Zeldzaam exemplaar Mein Kampf opgedoken in België

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Zeldzaam exemplaar Mein Kampf opgedoken in België

Bericht door sobel »

Zeldzaam exemplaar Mein Kampf opgedoken in België


BRUSSEL - De Belgische politie heeft donderdag bij een huiszoeking in Neerpelt een bijzonder exemplaar van Hitlers 'Mein Kampf' in beslag genomen.

Het gaat om een luxe-uitgave van het boek ter waarde van 50.000 euro. Dat is vrijdag door een bron bij justitie bevestigd.




Tijdens het Derde Rijk zijn er slechts vijftien van zulke exemplaren gemaakt. De huiszoeking gebeurde op verzoek van de Nederlandse justitie. De Nederlandse zakenman bij wie de speurders binnenvielen, wordt beticht van heling. Hij is niet opgepakt.

Mogelijk is het gevonden exemplaar gestolen bij een inbraak in januari 2004 in het Nederlandse Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon. Verder onderzoek moet dat nog uitwijzen.

Geschenk

Hitler gaf ooit een luxe-editie van zijn boek als geschenk aan Arthur Seyss-Inquart, die tijdens de Duitse bezetting rijkscommissaris was van Nederland.

De vijftien luxueuze exemplaren van 'Mein Kampf' waren alleen bestemd voor de topfiguren uit de entourage van Hitler.

(c) ANP
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Re: Zeldzaam exemplaar Mein Kampf opgedoken in België

Bericht door screamingeagle90 »

duur boekje :lol: moet ik ook maar eens de boekenkast overhoop gooien :wink:
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
DonorNL
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 sep 2007, 17:35
Locatie: Rosmalen

Re: Zeldzaam exemplaar Mein Kampf opgedoken in België

Bericht door DonorNL »

Haha, heb jij dan ook ergens in een museum ingebroken dan?
Geen idee wat ik zeg en bedoel, de tekst hierboven is vast voud.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Re: Zeldzaam exemplaar Mein Kampf opgedoken in België

Bericht door Reca »

hmm dat wordt toch weer iedere avond voor het eten voorlezen uit de bijbel ipv uit dit boek(je)

maar ik ben wel blij dat ze dit nu terug hebben gevonden, als ze het nou ook nog naar eventuele frauduleuze werknemers bij het museum kunnen linken is het helemaal mooi...

mvg
Rémy
----
Plaats reactie