Handleiding gezocht

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

vlim schreef:En waarom zou ik dit niet menen? :?

Onlangs is in de USA een karabijnversie van de luger in .45 ACP verkocht voor 750.000 Dollar. Dit was een gemodificeerde versie, waarbij waarschijnlijk gebruik gemaakt is van originele componenten.

Voor alle duidelijkheid: In 1907 heeft het Amerikaanse leger een aantal wapens getest. Het voorgeschreven kaliber was .45 ACP. Uit deze tests kwam de Colt als winnaar uit de bus. Deze is, licht gemodificeerd, als model 1911 redelijk legendarisch geworden. Ook DWM, de toenmalige producent van de luger, heeft 2 pistolen voor de test aangeleverd. Deze 2 pistolen zijn onder supervisie van Georg Luger ontwikkeld, waarvan er nog 1 bekend is. Als dat pistool ooit op de markt komt, zal die prijs zonder problemen haalbaar zijn.

@gardevil: Goed gedaan!
Het is in elk geval een Mauser, wat de productiedatum ergens tussen 1934 en 1942 legt. Het holster is een leuke bonus, ziet er goed uit.

Kun je nog een foto maken van de bovenkant van het wapen, zodat we de markeringen op de kamer en afsluiter kunnen lezen?

De originaliteit van de loop is te controleren door:
-Te kijken of het uitlijnmerktekentje op zowel loop als frame gelijk is (een klein streepje op onderkant van de looprand bij de kamer).
-De loop moet zijn voorzien van het zelfde serienummer als het pistool, alswel de exacte diameter van de afstand tussen de velden (tussen 8,81 en 8,85 normaal gesproken).

Mauser stopte in begin 1937 met het goudgeel kleuren van de kleine delen en stapte tegelijkertijd over op een andere blauwingsmethode. Deze Mauser is dus in elk geval van na +/- april 1937. Omdat de aanduiding 'P08' op het pistool ontbreekt is hij ook vroeger dan eind 1939. De kamerdatum zal dus waarschijnlijk 1937 of 1938 zijn, samen met de codering S/42 op de afsluiter, de makerscode van Mauser.
Nou, omdat je volgens mij niet helemaal lekker bent als je 1,5 miljoen voor een pistool betaald...
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

een voorwerp is maar zo duur als de gek ervoor wil betalen :P :?
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

gardevil schreef: Pas wanneer ik terug ben (01 juni) kan ik alles nazien. Wel is er boven op het wapen, in het frame ter hoogte van de loop het nummer 41 ingeslagen. Misschien het bouwjaar?

Rechts op het frame, maar op de foto zeer slecht zichtbaar staan 3 stempels, 1 met de Duitse adelaar en twee stempels die ik niet kan ontcijferen zonder de nodige vergrootglazen, waarvan ik vermoed dat het stempel zijn van de proefbank.
41 op de kamer, dat kan. Is inderdaad het bouwjaar, 1941. In dat geval zal de code op de afsluiter 'byf' zijn, de codering die Mauser o.a. in dat jaar moest gebruiken, of '42', een vorige code. De 3 stempels zijn de militaire afname- en proefstempels. De rijksadelaar als proefstempel is vrij laat ingevoerd, eind 1939 en is dus correct.

Ik had op zo'n laat wapen eigenlijk een 'P08' op het frame vlak bij de veiligheidspal verwacht, maar in de vroege periode van 1941 was de overgang.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Bericht door gardevil »

vlim schreef:..........
Ik had op zo'n laat wapen eigenlijk een 'P08' op het frame vlak bij de veiligheidspal verwacht, maar in de vroege periode van 1941 was de overgang.
Zou er ook op kunnen staan, heb er (nog) niet op gelet. Ook dat zie ik na
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Re: Handleiding gezocht

Bericht door gardevil »

Hoi,

lang geleden dat ik nog reden had om iets te posten, maar het ziet er naar uit dat ik 'eindelijk' de nodige vergunningen ga krijgen. Eergisteren contact gehad met het hoofd van de wapens van de provincie (bleek dat ik die man kende zonder het zelf te weten :wink: ) en plots weet men me te vertellen dat tussen dit en veertien dagen mijn vergunning er zou zijn.
Afwachten maar.

Intussen al eens met de Luger geschoten. Verrassend hoe precies hij schiet, en dat met eigenlijk vrij rudimentaire richtmiddellen.

Ik hou jullie verder op de hoogte.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Re: Handleiding gezocht

Bericht door gardevil »

Vandaag "eindelijk" mijn vergunningen ontvangen :mrgreen: :mrgreen:

Morgen mijn Luger afhalen op het bureel en dan kan ik verder een en ander nakijken. Jopieee !!! :bonk:
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Handleiding gezocht

Bericht door Samuel. »

gardevil schreef:Vandaag "eindelijk" mijn vergunningen ontvangen :mrgreen: :mrgreen:

Morgen mijn Luger afhalen op het bureel en dan kan ik verder een en ander nakijken. Jopieee !!! :bonk:

Ben benieuwd! :P
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Re:

Bericht door gardevil »

vlim schreef:........
@gardevil: Goed gedaan!
Het is in elk geval een Mauser, wat de productiedatum ergens tussen 1934 en 1942 legt. Het holster is een leuke bonus, ziet er goed uit.

Kun je nog een foto maken van de bovenkant van het wapen, zodat we de markeringen op de kamer en afsluiter kunnen lezen?

De originaliteit van de loop is te controleren door:
-Te kijken of het uitlijnmerktekentje op zowel loop als frame gelijk is (een klein streepje op onderkant van de looprand bij de kamer).
-De loop moet zijn voorzien van het zelfde serienummer als het pistool, alswel de exacte diameter van de afstand tussen de velden (tussen 8,81 en 8,85 normaal gesproken).

Mauser stopte in begin 1937 met het goudgeel kleuren van de kleine delen en stapte tegelijkertijd over op een andere blauwingsmethode. Deze Mauser is dus in elk geval van na +/- april 1937. Omdat de aanduiding 'P08' op het pistool ontbreekt is hij ook vroeger dan eind 1939. De kamerdatum zal dus waarschijnlijk 1937 of 1938 zijn, samen met de codering S/42 op de afsluiter, de makerscode van Mauser.

Een foto van de bovenzijde volgt nog een dezer. Intussen:

- De loop heeft zelfde nummer als het frame, uitlijning klopt perfect en de afstand tussen de velden is8.82.
- De aanduiding P08 staat welop het frame (links naast de veiligheidspal) ( Heb het wapen nu permannt liggen en dus ook tijd om alles eens rustig te bekijken.
- Op de bovenzijde van het wapen volgende vermeldingen: byf - 41- en het zserienummer.
- Op de slede aan de rechterzij, zoals eerder reeds gezegd 3 merkstempel, de rijksadelaar, en twee tekeningen (3 horizontale strepen met hierin een v of w) en het nummer 655
- Op de trekkerbeugel, net onder de loop een "gestyleerde" letter n of p (ook hier probeer ik een foto van te maken.

Enkel de code S/42 kan ik nergens terugvinden.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Re: Handleiding gezocht

Bericht door gardevil »

Hier de beloofde foto's, de kwaliteit is niet super, maar macroopnames uit de hand is dan ook niet evident.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Always use all fingers when waving at a police officer.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Handleiding gezocht

Bericht door Stefke »

Gardevil,

Kun je ook een foto van de achterzijde maken en hier plaatsen?
Stef
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
gardevil
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2007, 23:55
Contacteer:

Re: Handleiding gezocht

Bericht door gardevil »

Ik probeer er deze week een te maken.
Always use all fingers when waving at a police officer.
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Re: Handleiding gezocht

Bericht door vlim »

Hoi,

Erg leuk, we kunnen wat verder detailleren nu.

Het blijft een Mauser (code byf) en hij is in 1941 geproduceerd (de 41 op de kamer).
De P08 markering op de zijkant is wel aanwezig, en dat klopt ook met het jaar. In dat geval is de gecodeerde aanduiding ook byf en niet S/42, dus het klopt allemaa.

De adelaar/255 stempels zijn afname/controlestempels van de betreffende Waffenamt-verantwoordelijke.

Ziet er goed uit. Alles nummergelijk?
Het serienummer is 3657n of p, die n of p in schrijfstijl hoort dus bij het serienummer!
Lastig op de foto te zien of het een n of een p is, het lijkt erop dat er net een tikje roest onder het eerste 'stokje' zit, als dat zo is, lijkt het meer op een n.
Plaats reactie