Vraag buitgemaakte wapens

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door Jasper J »

Ik heb een vraag werden buitgemaakte wapens uit rusland ook achter het front bijvoorbeeld in nederland ook gebruikt,ik denk daar bij aan bijvoorbeeld polizei of lanstorm enz?
Alle info is welkom.

mvg
Aude Audenda
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door ammo »

Jasper J schreef:Ik heb een vraag werden buitgemaakte wapens uit rusland ook achter het front bijvoorbeeld in nederland ook gebruikt,ik denk daar bij aan bijvoorbeeld polizei of lanstorm enz?
Alle info is welkom.

mvg

In Nederland werd door de duitsers ook gebruik gemaakt van russische wapens en munitie, en ook in de frontlinie
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door Jasper J »

Moet ik er van uitgaan dat deze wapens vooral werden gebruikt bij de kust bewaking de atlantikwal dus in nederland?
Werden deze wapens vooral uitgereikt aan 2de rangs tropen of ook reguliere eenheden erg interesant.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door SiNiStEr »

Zover ik weet waren beutte waffen met name in het begin van de oorlog, 2de keus. Hiermee werden dus troepen uitgerust die achter de frontlinie opereerden waarbij je met name moet denken aan bevoorradings eenheden, FLAK (en lange afstands artillerie) eenheden, communicatie eenheden enz.. Hoe langer de oorlog echter duurde, hoe meer er werd uitgedeeld wat er voor handen was. Of dat dan een kar98 was, een Franse Lebel of een Russische Nagant maakte dan niet meer uit. Zo heb ik bijvoorbeeld een foto die tijdens Market Garden gemaakt is waarop Duitse infantrie te zien is die bezig is zichzelf in te graven. Deze zijn duidelijk uitgerust met Italiaanse Carcano's.
Van deze wapens waren er natuurlijk ontzettend veel buitgemaakt toen heel zuidelijk Italie zich overgaf in 1943 en blijkbaar is een voorraad van die wapens in Nederland beland. En het is precies zo met Russische wapens. Toen in 1941 operatie Barbarossa net van start was gegaan boekten de Duitsers overwinning na overwinning en tot Stalingrad heeft dat zich zo ongeveer doorgezet. Tot die tijd hebben de Russen dan ook duizenden soldaten verloren. Daarbij is door de Duitsers ontzettend veel wapentuig buit gemaakt. Dit is allemaal in de magazijnen terecht gekomen en zogauw het uitkwam is dit weer uitgedeeld. Zo had ik nog een foto van Duitse polizei eenheden in de Heimat die waren uitgerust met Mosin Nagants en PPSH's maar blijkbaar zijn deze foto's een keer verwijderd want kan ze niet meer weer vinden.

In Nederland zijn dus ook zeker niet alleen aan de Atlanticwal beutte waffen gebruikt maar ook in andere delen van het land en door allerlei eenheden.

Hoop je hiermee enige bruikbare info te hebben verschaft.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door Jasper J »

Zou je ze een keer nog willen plaatsen klinkt zeer interesant bedankt voor de duidelijke bijdrage.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door SiNiStEr »

Jasper J schreef:Zou je ze een keer nog willen plaatsen klinkt zeer interesant bedankt voor de duidelijke bijdrage.

mvg
Mocht ik ze nog eens weer vinden dan plaats ik ze met alle plezier. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door ammo »

Ik denk dat jou vraag zo wel beantwoord is . Hierbij enkele voorbeelden wat ik gevonden heb, Franse Mas en Lebel patronen.
Deense krag-Jörgenson patronen,25 mm Hotchkiss Frans,10 cm tjechisch VZ 14/19.En verder hebben ze bij ons in de buurt ook nog 12cm Russische mortieren gevonden,
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door racefiets »

Gevonden munitie aan de zeeuwse kust. 6,5x51 Mannlicher Carcano, 7,62x25 Tokarev, 7,62x54R (ook trommelmagazijnen voor de DP-28), 7,65x54 Belgisch, 7,65 Browning long(mogelijk achter gebleven uit mei 1940), 7,5x54 MAS en 8x50R. En dan heb ik het enkel over de pistool en geweer munitie.

In Zeeland hebben bv ook Armeniers gezeten die met hun eigen wapens bewapend waren. Dit zou op zich de russische munitie kunnen verklaren. Verder weet ik ook dat er hier in de buurt 3 Tokarev pistolen zijn opgedoken (verschillende lokaties) die zijn achter gebleven.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag buitgemaakte wapens

Bericht door Jasper J »

Bedankt heren ben veel wijzer geworden :lol:


/
Aude Audenda
Plaats reactie