Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@Veltro
Voor vele verzamelaars is het ''eerst zien en dan pas geloven'' zo zitten wij nu eenmaal in elkaar, maar de tijd zal het zeker leren en men is ook nooit te oud om te leren. :)
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Veltro

kun je eens een foto plaatsen van italianen met de galalite zaklamp op hun uniform,of een andere zaklamp dan kunnen we opzoek gaan naar de zaklamp welke wel werd gebruikt door de italianen in de 2 de wereldoorlog (volgens u bronnen)
de tyd van de grote beurzen komt eraan en dat is weer een uitdaging :)

grts bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Bruno je kunt zeker al reeds uitkijken naar een ''Vigila'' zaklamp hoor!dat was een milatire zaklamp zeker weten daar was ik inmiddels wel achter.de bewijzen daarvan komen nog wel eens,daar waren ook weer div type van bv met draad beugel en of leren aanhang ...ect Kijk maar eens naar de Pilot zaklampen daar kom je die stalen beugel weer tegen ook van Zwitserse bodem met Elves kenmerken ...alles zit met elkaar verweven..zaklampen verzamelen kan echt boeiend zijn als je tevens de history van dit gebeuren wilt gaan onderzoeken.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Veltro »

@Bruno; hier wat foto’s van “na-oorlogse” Italiaanse zaklampen van Italiaanse mede verzamelaars. Allereerst de door Custom aangehaalde “Vigila” met draadbeugel in plaats van leren gehang. Daarnaast de eerder door mij aangekaarte “Iride” en “Vilaba”. Allen naar “Zwitsers patent”.

Afbeelding

Afbeelding

Op je vraag om een foto waarop een zaklamp op het uniform te zien is; deze zijn niet bij mij (en anderen) bekend. De “galalite” zaklamp werd in de rugzak gedragen.

@Custom; de “Vigila” is inderdaad een militaire zaklamp.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@Veltro.
Als ik het nu goed begrijpt staan de ''Vigila'' zaklampen bij u te boek als naoorlogse Italiaanse zaklampen :?: .Indien mogelijk zie ik dan graag een bewijs daarvan van wand zoals gezegd mocht dat werkelijk zo zijn dan zal ik gelijk mij info's gaan wijzigen in dit topic betreffende deze Vigila lamp.OK :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag beste verzamelaars :)

ten eerste Veltro bedankt voor de fotos :)

naar aanleiding van de restauratie van een TL 122 A gedaan door Custom (prachtig resultaat) ben ik me gaan intreseren in de amerikaanse zaklamp
volgens opgezochte info waren er dus 4 types actief in de 2 de wereldoorlog
van de types A B EN C zyn we zeker van dat ze gebruikt zyn in de 2 de wereldoorlog over de D uitvoering zyn de meningen verdeeld
de A uitvoering is dus gemaakt van een legering en daarom nog moeilyk te vinden in een degelyke staat,maar gisteren heb ik er ene op de kop getikt op de beurs in ciney
de B uitvoering heb ik ook verleden week op de kop getikt,niet in topstaat maar toch nog mooi,deze lamp hebben ze niet lang gemaakt omdat de plastiek niet van goede kwaliteit was
de c uitvoering heb ik van een verzamelkameraad voor een vriendenprysje kunnen kopen waarvoor hier bedankt :) ,deze is in zeer goede staat

ik heb ze even naast elkaar gelegd

is er iemand die nog info heeft over de amerikaanse zaklamp of fotos ,ik ben geintreseerd

AfbeeldingAfbeelding

grts bruno :)
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag beste verzamelaars :)

daar het de laatste tyd stil is op deze topic,plaats ik maar even een mooie duitse 1 ste wereldoorlog lamp
ze is nog in redelyk mooie staat voor de leeftyd van byna 90 jaar
ze is nergens gestempeld maar door opzoekings werk verkregen van custom (waarvoor bedankt) is het zeker een duitse 1 wo lamp

grts bruno

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

beste verzamelaars :)

dit was ik nog vergeten ,hier zie je een originele postkaart 1 ste wereldoorlog met soortgelyke lamp alleen zonder het leder
grts bruno

Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

De mogelijkheid is nog steeds aanwezig dat je op Marktplaats soms hele leuke zaklampje kunt vinden.En ik had deze week het geluk om deze te mogen vinden, alhoewel er meer kapers waren heb ik hem uiteindelijk toch nog kunnen aressteren.Het een militaire (2WO)zaklamp van het merk ''Leclanche SA'' gemaakt in Zwitserland in een franssperekend gedeelte en dat is ook duidelijk vanuit de merknaam.Deze lamp is wellicht gemaakt vanaf 1934/1945.in de lamp zat het originele leclanche Flachkugel - Halbopal jaren 30 lampje nog ,de lamp is in nieuwstaat met een 40mm domlens met verduisteringskap..pracht exemplaar. deze lampen in Oliv Grun waren een order voor het Zwitserse leger in de (2WO) en andere overheidstaken bedoelt.

Leclanche oliv grun 1934/1945

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Nogmaals de pertrix 667 - 668 maar nu tevens met twee varianten daaruit die voor 100% gelijk zijn aan het model pertrix 668 enkel met andere namen deze lampen worden met regelmaat WaA Fake gestempeld en worden dan voor 2WO zaklamp aangeboden, de modellen Orion - Balux zijn wellicht gemaakt voor Export onder licentie van Pertrix in England. Wij waren onlangs nog in Belgie in een 40/45 museum en zagen weer een 667 op een Wehrmacht pop hangen en dan heb ik al weer genoeg gezien dan zit er meer mis ... :bonk: zo worden beginnende verzamelaars op het verkeerde been gezet.
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:23, 6 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door iknowdintoo »

Ik weet hier niet zoveel vanaf, maar 'Made in Germany' is volgens mij geen goed teken ;) .
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Custom, pas geleden heb ik deze op de kop getikt, een Daimon Focus. Weet alleen niet precies welk model. Nu is het zo dat het binnenwerk exact gelijk is aan een van de Daimon Focus lampen uit de 30er jaren die jij liet zien en ook het leertje is van echt leer, geen kunststof. De lens is dat echter wel. Het is ook het enige kunststof onderdeel wat ik kan ontdekken. Heb ik nu dus te maken met een model uit 1950? BVD

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Beste jaap. Het type Daimon wat je laat zien is de Nr 2262 SP Wehrmacht HJ ect gemaakt vanaf 1934/1942 dit type Daimon heeft een facette geslepen frontglas, en ik denk dat jouw glaasje stuk was en dat ze daar een plastiek plaatje voor in de plaats hebben gezet .En dat moet haast wel wand deze komen alleen maar voor met glaslens zie voor vergelijk een gelijke 2262 uit mij verzameling maar dan met het geslepen glas

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 mei 2008, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

iknowdintoo schreef:Ik weet hier niet zoveel vanaf, maar 'Made in Germany' is volgens mij geen goed teken ;) .
Made in Germany is geen teken van oorlogs of naoorlogs.
Deze term wordt al gebruikt sinds 1894.

Gr Jim
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Custom, bedankt voor de info! Nu ik die close-up zie van de lens van jouw exemplaar, begin ik toch te twijfelen of die van mij niet toch ook van glas is. Het lijkt exact hetzelfde geslepen, zie hieronder. Mocht het toch kunststof zijn, kan het dan een reparatie van voor 1945 zijn geweest of werd kunststof überhaupt niet gebruikt voor lenzen?

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Plaats reactie