Reagan overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Reagan overleden

Bericht door Roel R. »

Zojuist is ex president Ronald Reagan overleden,

Rust in vrede,
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ronald Wilson Reagan (6 februari 1911) is een Republikeins politicus uit de Verenigde Staten, oud-filmacteur, oud-gouverneur van de staat Californië. Hij werd, als opvolger van de Democraat Jimmy Carter, de 40e President van de Verenigde Staten en diende twee ambtstermijnen uit, van 1981 - 1989. Hij werd vooral bekend als The Great Communicator, de grote communicator. Deze bijnaam dankte hij aan zijn directe redevoeringen, die vol zaten met one-liners, hetgeen het publiek toen erg aansprak. In veel westerse landen zijn Politici later dat voorbeeld gevolgd.

Reagan werd geboren op 6 februari 1911 in Tampico, Illinois. Hij begon zijn carriere bij een regionaal radiostation als sportverslaggever. De Hollywoodse filmmaatschappij Warner Bros bood hem in 1937 een contract aan en tot begin jaren '50 speelde hij in 53 films in totaal. Hij was vooral te zien in tweede-rangs Westerns, die het grote publiek niet geweldig wisten te boeien. In die tijd was hij aanhanger van de Democratische Partij.

In 1950 verrruilde hij zijn acteursbestaan voor een baan in dienst van General Electric, als reizende vertegenwoordiger van huishoudelijke apparaten. In die tijd ging hij over naar de Republikeinen en begon zich te interesseren voor de politiek. In 1966 werd hij gekozen tot gouverneur van Californië, wat hij bleef tot 1974.

Reagan wordt in de Verenigde Staten zo hoog ingeschat, dat velen hem tot een van de drie beste presidenten van de 20e eeuw rekenen, naast Franklin D. Roosevelt en John F. Kennedy. Hij werd getypeerd als 'onorthodox', een 'romanticus' en 'idealist', 'radicaal' en een 'nucleaire abolutionist'. Dat laatste sloeg op zijn diepe weerzin tegen atoomwapens. In plaats daarvan liet hij het defensieve 'ruimteschild' SDI ontwikkelen, tegen nucleaire raketaanvallen van 'buiten' de Verenigde Staten. Overigens lieten de twee presidenten na hem het project voor wat het was en trok George W. Bush pas begin 21e eeuw het plan weer uit het stof. Voor Reagan was het ruimteschild een belangrijke factor in zijn onderhandelingen over wederzijdse nucleaire ontwapening met de toenmalige Sovjet-Russische president Michail Gorbatsjov, in Reykjavik (IJsland) (1986).

Reagan's economische beleid wordt ook wel Reaganomics genoemd, de supply side economics. Bij zijn aantreden lag de economie in het slop; met zijn maatregelen van belastingverlaging en bestedingsverhoging wist hij de crisis te bezweren. Ook erfde hij een hoge staatsschuld. De drie pilaren van zijn beleid: sanering, de genoemde belastingverlaging en enorme verhoging van de defensie-uitgaven, maakten van de hoge staatsschuld een torenhoge schuld. Toch wist hij door zijn leiderschapsgaven zijn land op te zwepen tot grote vaderlandsliefde en optimisme. Na de verloren Vietnamoorlog, het Watergateschandaal en het gijzelingsdrama in de ambassade in het Teheran van Khomeini wist Reagan zijn landgenoten eindelijk weer trots op hun land te maken.

President Reagan stond niet bepaald bekend om zijn leeshonger. Ook lag het hem niet zich veel te verdiepen in de mensen om hem heen. Maar hij vertelde als president wel graag anekdotes en grappen en met zijn humor, zijn lange gestalte en wonderlijke zachte stem maakte hij indruk op zijn publiek. Zijn vrouw Nancy Reagan was als First Lady een grote steun; vooral in de laatste jaren van zijn presidentsschap leek zij op de achtergrond wel eens zijn rol over te nemen, danwel veel te souffleren.

In het Witte Huis werd hij in latere jaren vaak gemist; de volgende presidenten waren qua persoonlijkheid wat vlakker en zeker niet zulke goede redenaars. Buiten de Verenigde Staten leek zijn conservatieve beleid minder goed te vallen. Een uitzondering hierop was de toenmalige Britse premier, Margaret Thatcher, die het erg goed met hem kon vinden. Haar Tatcherisme wordt nog altijd met zijn 'Reaganomics' vergeleken.

Op 30 maart 1981 werd een aanslag op zijn leven gepleegd. Reagan werd voor de ingang van het Washingtonse Hilton Hotel neergeschoten door een student. Hij raakte zwaargewond en men vreesde voor zijn leven, maar hij herstelde weer. De student verklaarde met zijn actie indruk te willen maken op de actrice Jodie Foster.

Reagan lijdt thans aan de ziekte van Alzheimer en woont in het zuiden van Californië. In 1995 overleed zijn dochter Maureen op 60-jarige leeftijd, maar daar heeft hij niet veel van gemerkt. Reeds in 1993 begon zijn ziekte op te spelen en anderhalf jaar later nam hij per brief afscheid van de wereld. Die brief was noodzakelijk nadat de pers hem telefonisch had gesproken en hij niet herrinerde wie de net gestorven Nixon was. Ronald Reagan schreef in zijn brief onder meer de woorden "Ik begin nu de reis naar de zonsondergang van mijn bestaan".
Wikipedia,
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Mijn vader liet het me net ook zien op tv, hij zij erbij dat Reagan al 10 jaar niet meer in het openbaar gezien was..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Reagan leed al sinds 1994 aan Alzheimer. In feite kun je dus stellen dat hij tien jaar geleden al een soort van overleden is.
Jammer om weer een historisch figuur te verliezen.

Mich.
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

May he fry in hell :(

De slechtste president van de 20e eeuw.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Meestal spreken we toch niets dan goeds over de doden? Sorry hoor, maar ik vind dit wel heel erg onbeschoft. Voor mij is Reagan zeker niet de slechtste president van de 20e eeuw vanwege:

- zijn defensie beleid
- zijn toenadering tot de SU
- zijn economische beleid (ben en blijf toch Bedrijfs Econoom he)
-F.U.B.A.R-
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

Tsja, en diezelfe eeuw bracht ook Richard Nixon
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Lord_Vetinari schreef:May he fry in hell :(

De slechtste president van de 20e eeuw.
Waarom?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Lord_Vetinari schreef:May he fry in hell :(
Onnozelaar!!!
En dat van iemand met een voorbeeldfunctie hier.
Een beetje meer repect hé kerel.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Adrian schreef:
Lord_Vetinari schreef:May he fry in hell :(
Onnozelaar!!!
En dat van iemand met een voorbeeldfunctie hier.
Een beetje meer repect hé kerel.
Mee eens, een mening mag je hebben over iemand maar zulke uitspraken op iemands sterfdag gaan mij ook wat ver.

Zeg dan: ik vond hem een slechte president want...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik vind het wel goed dat Lord_V gewoon eerlijk zegt wat hij van Reagan vindt, ik heb er een hekel aan dat iedereen ineens aardig over je doet als je dood bent, ookal hebben ze een nog zo grote hekel aan je. (Ik zou er niet aan moeten denken dat als ik ooit van boven op de aarde kijk, ik mijn ergste vijanden niets dan lof over mij hoor vertellen.)

Maar ook ik ben het er mee eens dat hij het iets tactvoller had kunnen brengen..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Miesjel schreef:Ik vind het wel goed dat Lord_V gewoon eerlijk zegt wat hij van Reagan vindt, ik heb er een hekel aan dat iedereen ineens aardig over je doet als je dood bent, ookal hebben ze een nog zo grote hekel aan je. (Ik zou er niet aan moeten denken dat als ik ooit van boven op de aarde kijk, ik mijn ergste vijanden niets dan lof over mij hoor vertellen.)

Maar ook ik ben het er mee eens dat hij het iets tactvoller had kunnen brengen..
Natuurlijk mag je eerlijk je mening geven over iemand die dood is, dat is het probleem niet. Alleen de manier waarop vind ik ongepast. Bovendien vind ik het jammer dat er geen argumenten gegeven worden waarom Reagan een slechte president was.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Reagan was wel hard tegenover zijn vijanden en de communisten, en hij deed niet echt veel voor de zwakkeren in de Amerikaanse samenleving, je kan hem dan wel de slechtste president van de VS ooit vinden. Zoiets zeggen is niet alleen respectloos tov de overledene, maar doet mij en ik niet alleen ook veel respect verliezen tov jou
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Waarschijnlijk omdat ik oud genoeg ben om de Reagan jaren bewust te hebben meegemaakt. Iran Contra, Irak met wapens steunen, de wereld aan de rand van een kernoorlog brengen, samen met mw. Thatcher willen bepalen wat goed is voor de wereld, de economie van de VS volledig naar de klote helpen, meer mensen door de doodsstraf laten ombrengen dan wie ook, een soort christelijke Sharia willen invoeren in Amerika waar alle homofilie, abortus, vrijheid van lijf en leden onderdrukt zou worden..

Moet ik doorgaan of heb ik mijn punt gemaakt?

En wat de kritiek betreft: Ik hou niet van hypocrisie. Ik geef mijn mening (en mag dat geven) als user van dit forum. Zoals al eerder ergens opgemerkt: Ik kan mijn titel niet uitzetten en buiten mijn eigen fora ben ik gewoon een user.

De vergelijking met Nixon gaat ook mank omdat Nixon alleen dingen deed voor zijn eigen gewin, die nauwelijks slecht waren voor de gemiddelde Amerikaan, laat staan voor de wereld. Reagan's acties troffen heel Amerika en vaak ook de wereld. Het was onder Reagan dat Amerika het nodig vond de balans in Europa op het spel te zetten door de bondgenoten Kruisraketten op te dringen. Europa heeft nog nooit zo'n gevaar gelopen als in die jaren. Een eventuele oorlog was hier uitgevochten, niet aan de kusten van Californië of in de binnenlanden van Ohio.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

127 Teletekst zo 06 jun
***************************************
Ronald Reagan veranderde de wereld

***************************************
LOS ANGELES Ronald Reagan heeft de
wereld volgens historici meer veranderd
dan andere presidenten van na de Tweede
Wereldoorlog.Hij tekende met de Soviet-
Unie de ontwapeningsverdragen die het
einde van de Koude Oorlog inluidden.

De conservatieve republikein was een
van de populairste presidenten van de
VS.Vanwege zijn retorische gave werd de
vroegere Hollywood-acteur geroemd als
een groot communicator.

De oud-gouverneur van Californie gaf
de VS na het Watergate-schandaal en de
Vietnamoorlog het zelfvertrouwen terug.
Vanuit linkse hoek was er veel kritiek
op zijn economische beleid.
Plaats reactie