Schirmmütze

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Schirmmütze

Bericht door fritz derochebrune »

Hey!

Hier is 't topic over de Schirmmütze waar ik al over heb gesproken. Ik heb 'm vandaag gezien, en moet zeggen dat ik er verdeeld over ben.

Afbeelding

Volgens mij zit de adelaar wat te veel naar boven en te veel naar links (rechts voor ons dan). Verder heb ik niet iets kunnen vinden dat erop duidt dat 't een replica zou kunnen zijn.

Afbeelding

Dit vind ik vrij belovend uitzien: een stempel van de adelaar, en van de tekst "Eigentum Sturm G.R." (de witte plek is een sticker van de verkoper). Natuurlijk kan dit makkelijk nagemaakt worden, maar iets dat me erg opviel was dit: aan de binnenkant van de rand waar de stempels opstaan, staan ook nog twee stempels. Dit zijn miniatuur-versies van de adelaar. Als ik me niet vergis 'merkten' Duitse officieren hun Schirmmützen zo, zodat als er veel bij elkaar lagen ieder makkelijk kon zien welke pet van wie was. Ik weet niet of replica's zo ver gaan met een pet na te maken?

Helaas heb ik niet meer foto's kunnen maken vanwege drukte :(

Hopelijk kunnen jullie iets beslissen a.d.h.v. deze foto's...

bedankt, en mvg

Fritz
Laatst gewijzigd door fritz derochebrune op 16 feb 2008, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Schirmmütze

Bericht door Arachnide »

Ik heb inderdaad zo mijn twijfels over de plek van die adelaar, die inderdaad een stuk verder naar boven en naar links zit dan de bedoeling zou moeten zijn. Dit kan na de oorlog nog een keer zijn veranderd, natuurlijk. Ik vind die ruimte tussen de benen van de adelaar ook wel heel erg hol, maar dat kan ook aan de foto liggen. Nogmaals, zo veel kennis over objecten heb ik nog niet.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de andere heren, hier. :)
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
dmie3
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 mei 2007, 23:40
Locatie: oostakker

Re: Schirmmütze

Bericht door dmie3 »

Misschien kan je eens kijken op het wehrmachts award forum. Staan daar wel genoeg topics over schirmmutzen. http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... id=1259293
Over de stempels, alle soorten stempels worden helaas nagemaakt, zelfs zetten ze WaA stempels op zaken waar er helemaal geen horen. Zoals zaklampen, bedankt custom.....
Ga nooit enkel af of het al dan niet aanwezig zijn van stempels...

Mij persoonlijk lijkt 150 euro veel te weinig voor een originele schirmmutze, maar je weet maar nooit.
(en 149 euro teveel voor een replica) :P
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Schirmmütze

Bericht door fritz derochebrune »

bedankt, dmie3!

Het is idd mogelijk dat de stempels er gewoon zijn ingezet. De originele prijs van de muts lag op 175 euro, hoewel dat ook niet veel is voor een originele Schirmmütze... Mij lijkt 't echter vreemd dat mensen er moeite voor doen zoveel stempels (zelfs op plaatsen waar de meeste mensen niet eens kijken) in een replica te zetten, terwijl de adelaar op een verkeerde plaats staat? Toch erg bedankt voor 't forum ;)

mvg

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Schirmmütze

Bericht door Haplo »

Ondanks dat Duits mijn gebied niet is zit de adelaar aan de voorkant inderdaad te hoog naar mijn mening.
Die hoort meer in het midden te zitten.
Tevens heb ik een naar gevoel over de stempels aan de binnenkant op de zweetband.
De adelaar is ook te versleten in vergelijking tot de rest van de cap.
De rand van de klep lijkt ook niet echt rond zoals het zou moeten.
Misschien nooit uitgereikt, maar ik denk eerder dat het hier een kopie betreft.
Deze schirmütze bevalt me niet in elk geval.

Deze is wel goed bevonden.
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=269748
Mvg/Best regards, Sipke
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Schirmmütze

Bericht door ammo »

Fake .ik heb nog nooit zo,n stempeling gezien.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Schirmmütze

Bericht door viny »

Stempeling komt me niet bekend voor.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Re: Schirmmütze

Bericht door willysproject »

De vorm is zelfs niet correct. Je ziet toch op de eerste foto zo al dat de biezen niet zijn zoals het hoort.... ? :zapped:
175 euro voor een Schirmütze die normaalgezien 350-400 euro kost... :bonk: Wat klopt er niet???
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Schirmmütze

Bericht door LDO »

fritz derochebrune schreef:Ik weet niet of replica's zo ver gaan met een pet na te maken?
Dat is het leuke van de hobby: 9 van de tien vervalsingen pak je er zo uit doordat er iemand als een losgeslagen idioot in heeft zitten stempelen.
Wat is het nut van op een zweetband zo groot stempelen?
Dat je hele kop vol inkt zit als je een keer zweet?
Dat na een maand intensief dragen, die stempel zo goed als verdwenen is?
Petten werden zo niet gestempeld, namen en regimenten werden aan de binnenkant van de zweetband geschreven.
Eventuuel op een briefje in een uitsparing van het celluloid zweetschild geschoven, als het model het toeliet.

Dat de pet je in verwarring brengt is je goed recht, hij ziet er aardig uit.
Maar als je de factoren optelt, kan je concluderen dat je er ver vandaan moet blijven.

Het petkoord is naoorlogs militair.
De bladeren en de cocarde zijn reproductie, de adelaar vertrouw ik daardoor helemaal niet meer.
De pet is erg goedkoop geprijsd.
De stempels zijn erg fout
__________________________ +
Foute boel

Als je foto's maakt, hier een paar tips:
Klap de zweetband terug en maak daar foto's.
Daar zit de voering en de band en de body samengestikt, daar haal de de nieuwe naaimachines er snel uit.
Fotografeer de achterkant van de klep.
Fotografeer de voering en het zweetschild.
Is de laatste verwijderd, is dat meteen een indicatie dat er iets te verbergen viel.
Maak een close up van de stof.

En dan nog weet je niet altijd alles hoor...
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Schirmmütze

Bericht door fritz derochebrune »

@ Willysproject: ik heb geen flauw verstand van de biezen van de pet :P

@ LDO: Heel erg bedankt voor al die argumenten. Ik zat er ook al mee dat de stempels gewoon zouden doorlopen als 't warm werd. Daarnaast heb ik nog geen idee hoe ik replica's van adelaars en cocardes moet ontdekken.
Nog een factor waardoor deze pet eerst echt voor mij leek, was dat er in de kraam ertegenover een omgebouwde DDR pet werd aangeboden als WOII Schirmmütze.

Dat van de prijs: daardoor werd ik ook meteen achterdochtig. Ik hoorde er al een week geleden van, en toen ik zag hoe goed de kwaliteit van de pet was, had ik al een heel sterk vermoeden dat het niet kon kloppen. Daarnaast kon ik nog zien dat de adelaar verkeerd zat. Maar omdat ik geen expert ben op dit gebied, wilde ik toch liever ook de mening van jullie horen. Vooral na de Volkssturm-armband. Een mede-verzamelaar die ook bij de kraam stond zei nog tegen me: "Van miskopen leer je het meest. Ik heb vroeger een paar miskopen gedaan, en daardoor weet ik nu waarop ik moet letten." (Nu ik er zo over denk, zou dit wel eens een stille hint geweest kunnen zijn).

Hoewel ik zeker teleur ben gesteld dat het geen originele pet is (zou gewoon de kroon op m'n verzameling zijn), ben ik heel erg blij dat ik jullie voor hulp heb kunnen vragen. Ik hoop dat ik jullie ook bij andere militaria mag lastig vallen, als 't erop aankomt?

Heel erg bedankt voor de info,

mvg

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Schirmmütze

Bericht door JimK »

fake, fake, fake

Deze pet is op alle punten fake. De stof klopt niet, de bies niet, de kokarde is al helemaal te lelijk voor woorden, de voering klopt niet. en de stempel en een sticker met balpen geschreven tekst is natuurlijk helemaal onzin.
Het komt er op neer dat dit een vroege DDR pet is die met behulp van een kokarde en adelaar is omgebouwd. Deze worden gemaakt in Duitsland voor films, als der Pianist, der untergang etc... Er staat EIGENTUM STURM, dat is ook een Duitse firma die nu filmreplica's produceert en levert aan alle europese wo2 producties.

Voor dat geld dus al helemaal van afblijven. :wink:
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Re: Schirmmütze

Bericht door willysproject »

Dan zullen verkopers (van fake materiaal) je graag zien komen om bij hen zaken aan te kopen.
fritz derochebrune schreef:@ Willysproject: ik heb geen flauw verstand van de biezen van de pet :P
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Schirmmütze

Bericht door fritz derochebrune »

@ Willysproject: En juist daarom vraag ik hier advies ;-)

@ Mgschutze Oja, bedankt van dat "Eigentum Sturm", het is goed dat te weten :D Van die sticker: die hoort er helemaal niet op: de verkoper plaatst die op al z'n spullen (ook de echte) zodat hij de presieze naam ervan kan ontdekken. Ik vermoed dat hij zelf niet weet dat dit een replica is, omdat hij normaal altijd replica's apart houdt. Omdat 't een oudere man is zou 't best kunnen dat mensen 'm replica's hebben aangesmeerd voor originelen. Natuurlijk kan 't ook zijn dat hij er wel verstand van heeft. Ik ga 't hem in ieder geval melden, dan merk ik 't wel aan z'n reactie.

Bedankt!

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Plaats reactie