laat je Re-enact ment outfit zien

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Imme
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mar 2005, 10:28
Locatie: Achterin een opel blitz, onder een zletbahn

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Imme »

Arachnide schreef:Hoe werkt de puntentelling bij re-enactment nu precies? Ik neem aan dat er een 'scheidsrechter' bijzit die bijhoudt wanneer iemand geraakt is?
't is geen spelletje. Het is gewoon een beetje acteren. Wanneer je niet in dekking zit en je ziet een paar mensen op je knallen weet je wel zo ongeveer dat je dood bent. Gaat erom dat het voor publiek er aannemelijk uitziet.

Gebeurt door de korte afstanden en de slechte terreinen wel eens dat iedereen allang dood moet zijn vanwege alle vuurkracht, dan is het net napoleontisch oorlogvoeren. In dat geval bepaalt je leidinggevende wanneer er eens een stel dooien vallen, of het wordt ongeveer vantevoren gepland.


Privé battles is weer een heel ander verhaal. Dan komt het volledig op je eigen inzicht af, de scheidsrechters zijn ook niet overal tegelijk...

Je moet bij reenactment niet rekenen op een spelletje paintball. Het is echt meer toneelspelen naar inzicht dan "raggen".
17th Engineers, We pave the way!
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Thomas V »

Je moet re-enactment niet enkel zien als 'schieten naar elkaar', want dan heb je een totaal verkeerde visie over wat re-enactment eigenlijk is. Het is niet de bedoeling dat als je naar een event gaat dat je constant geconfronteerd zal worden met wat vechtende Allies en Duitsers.
Als er een schijngevecht is, dan wordt het scenario gewoon op voorhand besproken, en afhankelijk van het niveau van het event zal je veel slachtoffers hebben of geen. Maar het is geen spel dat je speelt zoals je paintball speelt.
Re-enactment is het uitbeelden van een historische periode (= Levende Geschiedenis). En dat is niet enkel pief poef paf (wat wel meer en meer voorkomt :roll: )
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Arachnide »

Bedankt voor de informatie, allemaal. :) Ik moet wel zeggen dat ik er steeds enthousiaster over wordt. :)
Je kan dus eigenlijk voorzichtig stellen dat je niet re-enact voor elkaar, maar voor het publiek. Om de veldslagen en soldaten van destijds een hedendaags gezicht te geven, en de herinnering levend te houden? :)
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Thomas V »

Je re-enact nog steeds voor jezelf, maar met doel het publiek het een en ander bij te brengen.
Het is, zoals je zelf zegt, de bedoeling de periode die men uitbeeld levendig te houden en te tonen aan het publiek hoe het leven was in een bepaalde perioden, of hoe militaire operaties e.d. er aan toe gingen in bepaalde periodes.
Gebruikersavatar
Imme
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mar 2005, 10:28
Locatie: Achterin een opel blitz, onder een zletbahn

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Imme »

Ik moet zeggen dat de educatieve waarde over Wo2 nul komma nul is bij de meeste publieke schijngevechten. Je leert meer over tactiek tijdens de amerikaanse burgeroorlog!
17th Engineers, We pave the way!
Thomas V
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 10 nov 2004, 18:49

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Thomas V »

Volledig mee eens, daarom zal je mij ook niet veel zien tijdens schijngevechten, maar bij de displays.
Die zijn op de meeste evenementen ook allesbehalve, maar wij doen ons best om er zoveel mogelijk variatie in te stoppen en zoveel mogelijk aspecten van het Amerikaans Leger aan bod te laten komen. En wij hebben alleen nog maar positieve reacties gehad (en negatieve van de mensen die het altijd beter weten maar het zelf nooit doen).

Re-enactment is echt niet moeilijk. Met een goeie groep en de wilskracht kom je echt al heel ver. Het is echt niet moeilijk om een mooi plaatje neer te zetten. Als iedereen ervoor zorgt dat zijn uniform al in orde is (wat bij 75% van de re-enacters al niet het geval is) en je werkt met je groep een thema uit (welke je kan gebruiken voor 1 of meerdere events) en je stelt dat op punt met de hulp van iedereen, dan kan er maar weinig fout lopen.

Probleem is dat veel clubs alleen maar voor de show naar een event komen. Zij vinden het schitterend om een dagje/weekendje te poseren in een militair uniform (al dan niet Para) en zo af en toe op een foto te verschijnen met hun voertuig dat ze eigenhandig volledig gerestaureerd hebben. Verder zijn het enkel frigoboxtoeristen die we kunnen missen als de pest.
Ikzelf heb niets tegen voertuigliefhebbers, maar het is maar een kleintje om een correct uniform aan te doen als je het voertuig bestuurt en als je er de postuur niet voor hebt, dan volledig in burger te rijden. Doe je dit niet en loop je rond als halve militair - halve burger, dan krijgt iedereen die aanwezig is op het event al een stempel, nog voor het de bezoekers alles gezien hebben.

En over de schijngevechten, ja daar zullen we maar over zwijgen. De meesten doen het om eens met een wapen te kunnen blaffen en er wat losse flodders door te blazen. Militaire tacktiek komt er niet aan te pas en het lijkt eerder een schouwspel van enkele indianen met een wapen die een stormloop doen tegen de cowboys met nog meer wapens.
Het woord gewonden lijken velen niet te kennen, sneuvelen al evenmin.

Nuja, gelukkig bestaan er nog degelijke clubs waar het mogelijk is je ding te doen, waar je met een gerust hart naar kan gaan kijken, wetende dat alles dik in orde zal zijn. Jammergenoeg zijn deze serieus in de minderheid.
Maar dan is het onze taak om daar iets aan te doen en het niveau weer een beetje op te krikken.
Gebruikersavatar
Imme
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 17 mar 2005, 10:28
Locatie: Achterin een opel blitz, onder een zletbahn

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Imme »

Het is natuurlijk ook het terrein waar je tegenaanloopt meestal. Om op een voetbalbeld een geloofwaardige battle te houden is gewoon onmogelijk.

Doe dan geen battle.
17th Engineers, We pave the way!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Mr_Flibble »

Ik zal de topic maar weer in goede banen leiden:

Afbeelding
Beltring War & Peace show 2005

Afbeelding
Foxfield Railway At War 2005

Afbeelding
Dropzone A - Eerde 2005

Afbeelding
Bussum Bridgehead 2005
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door iknowdintoo »

Leuke foto van jou als MP, Flibble :P .
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Mr_Flibble »

Ik schaam me dood, Ik had op z'n minst m'n M43 jasje glad kunnen trekken onder mijn koppel ;)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Nico Roelofs »

Hier dan ook nog wat foto's van mij:

Erewacht in Normandië bij het Queen's Own Rifles huis. Het eerste bevrijde huis op 6 juni 1944 door de strijdkrachten vanuit zee door de QOR. Ik links als wacht.
Afbeelding

Ik op Juno beach voor het QOR huis.
Afbeelding

Erewacht bij het Juno Beach Center. Derde van links.
Afbeelding

Rechts in gesprek met een bezoeker van het evenement in Waalwijk.
Afbeelding

Rechts op de foto met een rondrit in Waalwijk en omgeving.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door SV Kenny »

Petersen dan? :p
Over de rest van het gesprek zal ik mijn mening voor mezelf houden. :)
En ik denk niet dat ik al een foto van mezelf heb geplaatst, bij deze dus:
Afbeelding
Links op de foto, als fusilier van het 3e regiment Chasseurs Ardennais in 1940.
Joey-Pegasus
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mar 2007, 14:44

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Joey-Pegasus »

SV Kenny schreef:Petersen dan? :p
Over de rest van het gesprek zal ik mijn mening voor mezelf houden. :)
En ik denk niet dat ik al een foto van mezelf heb geplaatst, bij deze dus:
Afbeelding
Links op de foto, als fusilier van het 3e regiment Chasseurs Ardennais in 1940.
Jewel, deze heb ik al eens eerder voorbij zien komen :lol:
Each year on September 17th they will be patrolling places in the dark with grimy, dirty faces, but grinning to each other, for it is theirs, all theirs - forever Arnhem.

Albert Blockwell, 7th King's Own Scottish Borderers
Gebruikersavatar
SV Kenny
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 06 aug 2006, 16:57
Locatie: België
Contacteer:

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door SV Kenny »

Op een ander forum dan toch. :wink:
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: laat je Re-enact ment outfit zien

Bericht door Haplo »

Dat ziet er mooi uit Kenny.
Is 1 van de mooiere, zoniet de mooiste Re Enacment foto die er tussen staat.
De Yanks en de Tommies zie je vaak genoeg.
Maar dat Belgisch is toch wel weer even heel wat anders.
In hoeverre is hier replica voor te krijgen?
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie