SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb het zelf nog nergens gevonden. Staat er veel in over Heythuysen?
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

Volgens mij wel. Ik heb het boek weer terug gebracht helaas. Als je het echt wil weten dan huur ik hem gewoon weer (mijn oma heeft een gratis abbonement, normaal moet je betalen voor zo`n boeken). Dus zeg het maar!



EDIT: http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorde ... =456253731

Hier kun je het boekje kopen!
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Jungmann

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door Jungmann »

Er is in het verleden, ongeveer 15 jaar terug, een TV-uitzending geweest over de RSV (Reichsschule Valkenburg). In de uitzending kwam ook de voormalige kommandant in beeld. Na afloop kon nog opgebeld worden om emoties kwijt te raken.

In september 1944, bij nadering van de geallieerden, is de Reichsschule verplaatst naar Duitsland. Eerst naar Bensberg bij Keulen, daarna naar Naumburg an der Saale en uiteindelijk naar Schloss Nehmten in Schleswig Holstein aan de Plöner See. Hier zijn nog drie jongens tijdens het zeilen in noodweer omgekomen. Muziekleraar was de heer Bos, ook was er een zekere Wolframm.

De RSV was een opleidingsinstuut voor toekomstige bestuurders in het nazirijk. Toelatingsleeftijd was meen ik 10 jaar en de klassen noemde men 'Zug'.

Mogelijk is dit van nut.

Jungmann
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door Cas »

Ik denk niet dat Ed dit nog gaat lezen, want ik heb hem al een hele tijd niet meer actief gezien hiero
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
kgroenenberg@yahoo.com

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door kgroenenberg@yahoo.com »

Reactie op "jungman"

alles is zoals door jungman beschreven,nog een paar details;volgens mij was de muziekleraar Ros en hij kwam uit Maastricht
andere leraren waren :Niemeier,Ottevanger,Huizinga {de Bul}Hilarides,Debuszman,van Beek e.v.a
Een van de verdronken jongens was Govert Veraar ik dacht uit Alkmaar
Andere namen:Julius Mals,Hans Strak,Andre Backs,Harry Bolland,Zadelhof,Huissteden,Varkenvisser
Graag zou ik contact hebben met Jungman om verdere gegevens uit te wisselen hij moet nu plus/minus 78 jaar zijn.Ik ben te bereiken via deze website
Tot horens/Klaas
JMalsch
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2008, 17:13

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door JMalsch »

An "Jungmann"

Ich bitte um Kontaktaufnahme unter folgender E-Mail-Adresse:

julius.malsch@t-online.de
Gebruikersavatar
battle of the Bulge
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:36
Locatie: SITTARD

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door battle of the Bulge »

Zou het niet heel mischien Houtem-Sint Gerlach zijn geweest? Maar daar is naar mijn weten niks afgebroken, of wel? Ik weet wel dat er daar een dorpje ligt, moet ik even navragen volgens mij was het Geulhem daar in een kasteeltje heeft een Duits hoofdkwartier gezeten, dat is nu een hotel.
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Gebruikersavatar
Jaap Woortman
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:39
Locatie: Nuenen, The Netherlands

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door Jaap Woortman »

Ik weet van dit onderwerp niet veel af maar het heeft wel mijn interesse. Tenminste een klein gedeelte van de
opleiding.
In het leraren-bestand ben ik de naam van Walter Heyden, Segelfluglehrer der Reichsschule
Valkenburg tot 1. Febr. 1944 tegengekomen. Hij is opgevolgd door de Nederlandse zweefvlieger Hilarides.

Dit deed bij mij de vraag rijzen of er in de opleiding ook echt in de praktijk werd zweefgevlogen, zo ja waar
en met welke toestellen.
Tevens deed dat bij mij de vraag rijzen of er van de Nederlandse leerlingen na juli 1944 ook jongens in
opleiding bij de Luftwaffe zijn gegaan. Of waren deze jongens allemaal voorbestemd voor de Waffen-SS?
Hopende dat iemand mij kan helpen,

Jaap Woortman
Heini Rudolph

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door Heini Rudolph »

Hallo,

Misschien is interessant het boekwerkje Van NIVO tot Reichsschule van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie of zie ook de site Oorlogsfeiten bij Hitlerjugend of Jeugdsstorm
http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=229833
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door JimK »

Nick (Nederlander) in Amerika en WAF lid heeft heel veel foto's etc over de reichsschule in Valkenburg.
Ik ga zijn foto's hier niet posten zonder toestemming, maar je kunt ze wel bekijken op onderstaande link. (als je WAF lid bent)
erg interessant:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... valkenburg
Smeets

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door Smeets »

Inmiddels is er een uitzending van Andere tijdens (9 april 2009) en een boek (Keurkinderen, Paul van der Steen) over deze Reichsschule in Valkenburg (limburg), vanaf 14 april zelfs een tentoonstelling onder de naam 'keurkinderen' in het Cntre Céramique in Maastricht.

Ik wist er niets van en vind het erg ammer dat mijn oma inmiddels overleden is, die woonde in deze tijd in Valkenburg en had allerlij verhalen over de oorlog, dus hier had ze ook vast wat over kunnen vertellen.
Smeets

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door Smeets »

Misschien even wat informatie voor wie het nog niet wist (mijn vorige berichtje was misschien wel erg kort).

Andere Tijden (9 april 2009) : http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/ ... /41763791/ De Reichsschule voor jongens.
Het boek: Keurkinderen van Paul van der Steen (vanaf 10 april 2009, € 18,95, uitgeverij Balans)
Tentoonstelling: http://www.mercatornet.nl/maastricht/ho ... hp?id=1104 in Centre Céramique in Maastricht.
Artikel in Dagblad De Limburger: http://www.limburger.nl/article/2009040 ... 08177/1056

Er is ook een film genaamd Napola uit 2004, die gaat overigens niet over de school in Valkenburg maar wel over de Nationalpolitische Erziehungsanstalten.
joost hoogvliet
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2010, 14:29

Re: SS Reichsschule in Valkenburg (l)

Bericht door joost hoogvliet »

hallo,

als je bij google reichsschule valkenburg in vult dan krijg je allerei site b.v. Geschiedenis.vpro.nl/programma's. Nationaalarchief.beeldbank.nl .Niod en ga zo maar verder, hier vind je heel veel informatie en foto's. het is wel opgericht door de germaanse SS, maar het was van de NSB jeugdtorm
gr joost
Plaats reactie