Leer behandelen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Leer behandelen

Bericht door rutger »

Geachte medeverzamelaars,

Ik heb even een vraag met betrekking tot een Duitse helm die in mijn bezit is. Het binnenwerk van deze helm
begint wat uit drogen. Is er iemand die een tip heeft om het binnenwerk weer mooi en soepel te krijgen zonder dat
ik de helm verne*k?

En wat is de beste manier om Duitse leren uitrustingsstukken soepel en mooi te houden?

Heb al even gezocht op het forum maar kwam nogal tegenstrijdige antwoorden tegen.

Alvast bedankt!

Mvg,
Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Leer behandelen

Bericht door Miller »

Hoi,

De enige juiste en goede methode is volgens mij gewoon leerolie. Koop je bij elke paardenzaak (Divoza) en anders op agradi.com.
Dit is de juiste olie voor zadels en tuigwerk, en maakt het leer mooi soepel en zorgt dat het goed geconserveerd wordt.
Ikzelf smeer er alle leerwerk mee in, van mijn Duitse uitrusting tot de helmkinbandjes en binnenwerken tot mijn lange leren Solex jas. Krijg je ook vaak leer wat eigenlijk al opgegeven is weer mee soepel. Gewoon paar dagen erin gooien.
Trouwens, ik verleng er de levensuur van de leren veters in mijn reenactment Ammoboots er ook aanzienlijk mee...... :)

Schoensmeer raden sommige mensen ook aan, maar raad ik, behalve voor schoenen, af. (Je koppel kun je er wel mee doen: glim glim!)
Leervet is ook niet alles. maakt er een smeerboel van.

Leerolie koop je dus in flessen van een liter. Wat ze zo kosten weet ik zo niet, want wij kopen ze altijd in bulk voor de zadels en dergelijke van onze paarden. `t zit in blauwe, plastic flessen in iedergeval.
Indien gewenst zoek ik de gegevens even op.........
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Leer behandelen

Bericht door JimK »

En hier komt wederom een tegenstrijdig antwoord.

Mijn vader is eigenaar van een officieel geregistreerd museum over de wo2. En wij mogen van het landelijk museumbeheer absoluut geen leerolie van de paardenzaak of vet/smeer etc gebruiken.

De enigste manier om de spullen goed te conserveren is met een speciaal voor deze oude authentieke objecten ontwikkelde lederolie. voor Re-enactment maakt het natuurlijk niet uit. Die helemaal geen bijwerkingen heeft. En de soepelheid en conditie van het leer terugbrengt en het conserveert.

Dit is ontwikkeld in Engeland, ik meende in combinatie met Imperial War museum.
Wij gebruiken het altijd met goede ervaringen.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Leer behandelen

Bericht door rutger »

Bedankt voor de reacties mannen.

@ mgschutze.
Waar kan ik deze ontwikkelde lederolie eventueel vinden?

Mvg,
Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Leer behandelen

Bericht door Stefke »

Je kunt ook gewoon nivea handzalf gebruiken, er goed dik op smeren dit houdt het leer lang soepel.
Dit wordt veel gebruikt door musea om verdroogd leer weer soepel te krijgen.
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Leer behandelen

Bericht door JimK »

In ieder geval niet in officiele musea die volgens een collectieplan voor het behoud werken.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Leer behandelen

Bericht door Stefke »

mgschutze schreef:In ieder geval niet in officiele musea die volgens een collectieplan voor het behoud werken.
Heb dit gezien en er overgehad met de een conservator van het leger museum in Brussel.
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Leer behandelen

Bericht door JimK »

ik praat over de richtlijnen voor Nederlandse musea, wat in België geregeld wordt weet ik niet.
Maar in het Leger Museum hebben ze nog wel wat te behandelen in Brussel. :wink:
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Leer behandelen

Bericht door viny »

Lippenbalsum! Lippenbulsum werkt goed, is wel erg duur want als je bv een lederenjas moet in smeren dan ben je heel wat kwijt, maar voor kinriempjes of een Duits binnenwerk is het goed te doen!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Leer behandelen

Bericht door Rick de G. »

Zal ik het definitieve antwoord eens gaan zoeken bij de leerlooier, schoenmaker e.d.?
Grenadier Markus Schenk
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Leer behandelen

Bericht door special air service »

hoef je niet te doen. heb ik al gedaan. gewoon lederolie voor algemeen gebruik. helaas had de beste man het niet meer en moet m'n riem nog maar wat langer liggen drogen.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Leer behandelen

Bericht door Rick de G. »

Ben trouwens op bezoek bij mijn grootouders in Arnhem voor een paar dagen, en heb een blik ledervet gekregen aangezien het leer van een broodzak zo droog was.
't stinkt als een gek, toch maar gebruiken?
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Leer behandelen

Bericht door JimK »

Eigenlijk moet je nooit vet gebruiken, daar wordt het niet beter van.
olie is namelijk niet vet.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Leer behandelen

Bericht door Rick de G. »

mgschutze schreef:Eigenlijk moet je nooit vet gebruiken, daar wordt het niet beter van.
olie is namelijk niet vet.
Ook niet voor laarzen e.d.?
Mijn opa heeft het blik nog uit zijn tijd bij Akzo Nobel, waar de schoenen ermee werden behandeld.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Leer behandelen

Bericht door JimK »

Als je het gewoon voor spullen of re-enactment gebruikt maakt ook niet uit.
Maar wij hebben voorschriften voor geregistreerde musea wat ik eerder genoemd had.
En vetten zijn gewoon schadelijk voor de objecten. Ook kan het andere objecten bevuilen waar het mee in aanraking komt.

Je moet het zelf weten. :wink:
Plaats reactie