Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

Dag Verzamel kameraden :)

een paar paginas terug is de amerikaanse TL 122 besproken en hebben we kunnen mee genieten van Custom zyn restauratie project dat ik prachtig vind (dit was een TL 122-A)
we hebben ook nog een B C en D uitvoering,na wat opzoek werk en info van Custom ben ik te weten gekomen dat het model 122 D betwistbaar is of het nog gebruikt is in de 2 de wereldoorlog in europa,zeker gebruikt in korea en vietnam
dus hebben we nog de C uitvoering,deze is een verbeterde uitvoering van het model B daar deze van slechte plastiek gemaakt was
de C uitvoering zou in gebruik zyn genomen half 1943
ik heb de 122 C uitvoering van de week op de kop getikt in zeer goede staat,dit voordeel heb je natuurlyk met de plastieken uitvoeringen,maar soms zyn ze wel overschildert of aan geprutst
groetjes bruno _/-\o_

als er iemand meer info over de amerikaanse TL 122 heeft of fotos van eender welk type zou ik dit heel intresant vinden :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door coco »

BRUNO FRANCK schreef:dag verzamelkameraden

gisteren kon ik deze originele prentkaart van 1916 op de kop tikken (bedankt vorige eigenaar) het mooiste bewys wordt immers vermeld met origineel documontatie

AfbeeldingAfbeelding

groetjes bruno :)
Ik heb het idee dat de achtergrond fake is (let vooral op de vloer die is gekreukt).....
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Beste coco,
Goed opgemerkt Je hebt idd gelijk de achtergrond van deze foto is een geschilderd landschapsdoek en dat was normaal in die tijd deuren, gordijnen, ramen, kasten,bomen,dieren ect alles was schilderwerk als foto decor achtergrond...Maar deze foto is wel degelijk origineel uit die tijd.
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 14:07, 7 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Coco

het is wel degelyk een originele kaart,daarom dat ik de achterkant er heb bygezet als bewys,zoals custom aangeeft werd dit in die periode meer gedaan zulke fotos genomen met vast decor
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door coco »

BRUNO FRANCK schreef:dag Coco

het is wel degelyk een originele kaart,daarom dat ik de achterkant er heb bygezet als bewys,zoals custom aangeeft werd dit in die periode meer gedaan zulke fotos genomen met vast decor
Ik zeg niet dat het een fake kaart is...ik zeg alleen vreemde achtergrond, dat viel me op, maar nu begrijp ik het :wink:

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Doornewaard »

Wat was eigelijk dat ze zo poseerden met een zaklamp op hun borst?. in de wo2 zie je ze ook wel met zaklamp op foto, maar zo als deze soldaat op die foto staat lijkt het wel een soort van ''rol'' te hebben.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

De zaklamp behoorde in de (1WO) tot de standaard uitrustingstukken vandaar dat je deze ook veel op oude 1WO foto's tegenkomt, op bovenstaande foto is de lamp een Hassia afgelakt in (oliv) grun of zwart het zijn verzamelwaardige objecten en zijn veelal in goede staat omdat ze geheel uit het messing vervaardigd waren.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Deze fraaie zaklamp ''Zenit'' in nieuwstaat gemaakt bij Fratella Pagani in Milaan heeft het zelfde logo als de 'Vigila'' maar is wel afwijkend daaraan .Het is daarom ook een zeldzaam exemplaar onder die naam die je niet zo snel zult vinden,een verzamelwaardige zaklamp in robuuste uitgevoering met een 60mm bolle afschroefbare domlens.Als vergelijking tevens afgebeeld zijn Pagani broertje de ''Vigila'' deze kwam ook uit de zelfde onderneming vandaan de ElVES - MENDRISIO type met het kruis op de front plaat die ook onder de familie paraplu zat.

Zenit - Vigila Fratelli Pagani 1938
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Veltro »

@Custom; Weer een interessante Italiaanse zaklamp. Welke informatie heb je kunnen bemachtigen om het jaartal 1938 aan de zaklamp te koppelen?

Je geeft verder ook aan dat omdat de “Zenit” afwijkt van de “Vigila” het hier om een zeldzaam exemplaar gaat. Ik vind dit een merkwaardige conclusie. Een expert op het gebied op Italiaanse militaria (heeft al meerdere boeken op zijn naam) heeft zoals ik al eerder aangaf aan mij meegedeeld dat de Italiaanse industrie (Pagani) na WO2 verschillende modellen heeft geproduceerd op Zwitsers patent. Met deze Zenit erbij ken ik verder nog de Iride, Vilaba en de bekende Vigila. Waarschijnlijk zijn er nog wel meer. Dus om de Zenit gelijk als zeldzaam te bestempelen? Of heb je meer redenen hiervoor?

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@veltro,schreef >.Een expert op het gebied op Italiaanse militaria (heeft al meerdere boeken op zijn naam) heeft zoals ik al eerder aangaf aan mij meegedeeld dat de Italiaanse industrie (Pagani) na WO2 verschillende modellen heeft geproduceerd op Zwitsers patent.

Zoals ik al reeds eerder hier in dit draadje aangaf moeten de Vigila en Zenit lampen in de 30e 40e jaren vervaardigd zijn.En het klopt dan idd ook zoals je aangeeft het familie bedrijf Pagani heeft samen gewerkt met (Elves) in Mendrisio van het kanton Ticino in Zwitserland. maar dat was al wel voor 1940 en dan zijn het dus geen naoorlogs modellen geproduceerd op Zwitsers patent. er zijn vele Elves gestempelde miltaire zaklampen in omloop uit die periode zie daarvoor de laatste afbeeling een Elves lamp uit 1938.Het logo met de (nacht)vlinder op de Pagani lampen was toen ook al in gebruik op de Vigila ect zaklampen.De lamp is voor mij zeldzaam omdat je ze bijna nooit ziet in deze uitvoering met grote 60mm domlens.En bij mij weten is het fraaie vlinder logo na de 2WO tot ca 1946 nog doorgemaakt zoals dat bij vele miltaire lampen het geval was, deze fabriek heeft eerst ook nog batterijen gemaakt later knijpkatten staaflampen.... ect en vele andere elektrische items.

Heb jij deze Zenit zaklamp dan ook in jou verzameling :?: zo ja maak er dan een foto van en plaatst die hier even in het forum dat kan leerzaam zijn toch!!Mocht het blijken dat er fouten in deze info zitten, en dat u toevallig mocht beschikken over de juiste info dan stel ik het zeer op prijs deze hier samen te willen delen vanuit bv)een oude Pagani catalogus uit die periode, en dan zal ik op mij beurt indien nodig deze info's gaan aanpassen..Dat was ook mij uitgangspunt bij het opstarten van dit zaklampen item en is te lezen op de eerste beginnende pag van 08-04-2007 :wink: OK
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

beste verzamelkameraden :)

ik verzamel nu een 3 tal jaren zaklampen en ik ben nog steeds opzoek naar andere,ik heb al ondervonden dat het soms moeilyk is sommige zaklampen te beoordelen (afkomst, jaartal, type) maar dit vind ik er ook zo facinerend aan
ik wil gewoon laten weten vanuit myn standpunt gezien,heb je info of ben je het niet eens met een reactie van eender wie,probeer dit dan ook te staven met info of documontatie zodat we er allemaal kunnen van byleren ,ik denk dat we nooit alles te weten kunnen komen over alle oorlogse zaklampen en vind het daarom spytig dat sommige verzamelaars geen info willen delen met andere, vandaar dat ik deze opgestarte topic heel goed vind,ik vind dit een pluim voor custom :wink: en als ik deze topic niet moest volgen had ik al vele euros uitgegeven aan na oorlogse lampen die ze me verkochten als oorlogse (soms tegen beter weten in van de verkoper)


groetjes bruno :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Dag Bruno,Dank je voor het mooie compliment :) En je weet het daar doe ik het allemaal voor doorgeven die hap, de verzamelaars na ons zullen ons daar erg dankbaar voor zijn alle info’s die ik hebt verzameld in 40 jaar tijds zullen straks eens weer op juiste plek terecht komen. Bij ''de verzamelaars'' dat heb ik nu al vast gelegd en dat geeft een dankbaar gevoel om deze hobby te (willen)delen met elkander en er niet bovenop gaan zitten, en enkel alles maar willen hebben en zelf behouden kost wat kost :bonk: van zulks verzamelaars neem ik gelijk afstand van, maar ze zijn er helaas nog met bosjes.

Maar je moet dit alles zelf bij het leven regelen wand als je plotsklaps bv komt te overlijden, en dat heb ik onlangs nog weer meegemaakt binnen een verzamelaars groep, en je hebt dan voordien niets geregeld .Daarmee is er al menige verzameling geheel verloren gegaan en of deels bij een kringloop ...ect terecht gekomen, en dat wil ik toch echt voorkomen.En hoe dankbaar kunnen sommige beginnende of zelfs ervaren verzamelaars nog zijn, als zij die lang gezochte info’s of item dan toch nog eens voor het eerst onder ogen krijgen en waar zij al jaren naar op zoek waren, en de hoop al lang opgegeven hadden ..super is dat en daar geniet ik pas van.

Kijk en das pas verzamelen en ik hebt het al vele malen gezegd die andere verzamelaar wat gunnen, en blij maken zoveel mogelijk met gesloten beurs en dat kan nog steeds hoor !! :wink: … enkel je moet dat willen ...en zo denk ik en over en niet anders.
Laatst gewijzigd door custom op 16 apr 2008, 23:59, 8 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

beste verzamelkameraden :)

even men nieuwste aanwinst ten toon stellen

DAIMON CONTACT wehrmacht officiers lamp 1938 in mind staat nooit gebruikt

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

deze zaklamp heb ik weer op de kop getikt met de info in deze topic,want anders liet ik deze gewoon liggen,want je zou zeggen in deze staat kan ze nooit 70 jaar oud zyn maar het bewys is er :wink:

grts bruno :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door coco »

Mooi ding!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Veltro »

@custom; De redenatie waarom de Vigila en Zenit lampen in de jaren 30/40 vervaardigd moeten zijn wordt niet ondersteund door mijn contacten. De firma Flli Pagini Milano had zakelijke contacten en belang in de firma Elves. Dit stamt van voor Wo2 tot na Wo2.
De Italiaanse industrie produceerde geen Daimon model zaklamp voor of tijdens Wo2 voor algemeen gebruik in het Italiaanse leger. Welk model wel werd geproduceerd en uitgereikt is het “galalite” exemplaar welke ik op pagina 29 heb gepost (gebruik bevestigd door veteranen).
Na Wo2 lag de Italiaanse industrie in puin. Flli Pagini bracht om snel weer op de markt te komen zaklampen op de markt naar het model van haar firma Elves welke onder Zwitsers patent stonden.

Zolang de experts op het gebied van Italiaanse miliaria anoniem zijn in het aanwijzen van deze zaklampen als na-oorlogs schaf ik deze types niet aan. Zoals ik al eerder aangaf ken ik behalve de Vigila en Zenit ook de Iride en Vilaba. Allen van dezelfde opzet, naar Zwitsers patent (volgens mijn bronnen).
Ik moet mijn bladen met vele advertenties en reclames nog steeds doorzoeken naar info op zaklampen, maar wat mijn contacten aangeven en wat ik onderstreep: ik heb nog nooit zo’n type zaklamp op een foto van een Italiaans uniform uit die tijd gezien.
Zolang ik geen sluitend bewijs heb en een foto, heb ik geen reden om aan mijn bronnen te twijfelen.

Ik zal nog laten weten wanneer ik mijn bladen heb doorlopen en ik blijf benieuwd naar enig foto bewijs van het vervaardigen van deze zaklampen van voor Wo2.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie