Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door viny »

Jij hebt een erg mooi verzamel gebied Custom. Succes ermee.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja leuk zo met die foto's! Zijn Mooi gedetermineerd ook zover, ja lastig vaak ja,maar gaat het mij er ook meer om de foto's leuk zijn om te zien, niet zo zeer om andere er mee informeren of zelfs te overtuigen van originaliteit.
Maar leuk datje ze zelf nog inbezit hebt ook!
Ja nog even over die zwarte Daimon 3 van die foto, vond ik vorig jaar op een rommelmarkt bij toeval, zag al dat ie anders was dan m'n
groen grauwe Wo2 zaklamp, dus ging er zelf vanuit dat ie misschien van na de oorlog was :/ :|
Wat ik zeker ook niet erg vind, want die vindt ik ook leuk! En voor die rommel prijs ook altijd leuk :)
Zijn toch wel verschillend bijde' kijk maar naar de letters DAIMON, en de ophang is anders achterop.(bij de mijne dan)
Batterij was gaan lekken dus was ie nog al aangeslagen binnen in, maar is netjes opgelapt voor de rest compleet.
Ja voor 1 euro is leuk, hij vroeg 2 euro maar ja binnen kant matig hey :wink: anders gebruik ik ze voor de onderdelen om andere weer op orde te brengen.
Vooral de ophang leertjes zijn nog een probleem, :/ waar ik nog niet een goede oplossing voor heb gevonden,
voor sommige zaklampen.

Kwam er weer een tegen vandaag :)
Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze twee staaflampen van Pertrix wil ik je zeker niet onthouden.Het zijn dan wel geen militaire lampen maar reken maar van yes dat ze wel degelijk gebruikt zijn in de 2WO door de militaire wand alles waar toen nog licht uit kwam en in die periode voorhanden was werd gewoon gebruikt.Ik zie dat ook vaak op oude foto's zo ook van deze bovenstaande leuke foto waar deze jonge Duitse soldaten naar een kat zitten kijken.Het padvinders dolk met hertenhoren handvat ligt nog op tafel,en daaraan kun je zien dat er destijds werkelijk alles gebruikt is vooral later in de oorlog was dat helemaal erg toen moesten er zelfs de kerkklokken nog aan geloven.

Bijgaand deze twee fraaie Pertrix (3)Dcell staaflampen nr 561 met en nr 559 beiden lampen zijn geheel uit messing vervaardigd en daarna verchroomd en of vernikkeld.Deze type waren ook in matzwart leverbaar enkel de huls was dan matzwart en de endkappen gewoon nikkel,de focus van de achtkantige reflectorkoppen zijn instelbaar door een bakeliete wieltje te verdraaien achter de reflectorkop met een prachtig mooi geslepen glas. Het frontglas van de nr 561 is (6)mm dik en meet ca 80 mm .Deze lampen zijn in prima staat en branden nog alsof ze gisteren gemaakt waren het zijn dan ook mooie verzamelwaardige staaflampen van pertix gemaakt in 1934 met het oude pertrix loge op de schroefdoppen mopshond met staaflamp in de bek.....kijk en geniet...en graag gedaan :)

Pertrix staaflampen Nr 559 /nr 561 / 1934
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 10 mar 2008, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door coco »

Zo'n petrix lamp heeft men opa jaren gehad, eens zoeken of we die nog hebben!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@coco.Ok mooi :wink: .ik hoop dat je hem vindt en maak dan een afbeelding van de lamp altijd leuk voor vergelijk.ik heb ook de oude katalogus van deze lampen dus interessant om te kijken om welk type pertrix het gaat wand er waren div uitvoeringen van.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Perlux DRGM 1914/1918
Deze militaire Perlux uit de (1WO) is een verzamelwaardige militaire Duitse zaklamp die je niet zomaar tegenkomt op een beurs,en als je hem ziet indien kompleet en voor een redelijke prijs gelijk kopen dan.De firma Perlux was een onderneming uit Nurenberg actief vanaf 1865/1933 en had destijds deze aparte rondvormige militaire handlamp in haar programma ,deze heeft een afgesloten batterijen vak voor de 4,5 V blokbatterij die nog steeds in de handel zijn.Het bijzondere aan deze lamp tov andere Duitse lampen uit die periode is de ronde vorm wat deze lamp een apart front geeft, deze Perlux heeft een fraaie 100 mm grote vernikkelde paraboolspiegel met daaraan een scharnierende fitting bevestig waar je met de vinger dmv drukken morse seinen kunt afgeven .De lamp geeft een grote cirkelvormige lichtbundel af zodra deze geopend wordt gaat die branden, en bij sluiten natuurlijk weer uit..super mooie lamp alsof die gisteren gemaakt was alles werkt nog perfect na ruim 90 jaar.. in de originle (Oliv Grun) uit de (1WO) kijk en geniet zou ik zeggen. :)

NB: De afgebeelde batterij in deze lamp is de Doppel Ring uit 1932 gemaakt door Pertrix.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja erg appart zeldzaam ding! Vindt hem niet mooi, maar voor de handel leuke ruil idd.

Vindt je van deze custom zaklamp? :yes:
Buit gemaakte Franse WONDER Zaklamp.
Nice picture :!:

Afbeelding

Ja wel beetje jammer dat er weing echte communicatie is verder als ik een heel verhaaltje schrijf.
Iedergeval geen enkele reatie verder, maar goed het is jouw topic.
Hoop datje hier wat aan hebt. :wink:
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door viny »

Wow dat vind ik echt een hele mooie foto.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction :wink: Eerlijke reactie van jou dat je deze Perlux niet zo fraai vindt,en als ik ook eerlijk mag zeggen ze zijn er zeker mooier maar vergeet niet dat het ding al meer dan 90 j oud is en dat deze fabriek voorheen eerst huishoudelijke artikelen en speelgoed maakte .Het is idd een fraaie foto van deze Wehrmacht soldaat met Wonder lamp scherpe afbeedling .Maar is die wel origineel uit de (2WO) of vanuit een re-enactment opname kan natuurlijk ook,je hebt het idd goed het is een beute lamp uit France Wonder goed gezien maar had ook de Pertrix (K) kunnen zijn deze lijkt er erg veel op maar is het niet,hier een nog duidelijker foto van deze Wonder lamp uit mij verzameling.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 13 mar 2008, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door coco »

Knudde, weggegooid (petrix lamp) nouja pech :cry:

groeten,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

[quote="custom"]@Destruction :wink: Eerlijke reactie van jou dat je deze Perlux niet zo fraai vindt,en als ik ook eerlijk mag zeggen ze zijn er zeker mooier maar vergeet niet dat het ding al meer dan 90 j oud is en dat deze fabriek voorheen eerst huishoudelijke artikelen en speelgoed maakte .Het is idd een fraaie foto van deze Wehrmacht soldaat met Wonder lamp scherpe afbeedling .Maar is die wel origineel uit de (2WO) of vanuit een re-enactment opname kan natuurlijk ook,je hebt het idd goed het is een beute lamp uit France Wonder goed gezien maar had ook de Pertrix (K) kunnen zijn deze lijkt er erg veel op maar is het niet,hier een nog duidelijker foto van deze Wonder lamp uit mij verzameling.


Ja mooi ja! Wel een van de mooiste Franse Militaire zaklampen vind ik. :roll:
Foto is origineel ja 100%! Komt uit de serie Signaal blad in kleuren reeks,
kwam hem bij toeval tegen paar terug, op een site met meer van dat soort foto's, deze was wel het leuks :) denk ook zeker dat die foto gemaakt is na de inval in Franrijk wellicht?
Ja oké idd' uit verzamel oog punt zeker een hele zelzame intresante Perlux zaklamp ja oké pff 90 jaar oud :o
Komje zeker niet tegen op een rommelmarktje' nee ja :frownno: , zeker al helemaal niet in Nederland toch denk ik.
Ja blijven toch echt leuke dingen
zo om te verzamelen.

Hier nog een uit mijn kleine bescheide zaklampen verzameling :roll:
Ook wel een mooie vindt ik.
Een Zwitserse Elves zaklamp uit 1942.
Denk zeker ook gebruikt door Italiaanse Troepen in Wo2. later buitgemaakt en door gebruikt door Duitse troepen Zuidelijk Europa. :roll: :wink: Mooie gedachte toch :idea: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Ja dat zijn zeker ook mooie lampjes van Elves :yes: zij hadden ook al afgekeken bij Daimon van het typeTelko.Elves zat onder de paraplu van de Italiaanse firma Flli Pagini Milano .Het merk Vigila komt daar ook vandaan zie bijgaand een Daimon uit 1933 en de Vigila 1938 deze hebben veel kenmerken van jou zaklamp enkel de schakelaars en het filter zijn anders ,maar het zijn zeker verzamelwaardige militaire exemplaren ..toch

NB:Bedankt Destruction om het hier te willen delen :) ik kan mij dan ook niet voorstellen dat verzamelaars met deze info's in het geheugen op een beurs nog een miskoop zouden doen betreffende miltaire zaklampen aanschaffen.Maar het gebeurt toch nog steeds vooral op e-bay buitenlandse bieders worden daar met regelmaat de dupe van en flink te pakken genomen met Fake materieel en das erg jammer van je zure verzamelgeld. :bonk: .

AfbeeldingAfbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Veltro »

Nu de Italianen weer ter sprake komen... :wink:

@Destruction; mag ik vragen waarom je denkt dat jouw Zwitserse Elves zaklamp uit 1942 zeker ook gebruikt is door Italiaanse Troepen in Wo2?

@custom; ik vroeg me af of je een bron hebt gevonden om de zaklamp als een Vigila 1938 te classificeren.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@ Veltro..nee ik heb nog geen bron gevonden over Vigila lamp was dat maar waar.Het was natuurlijk al wel bekend dat Elves en Vigila zoals gezegd onder een en dezelfde paraplu zaten dat is ja ook duidelijk te zien aan deze lampen,en ik ga er nog steeds vanuit dat deze kenmerken vanaf de Daimom Telko 1934/1938 komen daarvan zijn deze lampen zeker destijds afgeleid....maar welke militaire eenheid de Vigila gebruikt heeft blijft nog even een raadsel maar zal zeker opgelost worden :idea:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Veltro »

@custom; jammer. Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd naar info over Italiaanse zaklampen. Ik zal deze week al mijn boeken afspeuren naar een foto met zaklamp. Mocht dat nog steeds niks opleveren dan probeer ik de fora met betrekking tot Italie in WO2 nogmaals.

Ik bedenk me net dat er misschien wel eens wat in mijn Tempo's (soort Signal's) kon staan. Hier staat immers advertenties en propaganda materiaal in. Helaas zitten deze in al in dozen... Maar na de verhuizing ga ik hier zeker in spitten!

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie