Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Een mooie 2WO TL zoals deze hier bovenstaand afgebeeld betaal je al snel 30,00 /40,00 E voor binnen Europa dan maar daar buiten kan dat oplopen naar het dubbele bedrag .De platstiek TL type zijn er in overvloed maar de stalen type zie je wat minder vaak maar je moet wel weten wat je koopt wand er is veel recent spul te koop ook op beursen dat veel op 2WO lijkt maar dat net niet is.Zo heeft Pertrix ..bv een haakse staaflamp gemaakt in de jaren 60 naar het TL model geheel in staal uitgevoerd maar de huls is dan in chroom met gekleurde enddoppen het is maar dat je het even weet. :idea:
Laatst gewijzigd door custom op 23 jan 2008, 14:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

DAG CUSTOM :)

gewoonweg prachtig dat is een staaltje vakmanschap en kennis,het resultaat mag er zyn en zoals je zegt,ze ziet er ook terug gebruikt uit en dat vind ik belangryk


groetjes bruno en nogmaals prachtig gedaan :) :) :) :)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Peter »

custom schreef:@ Peter ..ik vindt nu niet dat deze afgebeelde zaklamp een op een TL122A gelijkende zaklamp is. Er zijn vele modellen van de TL afgeleid en wereldwijd nagemaakt tot in china toe. Het is jammer dat je geen foto van het logo op de schroefdop hebt gemaakt dat geeft altijd meer duidelijkheid.Er zullen wellicht twee hoofdletters (BS) door elkaar op deze schroefdop staan, de genoemde Bright Star - USA is het zeker niet, wand deze wijk daarvan geheel af en Bright Star - USA heeft een ander logo en dat kan met een ster zijn maar ook zonder en of enkel de naam maar dat ligt weer aan de periode wanneer deze gemaakt zijn, maar jou lamp is zeker uit genoemde periode 40/45.

NB: het klopt idd dat de Engelse para's deze TLtype lampen ook gebruikte Export vanuit de USA. MFG Corp
Dank je voor je antwoord, er staan inderdaad twee hoofdletters in, B en S in een ovaal. Ik begrijp uit je uitleg dat het hier niet gaat om een Bright Star, enig idee wat het kan zijn? Alvast van harte bedankt!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@ Peter,Deze staaflamp van jou naar het TL A122 is gemaakt bij Hassia in de jaren 50 had ik voorgaand al genoemd .Enkel met het ''SP'' logo twee letters door elkaar is Hassia deze fabrikant maakte idd ook militaire zaklampen bekijk hier de site anders maar eens er staan er genoeg op.Maar dan voor de Wehrmacht en of andere overheidstaken uit de 2WO bedoelt.Hassia is van Duits fabrikaat made in Germany Offenbach deze fabriek maakte tijdens de oorlog ook fietsverlichtingen ect . Maar dit type lamp was voor militaire doelenden bedoelt in de jaren 50-70. bijgaand gemoemd (Hassia SP) logo zoals wellicht op u lamp zal staan OK!


Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Wederom een Daimon lamp die de moeite waard is om eens nader te gaan bekijken het model nr 2262 - Trio voor twee grote (D) cellen ca 1935 gemaakt bijzonder voor de SS Wehrsport HJ... ect het is een fraaie robuste zak- handlamp met vele mogelijkheden sein rood groen voor te draaien dmv een hevel die op de verduisterings kap zit gemonteerd met lees vizier - morse - seinknop - blokeer kontact - vollegdig wit licht.Tevens met Focus verstelling leren aanhang voor op het uniform en draagbeugel, het is dan ook een verzamelwaardige zaklamp deze verkeert nog in nieuwstaat en werkt nog perfect...Oja de prijs van de D cell batterijen was destijds RM 0,25.....Veel kijkplezier :)

Daimon nr 2262 - Trio /1935 SS -Wehrsport HJ ect
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Zo nu heb ik eens een vraag die ik graag beantwoord zie. Ik heb hier een Duitse zaklamp in feldgrau ca 1934 twee sein Rood groen zonder enig merk......Maar de kenmerken wijzen naar het Wehrmacht model Ennwell zoals tevens onderstaand ook afgebeeld binnenzijde gestempeld 1941 beiden lampen zijn voor 100% gelijk enkel de seinknoppen zijn anders.Ik denk zelf dat deze in opdracht gemaakt zijn tijdens de 2WO waren er immer vele fabriekjes die zich snel moesten omschakelen en oorlogs materieel gingen maken en veelal zonder enig logo naar een bestaand model wand afkijken werdt er destijds ook al op grote schaal gedaan.maar ik weet het niet zeker van de genoemde Ennwell wel omdat ik daar een gelijke lamp van bezit met het Ennwell Logo de Ennwell is degenen met de halve maan gekartelde Alu seinknopjes......Maar wie het weet mag het zeggen !

NB: De Ennwell lamp is aan de binnenzijde gestempeld logo zie afbeelding Wehrmacht onderdeel ''Fahrdienst versorgung und nach schub''1941.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Dit is even interessant om te weten als verzamelaar wand je kunt er de boot mee in gaan.Hier zijn twee lampen afgebeeld van verschillende merken maar wat contructie betreft voor 100% gelijk enkel de kleur is anders.Wat is hier aan de hand zou je zeggen..nou dat zal ik even duidelijk maken en mag je dus nooit meer vergeten. :lol: De Daimon nr 2262 is de bekende Zaklamp van de HJ - SS- SA ect.gemaakt vanaf 1934.Maar de My Day is een geheel ander verhaal ondanks dat de lamp geheel gelijk is aan de Daimon is deze gemaakt in Regio Bohemia dat is Czech - Republic in de jaren 50 de firma My-Day zat onder de paraplu van Daimon en is na de oorlog verder gegaan met zaklampen na het voorbeeld van Daimon.en dat is hier duidelijk te zien bij deze lamp van My Day.Zo zijn er nog div andere type van dit merk die veel overeenkomt hebben met Daimon en soms wel voor 2WO zaklamp worden verkocht het merk Artas hoort daar ook bij..dus My -Day + Artas zijn van na de oorlog.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Wij blijven nog even in Duitsland maar nu met de Pertrix 679 en Pertrix 679 L = luftschutz beiden lampen wijken af van elkaar ondanks gelijke nummers zijn het toch twee lufschutz lampen deze zijn gemaakt vanaf 1934 gebruikt door Wehrmacht ect alle andere eenheden daaruit.Het type nr 679 in deze uitvoering zie je niet zo vaak meer,deze heeft een mat blauw verduisteringsfilter.en rode draaischakelaar. Het andere type Nr 679 L = luftschutz heeft een inwendige metalen verduisteringsklep die ook via de hevel aan de zijkant voorgezet kan worden met extra opening voor kaartlezen ect.De draaiknop is ook afwijkend aan het voorgaande model,dit zijn mooie verzamelwaardige zaklampen uit de 2WO Bijgaande tevens alle types nog eens op rij uit deze serie.

Pertrix nr 679 Pertrix 679L ca 1934
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Deze lampen mix is ook even leuk om te bekijken maak eesrtzelf je conclusie wat het zijn mag maar is de verwarring toch te groot dan hoor ik het wel.

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 22 feb 2008, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Erik S. »

Weer een Prachtige reportage Custom!

Prachtige foto's en informatie aan overvloed _/-\o_
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Dank u vriendelijk daar doe ik het ook voor ..samen alles delen..wand je kunt immer straks niets meer meenemen als je deze bol eenmaal verlaten hebt dus ook geen info en of een zaklampen verzameling :idea: :idea:en dat wordt nog wel eens vergeten. :bonk:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Zo daar was ik weer... :) Ik weet niet of er belangstelling zal zijn om eens zaklampen te gaan bespreken die uit de oorlogsperiode komen of daarvoor zijn gemaakt en gewoon door de burger of wellicht ook door het verzet buiten het leger om in de (2WO) gebruikt zijn, wand er was immers niets anders op dat moment als er maar licht uitkwam.Ik bezit een aantal van deze civiele zaklampen uit de jaren 30 - 40 in goede staat en wil deze wel eens hier gaan afbeelden...-)ik hoor het anders nog wel.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door racefiets »

En ik maar denken dat je eigenlijk een munitie verzamelaar was..... :shock: _/-\o_
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

racefiets schreef:En ik maar denken dat je eigenlijk een munitie verzamelaar was..... :shock: _/-\o_
Tja... een mens kan vele hobby en vaardigheden bezitten..maar het aller mooiste vindt ik om deze dan samen te delen met medeverzamelaars en samen deze hobby te beleven en tevens leren van elkaars ervaringen.Maar meestal weet de beginnende verzamelaar nog bijna niks en de ander evaren alles en het komt nog te veel voor dat deze laatste dan soms niet eens willen delen met een ander maar alles zelf behouden.... en daar baal ik dan het meeste van..
Laatst gewijzigd door custom op 22 feb 2008, 22:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Haplo »

Topic is zeer interessant.
Ik zou graag alles in een word document willen plaatsen voor referentie indien dit mag.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

custom schreef:
racefiets schreef:En ik maar denken dat je eigenlijk een munitie verzamelaar was..... :shock: _/-\o_
Tja... een mens kan vele hobby en vaardigheden bezitten..maar het aller mooiste vindt ik om deze dan samen te delen met medeverzamelaars en samen deze hobby te beleven en tevens leren van elkaars ervaringen.Maar meestal weet de beginnende verzamelaar nog bijna niks en de ander evaren alles en het komt nog te veel voor dat deze laatste dan soms niet :frownno: eens willen delen met een ander maar alles zelf behouden.... en daar baal ik dan het meeste van.
Ja dat is ook jammer datje nog geen gelijke onmoet hebt, in deze tak van verzameling :roll:
Denk ook niet dat dat ooit nog gaat gebeuren, zeker niet qua omvang collectie en de kennis die er zelf al over weet en verzameld hebt, in al die jaren
Wie durft jou tegen te spreken hehe, ben al blij als je met een paar woorden reageert als ik een stukje schrijf in deze rubriek.
Denk ook dat er na jou en Carel Weide, niet veel meer mensen aan kennis weten van zaklampen,
met dan misschien nog wat kleine aanvullingen in dat geheel.

Snap misschien niet helemaal waar je heen wilt of wat je nu precies bedoeld of op doelt.
Lees het nog steeds met plezier en intresse dit topic.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie