Munitie identificatie topic

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gesloten
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

oeps

Bericht door lux »

Ook in het hartje van Nederland, kan je op een druk bezochte en gegraven plek soms dingen tegenkomen op 20 cm onder het opp waar je toch eventjes van schrikt.
Afbeelding
ongeveer 38 cm lang en 8 cm doorsnee.
iemand een idee ?
tevens een stommiteit begaan door, voor het eerst, iets mee te nemen waarvan ik bijna 100 % zeker van was dat het onschadelijk is.
Kan dit de afgebroken kop van een duitse handgranaat zijn ( door een ontploffing van een granaat), en zo ja is die dan nog gevaarlijk. hoogte ongeveer 7,5 cm , doorsnee ong 7 cm
Afbeelding

onderaanzicht
Afbeelding

de gebruikelijke hulzen, maar wel een paar vreemde gegevens.

Afbeelding

15 K 32 , F N 4 8, noP 44 24 S*, P94 37 9 S*, P201 35 12 S*.
en een koperen of brons gewichtje.
Het aparte is de verschillende jaartallen, er is wel aan het begin, en aan het eind van de oorlog flink gevochten.
Ook nog de gebruikelijke scherven en een tweetal bijna complete fuses.

Niet gek voor 2 uurtjes zoeken toch ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Ik zou een diepe sloot opzoeken als ik jou was. De foto's zijn een beetje te wazig maar echt vertrouwen doe ik het niet.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

Is gewoon stom om dit mee te nemen , vooral omdat je niet weet wat het is ,en of het nog kwaad kan ,
bovenste is volgens mij zo te zien een 25pd rookgranaat, is de achter kant, open?
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door lux »

Afbeelding

Achterkant is open, afgezien van de aarde dat erin zit. We dachten eerst aan een holle pijp, toch voorzichtig verder eromheen gegraven :zapped: . Is het noodzakelijk hiervoor de politie in te lichten. Er wordt namelijk volop gewandeld in dit gebied. Er komt wel niemand voor z'n plezier ( behalve ik zei de gek) die helling op of af. Het stik er namelijk van de bramen en andere veeldoornige struiken.
En ja, ook ik vindt mijzelf een eikel dat ik , waarschijnlijk, zonder na te denken :frownno: die aardappelstamper mee heb genomen. Ik was daar voorzichtig mee bezig, toen mijn zoekmaat mij riep over die "holle pijp". Daarna niet meer aan dat "gevalletje"in mijn tas gedacht. :? Zo zie je maar: Altijd scherp blijven !! :evil: :oops: :shocked:
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

lux schreef:Afbeelding

Achterkant is open, afgezien van de aarde dat erin zit. We dachten eerst aan een holle pijp, toch voorzichtig verder eromheen gegraven :zapped: . Is het noodzakelijk hiervoor de politie in te lichten. Er wordt namelijk volop gewandeld in dit gebied. Er komt wel niemand voor z'n plezier ( behalve ik zei de gek) die helling op of af. Het stik er namelijk van de bramen en andere veeldoornige struiken.
En ja, ook ik vindt mijzelf een eikel dat ik , waarschijnlijk, zonder na te denken :frownno: die aardappelstamper mee heb genomen. Ik was daar voorzichtig mee bezig, toen mijn zoekmaat mij riep over die "holle pijp". Daarna niet meer aan dat "gevalletje"in mijn tas gedacht. :? Zo zie je maar: Altijd scherp blijven !! :evil: :oops: :shocked:

Is idd een 25pd rook granaat , afgeschoten en leeg , de rookbussen die er in zitten zijn eruit,(woorden aan de achterkant uitgestoten)
Je mag de afgeschoten rookgranaat niet hebben zonder verlof.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door racefiets »

Hij bedoeld die mogelijke aardappelstamper van foto 2 en 3.........
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

racefiets schreef:Hij bedoeld die mogelijke aardappelstamper van foto 2 en 3.........
Als het een steel handgranaat is wat er wel op lijkt ,dan zit waarschijnlijk het sprengkapsel er nog in,
en daar moet je met je vingers afblijven, Als je het ding thuis hebt liggen ,politie bellen,
en laat de EOC hem maar ophalen.
Nemo Me Impune Lacessit
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door lux »

De handgranaat is direct weer begraven toen ik erachter kwam dat ik hem in mijn vinderstas had. Het idee dat ik er een paar honderd meter mee rondgelopen heb :zapped: . Dat bedoel ik met stom bezig zijn. Even de aandacht er niet bij :bonk:
de rookgranaat is gemarkeerd. De vraag is echter of ik daar de eoc bij moet halen. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat wij er dan helemaal niet meer mogen zoeken. We vinden er ook oude munten en oude voorwerpen uit de vroeg middeleeuwen. Het is soms nog leuker om een musketkogel te vinden dan de zoveelste .303, maar voor de verzameling moet je natuurlijk die kogels vinden van die fabriek die je nog niet hebt.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

502 schreef:
ammo schreef:Het is een scherf van een 117 ontsteker , oa gebruikt op de 25 pd HE granaat (High Exposive)
:) Thx!
Heb je een foto hiervan?

Helaas heb ik deze niet dus ik kan ook geen foto plaatsen , wel een tekening
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door 502 »

ammo schreef:
502 schreef:
ammo schreef:Het is een scherf van een 117 ontsteker , oa gebruikt op de 25 pd HE granaat (High Exposive)
:) Thx!
Heb je een foto hiervan?

Helaas heb ik deze niet dus ik kan ook geen foto plaatsen , wel een tekening
Das ook goed. ik heb geen idee wat het is snap je..
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door crashsiteslimburg »

hier is ie dan,.No:117

Afbeelding
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door crashsiteslimburg »

ammo schreef:
lux schreef:Afbeelding

Achterkant is open, afgezien van de aarde dat erin zit. We dachten eerst aan een holle pijp, toch voorzichtig verder eromheen gegraven :zapped: . Is het noodzakelijk hiervoor de politie in te lichten. Er wordt namelijk volop gewandeld in dit gebied. Er komt wel niemand voor z'n plezier ( behalve ik zei de gek) die helling op of af. Het stik er namelijk van de bramen en andere veeldoornige struiken.
En ja, ook ik vindt mijzelf een eikel dat ik , waarschijnlijk, zonder na te denken :frownno: die aardappelstamper mee heb genomen. Ik was daar voorzichtig mee bezig, toen mijn zoekmaat mij riep over die "holle pijp". Daarna niet meer aan dat "gevalletje"in mijn tas gedacht. :? Zo zie je maar: Altijd scherp blijven !! :evil: :oops: :shocked:

Is idd een 25pd rook granaat , afgeschoten en leeg , de rookbussen die er in zitten zijn eruit,(woorden aan de achterkant uitgestoten)
Je mag de afgeschoten rookgranaat niet hebben zonder verlof.
dit type met de drijfband zo laag op de boby is het type met chute,
zie hier:
Bijlagen
db.JPG
db.JPG (4.59 KiB) 712 keer bekeken
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door ammo »

crashsiteslimburg schreef:
ammo schreef:
lux schreef:Afbeelding

Achterkant is open, afgezien van de aarde dat erin zit. We dachten eerst aan een holle pijp, toch voorzichtig verder eromheen gegraven :zapped: . Is het noodzakelijk hiervoor de politie in te lichten. Er wordt namelijk volop gewandeld in dit gebied. Er komt wel niemand voor z'n plezier ( behalve ik zei de gek) die helling op of af. Het stik er namelijk van de bramen en andere veeldoornige struiken.
En ja, ook ik vindt mijzelf een eikel dat ik , waarschijnlijk, zonder na te denken :frownno: die aardappelstamper mee heb genomen. Ik was daar voorzichtig mee bezig, toen mijn zoekmaat mij riep over die "holle pijp". Daarna niet meer aan dat "gevalletje"in mijn tas gedacht. :? Zo zie je maar: Altijd scherp blijven !! :evil: :oops: :shocked:

Is idd een 25pd rook granaat , afgeschoten en leeg , de rookbussen die er in zitten zijn eruit,(woorden aan de achterkant uitgestoten)
Je mag de afgeschoten rookgranaat niet hebben zonder verlof.
dit type met de drijfband zo laag op de boby is het type met chute,





zie hier:
Dat is hem ook niet , is de naoorlogse versie , de oorlogse was wit met zwarte letters,
ik heb altijd gedacht dat er ook een rookgranaat was met de drijfband zo ver naaar onderen.
Nemo Me Impune Lacessit
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door crashsiteslimburg »

zie hier:[/quote]

Dat is hem ook niet , is de naoorlogse versie , de oorlogse was wit met zwarte letters,
ik heb altijd gedacht dat er ook een rookgranaat was met de drijfband zo ver naaar onderen.[/quote]


ooo deze dan?
Bijlagen
xxx.JPG
xxx.JPG (1.73 KiB) 672 keer bekeken
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Munitie identificatie topic

Bericht door Samuel. »

Hallo,

Weet iemand wat voor huls dit is?
Ik kreeg hem van een vriend op mijn verjaardag.
Afbeelding
Een foto van de zijkant.
Afbeelding

De foto's zijn niet heel duidelijk. :oops:
achterop staat 7 x 64 PMC
(Het is een LEGE huls, dus ongevaarlijk)
Alle info is welkom.

mvg,
Samuel
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gesloten