Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Ok Veltro. :) alvast bedankt ben ook wel benieuwd.Maar je kunt er zeker vanuit gaan dat deze Vigila lamp gemaakt is vanaf 1938 bij Pagani in Milaan en zowel door het Italiaanse leger als door de Wehrmacht gebruikt is. En wellicht in opdracht gemaakt voor de Grieks - Italiaanse Afrika - Balkan oorlog waar Benito Mussolini ook plannen mee had en zelfs met Griekenland en Egypte misschien vandaar de dessert kleur van de lamp..maar wij wachten het af.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Veltro »

@custom; mijn vermoedens omtrent de Vigila lamp zoals besproken in een eerder topic:

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=36& ... la#p206703

worden bevestigd door een bekend Italiaans militaria verzamelaar: Paolo Marzetti, oa auteur van het boek Uniformi E Distintivi dell’Esercito Italiano 1933-1945. Volgens hem is deze Vigila zaklamp na-oorlogs naar Zwitsers patent.

Wat betreft de veronderstelling dat de zaklamp gemaakt zou zijn voor de Griekse en Balkan veldtocht: niets is speciaal voor deze veldtocht geproduceerd, aangezien dit impuls acties waren. Zelfs de legerstaf was niet voorbereid en had geen invasieplan gereed, tot het moment daar was en Mussolini met zijn "geniale" ideeën op tafel kwam.
Wat betreft Afrika; zoals ik al in het andere topic aangaf is dit geen Italiaanse zandkleur, maar de kleur voorkomend post-war.

Mijn scepsis naar deze lamp wordt enkel groter. Ik zou bijna willen zeggen dat een foto met deze zaklamp uit WO2 mij er alleen van zou kunnen overtuigen dat deze zaklamp uit WO2 komt.

Een bevestigde Italiaanse zaklamp WO2 gemaakt van “galalite” is onderstaand exemplaar.
Ik zal echter nog verder blijven zoeken in mijn boeken en na de verhuizing in mijn Tempo’s, om meer te weten te komen over Italiaanse zaklampen.

Afbeelding

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Veltro het klopt ook wel dat pagani en Elves onder een paraplu zaten zoals ik al eeder aangaf is dat ook duidelijk te zien aan de lampen vooral het type Mendrisio type vanuit Zwisterland Elves SA onder Firma naam Pagani.Als je even de ''Google'' zoekmachine raapleegt onder de naam Mendrisio kom je idd in zwisterland uit>>Mendrisio is een gemeente in het uiterste zuiden van het kanton Ticino in Zwitserland<<De mogelijkheid is zeer zeker aanwezig dat zij voor het zwistserse leger deze Vigila zaklampen gemaakt hebben wand die hadden deze zandkleur wel in gebruik in de 2WO kijk maar naar de mendrisio 1932/1940 met gelijke kleur. Maar ik blijf er toch bij dat deze Vigila gemaakt moet zijn omstreeks 1938/1940 en dat Elves-Pagani firma afgekeken heeft bij Daimon vanuit het Telko model.maar zodra je meer weet hoor ik het wel. :)
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze wilde ik je ook niet onthouden en heb ik al eens eerder iets over geschreven ''Codextra'' miltaire degelijke zaklamp met drie filters geel, rood, blauw heeft drie aparte voorzet hendels zoals bij de meeste militaire Codextra lampen van destijds.De lamp heeft een fraaie kunstzinnig gevormde draadbeugel productie jaren 1930/1940.in originele mintgroene hamerslagverf uitgevoerd,deze lampen kom je ook niet zo vaak meer tegen.

Codextra 1930/1940 France

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

Hi all
Just want to post a couple of photos I had picked up recently . The first one clearly shows Pertrix , the second one Austrian WIF Signal 1136.
Cheers
Filip
Bijlagen
Pertrix
Pertrix
WIF Signal 1136
WIF Signal 1136
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Hello Filip. a new member ''WELCOME HERE'' on this WO2 Military flashlight home page you comming from Canada.? :yes: Here the the same Germany and Austrian pocket lamps of you photo's from my collection.

Pertrix 677 /1936/1942 Wif 1136 beute lampe 1938/1945
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 28 mar 2008, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

[quote="custom"]Hello Filip. a new member ''WELCOME HERE'' on this WO2 Military flashlight home page you comming from Canada. :yes: Here the the same Germany and Austrian pocket lamps of you photo's from my collection.

Thanks custom,

Any idea what this one is?
Bijlagen
BILD244s.JPG
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

This is a very bad quality photo But it is the Daimon 1936 with extra large 60 mm lens
img]http://i32.tinypic.com/33elano.jpg[/img]
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

[quote="custom"]This is a very bad quality photo But it is the Daimon 1936 with extra large 60 mm lens

Agree, the photo is not very clear, but I am still not sure if it is the same type as you showed , custom. The one on the photo seems to have 3 colour filters and a button on top.
Bijlagen
qznhbb.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Agree, the photo is not very clear, but I am still not sure if it is the same type as you showed , custom. The one on the photo seems to have 3 colour filters and a button on top.[/quote]

last answer... :idea: The two points which you designate are the buttons of the uniform, this lamp have no filters..see > (1) button on left side a still under the uniform.. on Right side against the lamp also a button OK! :wink:
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Kinder S.
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2008, 18:16

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Kinder S. »

last answer... :idea: The two points which you designate are the buttons of the uniform, this lamp have no filters..see > (1) button on left side a still under the uniform.. on Right side against the lamp also a button OK! :wink:

Ok You may be right on this one _/-\o_

Here is another set of cool images I got from a war documentary film. :)
[attachment=1]ff.jpg[/attachment][attachment=0]fl1.jpg[/attachment]
Bijlagen
fl1.jpg
ff.jpg
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag verzamelkameraden

gisteren kon ik deze originele prentkaart van 1916 op de kop tikken (bedankt vorige eigenaar) het mooiste bewys wordt immers vermeld met origineel documontatie

AfbeeldingAfbeelding

groetjes bruno :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Oei ....da's pas een mooi scherp plaatje Bruno :o hier kun je wat op zien (WO1) 1914/1918.Maar even dit terzijde hoe mooi zo,n foto ook mag zijn voor ons verzamelaars als informatie bv, maar ''een oorlog is altijd waanzin'' .Deze trotse Duitse jonge soldaat in vol ornaat compleet met de Mauser1896 en Hassia zaklamp had er toen in de fotostudio nog geen enkel idee van wat hem nog te wachten stond. En in welke angstaanjagende gebeurtenis hij wellicht terecht zou kunnen komen,de vreselijke loopgraven strijd man tegen man gevechten die veelal met de bajonet zijn uitgevochten in deze oorlog.En of dat nog niet erg genoeg was kwam er ook nog even gifgas aan te pas om de zaak geheel schoon te vegen,het moet een afschuwelijke toneel zijn geweest voor wie daar gevochten heeft.Zoals al gezegd deze soldaat heeft een Hassia zaklamp tot zijn beschikking met een 40 mm afschroefbare domlens zie hier bijgaand een Hassia uit mij verzameling van een gelijke type.

NB:Bedankt nog om deze mooie foto hier te willen delen op dit (2WO) forum. :wink:


Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

De Daimon nr 2263 SP 1936 is ook niet echt bekent bij de verzamelaars Duits.Het is een 3 (D)cel lamp was leverbaar in twee kleuren (schwarz en braun)en koste destijds in 1936 3,- RM met Focus verstelling in robuuste uitvoering was in gebruikt bij de Wehrm -SS - SA - HJ afmeting 14 X 7X 3,5cm ondanks dat de lamp flink gedragen is deze toch nog steeds in perfecte staat gebleven en werkt nog normaal.Daimon was een topmerk voor zaklampen en heeft in de 2WO voor de Nazi's veel materieel gemaakt en was tevens een van de grootse zaklampen fabrikanten van Europa destijds.

Daimon Nr 2263 SP 1936
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
]Daimon Katalog C1231936
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 05 apr 2008, 12:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Er blijkt toch nog een tweede type miltaire Wonder zaklamp te bestaan in gelijke kleur maar dan zonder filters en geen leren aanhang, maar daarvoor in de plaats draadbeugels het jaartal van productie zijn gelijk ca 1938 het zijn luchtbeschermings zaklampen made in France.Deze lampen waren tevens als beute lampen voor de Wehrmacht zie bovenstaande draadje daarvoor,ze zijn gemaakt voor het France leger maar via inport ook door het leger van Belgie gebruikt in de 2WO..ik heb daar ergens nog een foto van liggen zodra ik deze terug vindt zal ik hem plaatsen..

Wonder luchtbeschermings zaklamp ca 1938
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie