Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door sobel »

Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project
Uitgegeven: 3 januari 2008 20:22
Laatst gewijzigd: 3 januari 2008 22:10 roject


AMSTERDAM - Daniel Radcliffe doneert zijn eerste brilletje voor een Holocaust-project. De ovale bril die de Harry Potter-acteur als 6-jarig jongetje droeg wordt verwekt in een kunstproject dat de gruwelijkheden van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog zichtbaar moet maken.

Ook brillen van oud-premier Tony Blair, talkshowpresentator Jerry Springer en Yoko Ono, de weduwe van John Lennon, maken deel uit van het project. In totaal worden in het kunstwerk 110 duizend brillen verwerkt, afkomstig van sterren en onbekende mensen.

De brillen vormen een treinspoor dat symbool staat voor de treinen die de slachtoffers van de Holocaust afvoerden naar concentratiekampen.

Kunstproject

Het kunstproject is vanaf 21 januari te zien in Liverpool. Daar vindt op 27 januari een herdenkingsdienst plaats voor de slachtoffers van de nazi's.

Op die dag werd in 1945 het concentratiekamp Auschwitz bevrijd door het Russische Rode Leger. Na afloop van de tentoonstelling worden de brillen van bekende donateurs geveild voor het goede doel.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door Arachnide »

Dat er aan gedacht wordt, kan ik zeker waarderen. Ook het gebaar stel ik bijzonder op prijs, maar dat de holocaust dermate commercieël wordt, dat er gezocht wordt naar brillen van 'sterren' vind ik te walgelijk voor woorden.
Er zitten duizenden andere brillen in dat holocaustproject, maar alleen de beroemde namen worden genoemd (en dus geroemd).
Wat een walgelijk wereldje is dat toch, het sterrenwereldje.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door sobel »

Daar ben ik het niet volledig mee eens, natuurlijk word de aandacht mischien iets teveel gelegd op de sterren, maar vergeet niet dat de waardes van die brillen dermate hoog zijn dat ze er ook zelf flink geld aan hadden KUNNEN verdienen, maar nee ze kiezen er voor om de brillen te doneren voor een kunsproject.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door Arachnide »

sobel schreef:Daar ben ik het niet volledig mee eens, natuurlijk word de aandacht mischien iets teveel gelegd op de sterren, maar vergeet niet dat de waardes van die brillen dermate hoog zijn dat ze er ook zelf flink geld aan hadden KUNNEN verdienen, maar nee ze kiezen er voor om de brillen te doneren voor een kunsproject.
Dat is nu juist hetgeen wat ik zo waardeer, aan de giften van deze heren en dames.
Ik vind het alleen bizar dat ene Daniël Radcliffe, en ene Tony Blair genoemd worden. Enkel en alleen omdat de één maf met een houten stokje wist te zwaaien, en daar goud geld voor ving en omdat de ander de Premier van Engeland was.
Jan met de pet wordt niet genoemd, terwijl zijn aandeel in dat holocaustproject net zoveel waard is geweest -naar mijn mening- dan die van Daniël Radcliffe en Tony Blair.

Maargoed, al met al vind ik het bewonderenswaardig dat ze het doen. :) Daniël Radcliffe schijnt overigens zelf Joods te zijn, dus is het extra te begrijpen waarom hij zijn bril doneert.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Sannetje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2008, 12:59
Locatie: Tilburg

Re: Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door Sannetje »

Dit is nu echt een topic voor mij... (Ben een beetje verslaafd aan Harry Potter :P )

OT; Hmm. Ik sta hier eigenlijk een beetje tussenin. Aan de ene kant vind ik het heel goed dat er zo'n monument gemaakt wordt. En ook wáárvan het monument gemaakt word vind ik goed. Zo werp je als het ware een blik op hetgeen wat er toen gebeurd is en dat moet veel meer gebeuren vind ik.
Maar, zoals al eerder gezegt is het niet goed dat er daarom "sterrenbrillen" worden gebruikt. Zo wordt het een soort van "statussymbool" om aan zo'n project mee te werken, althans, zo zie ik het. Of is het misschien zo, dat Daniel zijn bril wordt gebruikt omdat hij "Harry Potter" speeld en de geleikenissen tussen "Voldemort"(the bad guy uit HP) en Adolf Hitler wel heel erg sterk zijn? Als dát zo is vind ik het wel goed, want in principe is zijn personage(van Daniel) een slachtoffer van een "magishe Holocaust"
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door sobel »

Ik vind dat laatste stuk van je bericht absurt, wat heeft een fictief verhaal in hemelsnaam temaken met de holocaust! Zoals eerder gezegd kan mr. Radcliff zijn bril voor een bedrag van 4 nullen ook verkopen op ebay! Maar nee, hij doneert het symbolisch aan een monument! in mijn ogen een geslaagde actie dus, dat zijn bril meer waard is dan dat van een ander kan hij niets aan doen, daar zijn wij de schuldige aan.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door Charly1975 »

Ik ben het met Sobel eens dat de meeste sterren een 'sterrenstatus' wordt aangemeten door anderen. Een goed voorbeeld is juist deze Daniel die, omdat ie toevallig uitgekozen was om een tovenaartje te spelen, wereldberoemd is geworden. Juist omdat er brillen worden geschonken door 'sterren' krijgt het kunstwerk de aandacht die het nodig heeft. Als er géén enkele ster gedoneerd zou hebben dan was het kunstwerk wellicht alleen omschreven in het plaatselijke suffertje van Liverpool.
Nu wordt er over de gehele wereld aandacht aan geschonken juist omdat deze sterren hun bril hebben gedoneerd.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Daniel Radcliffe doneert bril voor Holocaust-project

Bericht door Rick de G. »

Alleen was z'n bril niet ovaal, maar mooi rond. :D
Grenadier Markus Schenk
Plaats reactie