Nederlandse MkII helmen.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Nederlandse MkII helmen.

Bericht door emileverbunt »

Sinds enige tijd verzamel ik Nederlandse helmen. Ik weet dat Verblifa, in de jaren vijftig, een copie frabriceerde van de Engelse MkII.

Tot nu toe ben ik er nog niet achter gekomen wie de binnenwerken en de kinriemen vervaardigde.

Verder kocht ik onlangs een M53 schaal (VB) welke is voorzien van een lederen binnenwerk (vier flapppen), direct bevestigd aan het staal door middel van klinknagels door een lederen ring (zoals in M27/M34). Deze helm is mat zwart en voorzien van een verwijderbare nekflap. Frontaal zijn twee gaatjes (verticaal) aangebracht. Waarschijnlijk een bedrijfsbrandweerhelm. Ik vraag mij af door wie deze helm is gebruikt?

Is er iemand in dit forum die mij verder kan helpen?

Vriendelijke groet,
Emile
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse MkII helmen.

Bericht door asjemenou »

Emile,

Volgens mij is dit een oud model politiehelm. En dan gebruikt door de ME in de jaren zestig en/of zeventig. Ik kan mij namelijk zo'n helm van foto's herinneren. Op de plaats van de 2 frontale gaatjes kan een embleem (wapen) van de politie hebben gezeten. Misschien moet je je vraag eens aan deze verzamelaar stellen; http://www.van-grinsven.nl/michel/hoofd ... elmen.html . Doe er dan wel een foto van de helm bij. Dit maakt het herkennen van zo'n helm wat makkelijker.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie