dode mensen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

het is een interessant onderwerp maar de titel vind ik niet zo goed bij passen! maar ja dat terzijde

als je er zo overnadenkt snap ik af en toe niet waarom wij het verzamelen ect. dan kan je wel zeggen "om mensen te herdenken" maar dat doe je dan toch niet met een k98 ofzo toch?
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Guido schreef:het is een interessant onderwerp maar de titel vind ik niet zo goed bij passen! maar ja dat terzijde

als je er zo overnadenkt snap ik af en toe niet waarom wij het verzamelen ect. dan kan je wel zeggen "om mensen te herdenken" maar dat doe je dan toch niet met een k98 ofzo toch?
Ja de topic kon beter"Gesneuvelden" staan.
Ik verzamel omdat ik het leuk vind om spullen van de 2de wereldoorlog te zien en ten toon te stellen.Van de andere kant doe ik het ook om onze bevrijders te herdenken,dat het niet verleden tijd word.Ik verzamel ook niet duits omdat het niet bij mijn verzameling past.

Robin.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik zeg 1 ding: Ik verzamel absoluut geen militaria om 'te herdenken'. Ik geef eerlijk toe dat ik gewoon verzamel omdat het leuk is en om de voorwerpen die ze toendertijd gebruikten eens vast te kunnen hebben. En documenten verzamel ik als aanvulling op hedendaagse werken. Als je dan per se wilt dat de mensen het niet vergeten, waarom schenk je je collectie dan niet aan een museum? Als het bij jouw thuis staat heeft er niemand wat aan om 'te herdenken'
Lisa en Claire

hoeveel mensen hebben de 2de WO2 meegemaakt?

Bericht door Lisa en Claire »

Hallo
We hebben een klein vraagje voor ons werkstuk:
Hoeveel mensen hebben de 2de WO2 meegmaakt? :?:
Weet iemand dit?
Zo ja... schrijf het ff :yes:
Groetjes
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: dode mensen

Bericht door okke »

Wat je bedoel je met 'meegemaakt'? Gaat het om mensen die de directe gevolgen hebben ondervonden? Of ook om mensen die de indirecte gevolgen hebben ondervonden? Of om alle mensen die toen leefden? De totale wereldbevolking van 1940 en 1945 geeft je een redelijk beeld van het aantal mensen dat toen leefden, maar of zij het allen meegemaakt hebben valt te betwijfelen. In Amerika is geen oorlog gevoerd, bijvoorbeeld (hoewel vooral de Noord-Amerikaanse landen actief aan de oorlog hebben meegedaan).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: dode mensen

Bericht door iknowdintoo »

Volgens mij bedoelen ze hoeveel mensen er bestonden op de gehele aarde ten tijde van WO2.. Beetje vreemde vraag als dat het is..
Lisa en Claire

Re: dode mensen

Bericht door Lisa en Claire »

Haloo
We willen graag weten wie het allemaal hebben zien gebeuren, zou je dat kunnen opzoeken op het internet?
Of weet iemand het miisschien :?:
:?
groetjes
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: dode mensen

Bericht door coco »

Lisa en Claire schreef:Haloo
We willen graag weten wie het allemaal hebben zien gebeuren, zou je dat kunnen opzoeken op het internet?
Of weet iemand het miisschien :?:
:?
groetjes
Iedereen in west en oost europa zou je kunnen zeggen....dan nog de geallieerden (niet europese als Amerikanen, canadezen, australiers etc etc etc etc)

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: dode mensen

Bericht door okke »

Vergeet Azië en Oceanië niet.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Re: dode mensen

Bericht door To Tall »

Volgens statistieken waren er c.a. 1,7 miljard mensen (militairen en burgers) betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Dit zou toen 75% van de totale wereldbevolking betreffen. De totale wereldbevolking was toen c.a. 2,3 miljard.

gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: hoeveel mensen hebben de 2de WO2 meegemaakt?

Bericht door asjemenou »

Lisa en Claire schreef:Hallo
We hebben een klein vraagje voor ons werkstuk:
Hoeveel mensen hebben de 2de WO2 meegmaakt? :?:
Weet iemand dit?
Zo ja... schrijf het ff :yes:
Groetjes
Het kleine vraagje vind ik nogal vreemd omschreven; hoeveel mensen hebben de 2e WO meegemaakt! In principe heeft iedere wereldburger die tussen 1938 en 1946 heeft geleefd de 2e WO meegemaakt. Alleen zal elke wereldburger die in deze periode heeft geleefd de vraag anders beantwoorden. Er zullen er zijn die de 2e WO alleen hebben meegemaakt via de kranten- en radioberichten. En er zullen er zijn die de 2e WO direct aan den lijve hebben meegemaakt. Kortom, iedereen die tussen 1938 en 1946 heeft geleefd zal deze periode anders hebben ervaren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Re: hoeveel mensen hebben de 2de WO2 meegemaakt?

Bericht door To Tall »

asjemenou schreef:
Lisa en Claire schreef:Hallo
We hebben een klein vraagje voor ons werkstuk:
Hoeveel mensen hebben de 2de WO2 meegmaakt? :?:
Weet iemand dit?
Zo ja... schrijf het ff :yes:
Groetjes
Het kleine vraagje vind ik nogal vreemd omschreven; hoeveel mensen hebben de 2e WO meegemaakt! In principe heeft iedere wereldburger die tussen 1938 en 1946 heeft geleefd de 2e WO meegemaakt. Alleen zal elke wereldburger die in deze periode heeft geleefd de vraag anders beantwoorden. Er zullen er zijn die de 2e WO alleen hebben meegemaakt via de kranten- en radioberichten. En er zullen er zijn die de 2e WO direct aan den lijve hebben meegemaakt. Kortom, iedereen die tussen 1938 en 1946 heeft geleefd zal deze periode anders hebben ervaren.
Er zijn ook wereldbevolkkingsgroepen die totaal geen weet hebben gehad van de hele WO 2. Hierbij kun je met zekerheid stammen aanwijzen die in het Amazone gebied leefden, waarvan een deel nog nooit een blanke had gezien tot ver na de oorlog.

De tweede wereldoorlog ging grotendeels aan Uruguay voorbij zonder schermutselingen; het was slechts in één episode verwikkeld, 'the Battle of the River Plate' die resulteerde in het tot zinken brengen van het Duitse slagschip Admiral Graf Spee.

Maar goed zelfs Paraguay verklaarde (hoewel wat laat) Duitsland en Japan de oorlog op 8 februari 1945.
Op 23 februari 1945 verklaart Uruguay Duitsland en Japan de oorlog, Turkije verklaart op deze dag ook Japan en Duitsland de oorlog vanaf 1 maart.
Egypte verklaart op 24 februari 1945 Duitsland en Japan de oorlog. Waarna de Egyptische premier op 25 februari wordt vermoord. Syrië doet hetzelfde op de 26ste februari 1945, Libanon doet het op de 27ste.
Op 1 maart verklaart Iran Japan de oorlog. Saoedi-Arabië verklaart Duitsland en Japan de oorlog. Op 27 maart verklaart het tot dan toe als neutraal beschouwde Argentinië Duitsland en Japan de oorlog.
Pas op 13 april 1945 verklaart Chili Japan de oorlog.
En echt pas op 6 juni 1945 verklaart Brazilië Japan de oorlog. :zapped:

In hoeverre heb je een oorlog meegemaakt wanneer je erover leest in de krant en er verder niets van merkt, ook al heeft de regering de oorlog verklaart? Voor familieleden van militairen die nu op uitzending zijn is de oorlog in Afganistan veel tastbaarder dan voor mensen die geen enkele affectie hebben met alles wat militair is. Hoewel NL participeert en de gemiddelde NLer wel van gehoord heeft van de uizending van militairen denk ik toch dat 80% van de NLse bevolking er totaal niet bij stil staat. Hebben wij dan die oorlog meegemaakt, of hebben we dan alleen maar geleeft ten tijde van het militair conflict?

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Plaats reactie