Nederlandse Kapitein vlieger

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Nederlandse Kapitein vlieger

Bericht door Alex »

Uit pure verveling zat ik te klote op internet en beetje rond te lezen en snuffelen. Zodoende kwam ik uit op een site van wikipedia over de luchtvaartafdeling..http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvaartafdeeling Ik begon te lezen en ineens schoot me iets te binnen....

Christiaan Adriaan den Hoed.

13 maart 1913: eerste- luitenant vlieger, bij het wapen der militaire luchtvaart.
Met ingang van 19 november 1938 benoemd tot reserver-tweede-luitenant-vlieger en met ingang van 19 november 1940 tot beroepsofficier-vlieger.
Met ingang van 19 novemebr 1942 bevorderd tot eerste luitenant vlieger.
10 januari 1943 in Engeland aangekomen uit bezet Nederland.
Zijn leeftijd was te hoog om in het Hollandsche Spitfire Squadron geplaatst te worden en dat het op dit ogenblik niet mogelijk is in een ander RAF squadron geplaatst te worden. Met toezegging van Generaal-majoor L.H. van Oyen op 1 juli 1943 overgeplaats te worden naar de VS om daar een cursus te volgen om vervolgens in de Oost-Indische Luchtmacht geplaatst te worden.

Zonder er ook ooit maar bij nagedacht te hebben over het vroege jaartal van vlieger te worden zag ik dit staan!!

Op 28 maart 1913 kocht de Staat der Nederlanden bij Soesterberg een vliegheide aan die zou gaan dienen als vliegbasis voor de Luchtvaartafdeeling (Vliegbasis Soesterberg). Minister van Oorlog Hendrik Colijn diende op 9 april het voorstel tot de vorming van een 'Proef-Afdeeling' in. Het plan kwam door de Tweede Kamer maar de eigen luchtballons en luchtschepen, waar Walaardt Sacré zo'n voorstander van was, werden geschrapt. De Luchtvaartafdeeling zou alleen over vliegtuigen beschikken. De organisatie werd op 1 juli van dat jaar officieel opgericht, als afdeling van de Koninklijke Landmacht. Walaardt Sacré werd tot commandant benoemd.

De LVA beschikte over een Spyker automobiel voor Walaardt Sacré, en een van Marinus van Meel gehuurde tweedekker de Brik. De eerste vier militaire vliegers hadden in het buitenland hun vliegbrevet gehaald, op eigen kosten. In 1915 werd begonnen met het opleiden van vrijwilligers tot militair vlieger; aanvankelijk alleen officieren, en vanaf 1916 ook lageren in rang.

Verdomd!! Het hartje ging sneller tikken en ben nu toch echt benieuwd of de vlieger waarvan ik het uniform bezit misschien 1 van de eerste 4 vliegers in de Nederlandse luchtmacht is geweest... Ik hoop dat jullie mij misschien wat meer info kunnen verschaven!

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Nederlandse Kapitein vlieger

Bericht door patrickh »

Laatst was er een compleet lot te koop van een nederlandse vlieger,papierwerk ed.Nu weetik niet meer zeker of dat van deze den Hoed was,zag wel dat er honderden euro's op werd geboden.Kan iemand dit zich misschien nog herinneren?

gr.Patrick
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse Kapitein vlieger

Bericht door Alex »

Balen dat ik die gemist heb dan.... Maar dat is niet deze geweest, ik heb deze gekocht in de VS.

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Nederlandse Kapitein vlieger

Bericht door patrickh »

Was vooral papierwerk,de man was Hoed of Roos,weet t niet meer zeker zoals ik al zei.
Plaats reactie