz »

Peter,

Het is zijn eigen mening hierover. Zo zullen de meningen altijd verdeeld blijven.
De een zal er anders over denken dan de ander en dat blijkt hier maar weer. De herdenking is heel goed want het is niet zomaar iets wat er gebeurde. Maar dat ze nog steeds om dingen vragen op 'financieel gebied' vragen vanwege hun grootouders vind ik toch ook wel iets te ver gaan. Het lijkt er net op alsof ze, als ze geld krijgen het in 1 klap zijn vergeten maar dat zal volgens mij niet het geval zijn. In mijn opzicht lijkt het net alsof ze ervan willen profiteren en dat zou echt schandalig zijn.
Ook ik vind dat we niet eeuwig 'sorry' kunnen blijven zeggen.
Zoals Arachnide al zei we zijn 63 jaar verder.
"Als we een mijnenveld tegenkomen, valt onze infanterie gewoon aan alsof het er niet was."
Georgy K. Zjoekov tegen Dwight D. Eisenhower, 1945
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: !

Bericht door Peter »

Arachnide schreef:
Peter schreef:Opheerlijken? Wat is dat voor een term? De Holocaust was een "unieke" ( om het maar eens zo uit te drukken ) gebeurtenis binnen de menselijke geschiedenis. Het op deze schaal op industriële wijze vernietigen van mensen was de ultieme waanzin! Herdenken van de Holocaust is een waarschuwing, opdat het nooit meer gebeurd. Wat nou opheerlijken? Je hebt het over onschuldige mensen die omwille van rassenwaan en sociaal-darwinistisch gedachtengoed zijn vermoord! :x
Dat besef ik dondersgoed, en de uitspraak van Simon Wiesenthal is bijna mijn lijfspreuk geworden. It could happen again.
Waar ik het echter over heb, is het continue sorry zeggen richting de huidige Joodse gemeenschap.
Zowel de huidige generatie Joden alswel de huidige generatie Duitsers hebben helemaal niets met de holocaust te maken.
Als ik dan soms nieuwsberichten lees, dat ook de huidige generatie Joden geld/herstelbetalingen willen voor wat hun grootouders is aangedaan krijg ik toch echt vraagtekens. Ik zal dat nieuwsbericht voor je opzoeken.
Of, als de huidige burgervader van een Belgische stad (ik zal voor je opzoeken welke), nu nog maar is sorry zegt jegens de Joodse gemeenschap dan vind ik (en ik vraag je echt niet het daar mee eens te zijn), dat wij huidig levende mensen daar niets meer aan hebben.
Tuurlijk, die mensen die de holocaust hebben overleefd zijn nadien nooit meer mens geworden. Ongelukkig zou men kunnen stellen dat men beter dood had kunnen gaan in die kampen, dan maanden rond te moeten zwerven en afgetuigd te worden.
Zoals het met vele veteranen nu in een rap tempo gebeurd, zal het holocaust-overlevenden ook vergaan. Ze zullen sterven van ouderdom. Binnen nu en 15 jaar zal elke holocaust-overlevende waarschijnlijk niet meer in leven zijn, moeten we dan nog steeds sorry blijven zeggen voor wat hen is aangedaan?
Nee, dat moeten we naar mijn mening niet.
Ik kan een heel eind met je meegaan in je mening, herdenken is naar mijn idee wat anders als verontschuldigen. Herdenken heeft tot doel gebeurtenissen niet tot obscure geschiedenis te laten worden, men wordt geacht te leren van het verleden. Dat de realiteit anders is, is een heel ander verhaal... Het verontschuldigen, zoals je het uitdrukt is een gevolg van het schuldgevoel die diep in de Duitse samenleving verankerd is en dat is een gegeven die men zeker niet over het hoofd moet zien. Inderdaad: de huidige generatie is net zo min aan de Holocaust schuldig als wij ( de huidige Nederlandse generatie ) dat zijn aan de slavenhandel door het VOC. In dat opzicht heeft iedere natie bloed aan de handen... Je reactie op mijn post komt in elk geval een stuk beter over dan de term "het opheerlijken van..." en daarmee maak je een punt wat duidelijk is en waar ik me goed in kan vinden. De ellende is alleen dat de realiteit een stuk complexer is, vele Joden hebben na de oorlog hun bezittingen niet teruggekregen, en ook woningen die al generaties familiebezit waren zijn nooit meer teruggegeven. In dat licht bezien zijn "herstelbetalingen" rechtvaardig, echter onuitvoerbaar....
We hoeven ons niet te verontschuldigen, dat is waar. De huidige generatie is niet verantwoordelijk voor de Holocaust, wel dragen we de verantwoordelijkheid te herdenken en uit de geschiedenis lering te trekken. De realiteit leert echter dat ook de huidige generatie haar lessen snel vergeet, getuige de vele oorlogen in de wereld. Helaas...
Overigens: voel je vrij de nieuwsberichten alsnog te publiceren! Op een forum hoeft men het niet altijd met elkaar eens te zijn, dat houdt een forum levend! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Bericht door Peter »

tuniaz schreef:Peter,

Het is zijn eigen mening hierover. Zo zullen de meningen altijd verdeeld blijven.
De een zal er anders over denken dan de ander en dat blijkt hier maar weer. De herdenking is heel goed want het is niet zomaar iets wat er gebeurde. Maar dat ze nog steeds om dingen vragen op 'financieel gebied' vragen vanwege hun grootouders vind ik toch ook wel iets te ver gaan. Het lijkt er net op alsof ze, als ze geld krijgen het in 1 klap zijn vergeten maar dat zal volgens mij niet het geval zijn. In mijn opzicht lijkt het net alsof ze ervan willen profiteren en dat zou echt schandalig zijn.
Ook ik vind dat we niet eeuwig 'sorry' kunnen blijven zeggen.
Zoals Arachnide al zei we zijn 63 jaar verder.
Hallo Tuniaz,
de "herstelbetalingen" zijn in vele gevallen de terugaven van familiebezittingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog van de Joodse gemeenschap zijn gestolen, en in sommige gevallen in onrechtmatig bezit zijn van derden. Natuurlijk zijn er charlatans, die zijn er overal, maar feit is dat vele Joden bestolen zijn en al 60 jaar proberen hun rechtmatige bezittingen terug proberen te krijgen. Vergeten zullen ze het nooit, ook niet als de bezittingen teruggegeven zijn. Het gaat niet om geld, maar om gerechtigheid. Per slot van rekening is bij velen het grootste deel van de familie uitgeroeid, en dat is een wonde die generaties nodig heeft om te helen. Maar inderdaad: meningen zullen altijd verschillen, en zoals ik al eerder schreef: het houdt een forum levend ( en interessant )! :)
Daar is 'ie weer!
tuniaz
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jan 2008, 14:27
Locatie: Haarlem

Re: Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Bericht door tuniaz »

Met deze post ben ik het wel totaal eens :)
"Als we een mijnenveld tegenkomen, valt onze infanterie gewoon aan alsof het er niet was."
Georgy K. Zjoekov tegen Dwight D. Eisenhower, 1945
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: !

Bericht door Arachnide »

Peter schreef:Ik kan een heel eind met je meegaan in je mening, herdenken is naar mijn idee wat anders als verontschuldigen. Herdenken heeft tot doel gebeurtenissen niet tot obscure geschiedenis te laten worden, men wordt geacht te leren van het verleden. Dat de realiteit anders is, is een heel ander verhaal... Het verontschuldigen, zoals je het uitdrukt is een gevolg van het schuldgevoel die diep in de Duitse samenleving verankerd is en dat is een gegeven die men zeker niet over het hoofd moet zien. Inderdaad: de huidige generatie is net zo min aan de Holocaust schuldig als wij ( de huidige Nederlandse generatie ) dat zijn aan de slavenhandel door het VOC. In dat opzicht heeft iedere natie bloed aan de handen...
Hier ben ik het volmondig mee eens, fijn dat een en ander nu duidelijk is. :)
De ellende is alleen dat de realiteit een stuk complexer is, vele Joden hebben na de oorlog hun bezittingen niet teruggekregen, en ook woningen die al generaties familiebezit waren zijn nooit meer teruggegeven. In dat licht bezien zijn "herstelbetalingen" rechtvaardig, echter onuitvoerbaar....
De "herstelbetalingen" zijn in vele gevallen de terugaven van familiebezittingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog van de Joodse gemeenschap zijn gestolen, en in sommige gevallen in onrechtmatig bezit zijn van derden. Natuurlijk zijn er charlatans, die zijn er overal, maar feit is dat vele Joden bestolen zijn en al 60 jaar proberen hun rechtmatige bezittingen terug proberen te krijgen. Vergeten zullen ze het nooit, ook niet als de bezittingen teruggegeven zijn. Het gaat niet om geld, maar om gerechtigheid. Per slot van rekening is bij velen het grootste deel van de familie uitgeroeid, en dat is een wonde die generaties nodig heeft om te helen.
Met de twee bovenstaande quotes ben ik het grotendeels met je eens. Vele Joden waren arts, juwelier of iets in die richting en hadden vaak - binnen de eigen gemeenschap - een hoog aanzien. Ambtenaarsfuncties bekleden was verboden voor de Joodse gemeenschap, dus eigenlijk kan men stellen dat de Duitsers zelf schuld hebben gehad aan het feit dat Joden rijk werden door handel, juwelen en doktersfuncties. :lol: Ze mochten niet anders..
SS'ers namen spullen af, verbouwden huizen en gingen er (pernament) in wonen. Nu kunnen we deze huizen, die spullen of die waarde (uiteraard met bijbehorende prijsstijgingen die in de loop der jaren hebben plaatsgevonden) gaan terug betalen maar ik betwijfel of men - zowel Duitsers als Joden -, er hedendaags nog echts iets aan hebben.

Het gaat ze niet om de spullen, niet om de huizen en niet om't geld. Het gaat ze om de geestelijke wonden die diep, diep gesneden zijn in menig Joods hart. Doch, kan men stellen dat de Joden zeer zeker iets terug gekregen hebben: Een land, Israël. Hún beloofde land. De Joden kunnen zich hedendaags weren jegens anti-zionisten, anti-semieten en ander radicaal-islamitisch of eventueel neo-nazistisch gespuis.
Het jammere is alleen, en wie er begonnen is maakt niet uit; daar is nog steeds discussie over, dat de Joden hedendaags nog geen rust gegund worden door de Arabieren aldaar.

Maargoed, dat is een interessante discussie die misschien in een andere draad haar vervolg kan vinden. :)
Overigens: voel je vrij de nieuwsberichten alsnog te publiceren! Op een forum hoeft men het niet altijd met elkaar eens te zijn, dat houdt een forum levend! ;)
Ik ben er naarstig naar op zoek! :wink:
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Bericht door Peter »

Ik wil het artikel zeker lezen, ik zie het wel verschijnen. Alvast bedankt! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Duits parlement herdenkt Holocaust-slachtoffers

Bericht door Arachnide »

Peter schreef:Ik wil het artikel zeker lezen, ik zie het wel verschijnen. Alvast bedankt! :)
Onderstaande is het nieuwsbericht over een sorry-zeggende, Antwerpse burgemeester:

Antwerpen zegt sorry tegen joden
De burgemeester van Antwerpen heeft zijn excuses aangeboden aan de joodse gemeenschap voor de houding van het stadsbestuur in de Tweede Wereldoorlog. Uit recent onderzoek blijkt dat Antwerpse bestuurders en politieagenten in de oorlog actief samenwerkten met de nazi-bezetters.
Bron.

Nieuwsbericht is uitgegeven op 28 october 2007, vandaar dat ik het hier plaats en niet meer bij 'Actueel'.
Dit is dus het nieuwsbericht, waar ik op doelde. :)
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Plaats reactie