keerpunten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Naar mijn idee vond het keerpunt al plaats in 193x. Wanneer er tien duitse officieren binnen het OKW een geheim spionage netwerk opzetten met een in Zwitserland wonende Duitser genaamd Rudolf Roessler. Dankzij deze Rudolf waren Zwitserland, Moskou, en alle andere landen die de informatie nodig hadden van te voren ingelicht met alle details. Hierdoor konden de Russen de Duitsers alsmaar een stap voor zijn, nadat de Russen eindelijk doorhadden hoe belangrijk deze informatie was. Ook waren de Russen de eerste die de psychologische oorlogvoering inzette, mede mogelijk gemaakt door de inlichtingen van R. Roessler. :)

Qua militaire, op het veldslag, keerpunten ben ik het met Moengoman eens.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

@mamartijn; om de AS Rome-Berlijn te noemen als keerpunt is juist, echter niet als negatief voor Duitsland, maar juist als positief.
Door de AS Rome-Berlijn veranderde het strategisch evenwicht in Europa en kon Hitler veel gemakkelijker zijn gang gaan. Dan noem ik nog niet eens de initiele uitbreiding van het Reich met oa Oostenrijk, waarvoor Hitler zich eerst van de goedkeuring en onafhankelijkheid in de situatie van Mussolini wilde verzekeren.

Vergeet immers niet dat Italie tot 1935 aan de kant van de Geallieerden stond!!

Het zenden van troepen ter ondersteuning van de Italianen heeft een heel andere reden, waarvoor de Duitsers ook zelf schuldig zijn oa door onvolkomenheden in het Staalpact en de fouten van het Duitse buitenlands beleid.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gast

Re: keerpunten

Bericht door Gast »

3 keerpunten WOII (eind ’42 / begin ’43):
1. Midway eilanden
MacArthur vs yomanoto (verslagen), 7-12-41 Pearl Harbor
2. El Alamein
Montgomery (Eng) vs Rommel (Dui)
3. Stalingrad
Zjoekov (SU) vs Von Paulus (Dui)
bkk100
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2006, 18:14
Locatie: Roeselare

Re: keerpunten

Bericht door bkk100 »

Volgens mij lagen de keerpunten reeds veel vroeger:

1. De oorlogsverklaring van Duitsland aan de Verenigde Staten (zo haalde Duitsland een eerste grootmacht op zijn nek)
2. De start van operatie Barbarossa (Zo haalde Duitsland een tweede grootmacht op zijn nek en bij deze ook een tweede front)
3. De rest: Al de rest wat volgde was het resultaat van de vorige twee belangrijke keerpunten
bkk100
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: keerpunten

Bericht door coco »

bkk100 schreef:Volgens mij lagen de keerpunten reeds veel vroeger:

1. De oorlogsverklaring van Duitsland aan de Verenigde Staten (zo haalde Duitsland een eerste grootmacht op zijn nek)
2. De start van operatie Barbarossa (Zo haalde Duitsland een tweede grootmacht op zijn nek en bij deze ook een tweede front)
3. De rest: Al de rest wat volgde was het resultaat van de vorige twee belangrijke keerpunten
Nooit gebeurt, Japan viel Pearl Harbour aan daardoor verklaarde de VS oorlog aan de AS (Japan, Nazi-Duitsland en Italië), tenminste zo heb ik het altijd begrepen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: keerpunten

Bericht door Auke »

Nee hoor, Duitsland verklaarde inderdaad de oorlog aan de Verenigde Staten.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: keerpunten

Bericht door coco »

Auke schreef:Nee hoor, Duitsland verklaarde inderdaad de oorlog aan de Verenigde Staten.
Serieus omg, ik leer echt elke dag nog :P maar waarom dan? omdat ze in oorlog met japan waren ofzo
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: keerpunten

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb een docu gezien waarin gezegd werd dat omdat Japan de Amerika aanviel, Amerika ook de oorlog verklaarde aan Duitsland, omdat de ze de Duitsers eerst uit de weg wilden, omdat Duitsland anders te gevaarlijk werd.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: keerpunten

Bericht door coco »

iknowdintoo schreef:Ik heb een docu gezien waarin gezegd werd dat omdat Japan de Amerika aanviel, Amerika ook de oorlog verklaarde aan Duitsland, omdat de ze de Duitsers eerst uit de weg wilden, omdat Duitsland anders te gevaarlijk werd.
zo heb ik het ook altijd begrepen.
Laatst gewijzigd door coco op 28 apr 2008, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
bkk100
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2006, 18:14
Locatie: Roeselare

Re: keerpunten

Bericht door bkk100 »

De Verenigde Staten verklaarden de oorlog aan Japan na hun aanval op Pearl Harbor. Gezien Duitsland een niet-aanvalsakkoord had met Japan, met andere woorden bondgenoot waren van Japan, verklaarde A. Hitler, misschien in een bui van grootheidswaanzin, de oorlog aan de VS. Dit is de enige waarheid als ik verschillende boeken en docu's mag geloven.

Groeten,

C
bkk100
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: keerpunten

Bericht door Auke »

Dat zal het inderdaad geweest zijn. Ook volgens Wikipedia verklaarden Duitsland en Italië de oorlog aan de VS op 11 december 1941. De VS verklaarde later die dag ook de oorlog aan Duitsland en Italië.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: keerpunten

Bericht door Sturmkreuz »

Duitsland kon niet anders dan Amerika de oorlog te verklaren. Alhoewel denk ik/verwacht ik ook dat als Duitsland dit niet gedaan had Amerika het wel uiteindelijk wel gedaan zou hebben. In mijn punt heeft Duitsland hierdoor ook een grote fout gemaakt. Uiteindelijk het viel niet meer te redden, 2 frontenoorlog werd hem fataal.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: keerpunten

Bericht door coco »

Sturmkreuz schreef:Duitsland kon niet anders dan Amerika de oorlog te verklaren. Alhoewel denk ik/verwacht ik ook dat als Duitsland dit niet gedaan had Amerika het wel uiteindelijk wel gedaan zou hebben. In mijn punt heeft Duitsland hierdoor ook een grote fout gemaakt. Uiteindelijk het viel niet meer te redden, 2 frontenoorlog werd hem fataal.
Amerika (vs) wilde neutraal blijven dus als er geen pearl harbour was geweest hadden ze echt duitsland niet de oorlog verklaart (tenzij ze misschien rusland en engeland hadden)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: keerpunten

Bericht door Sturmkreuz »

coco schreef:
Sturmkreuz schreef:Duitsland kon niet anders dan Amerika de oorlog te verklaren. Alhoewel denk ik/verwacht ik ook dat als Duitsland dit niet gedaan had Amerika het wel uiteindelijk wel gedaan zou hebben. In mijn punt heeft Duitsland hierdoor ook een grote fout gemaakt. Uiteindelijk het viel niet meer te redden, 2 frontenoorlog werd hem fataal.
Amerika (vs) wilde neutraal blijven dus als er geen pearl harbour was geweest hadden ze echt duitsland niet de oorlog verklaart (tenzij ze misschien rusland en engeland hadden)
De druk van Stalin misschien?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: keerpunten

Bericht door Moengoman »

Waarom Hitler precies aan de VS de oorlog verklaarde zal altijd wel een raadsel blijven. Ik heb altijd vermoed dat het Russische tegenoffensief bij Moskou van 5 december - nog geen week eerder! - een rol heeft gespeeld. Ik speculeer dat de oorlogsverklaring een combinatie van wanhoop en grootheidswaanzin was. Hitler was niet rationeel; hij had zojuist moeten toegeven dat Operatie Barbarossa was mislukt en dacht/voelde "als het niet gaat zoals ik het wil, dan maar oorlog tegen de hele wereld." Sluit mooi aan bij zijn Götterdämmerungfantasieën. Zie ook Göbbels waanzinnige rede in de Rijksdag: Totale oorlog willen ze! Totale oorlog zullen ze krijgen! (gejuich en applaus er zelf even bijdenken).
Hoe dan ook, als Moskou in 1941 bezet was geworden betwijfel ik of Hitler ook aan de VS de oorlog had verklaard. Bewijzen kan ik dit natuurlijk niet.

Ik bedenk nu dat er nog een andere logica is. Wellicht meende Hitler nog steeds aan het Oostfront te kunnen winnen. Hij vreesde dat de VS nu ook het Rode Leger zou gaan bevoorraden en wilde daarom zijn U-boten de vrije hand geven. Hiertegen pleit de slechte timing. De U-boten waren in december 1941 nog niet klaar voor een grootscheepse aanval op de handelslijnen op de Noord-Atlantische Oceaan.

Zoals ik al schreef: we zullen het nooit echt weten.

Het eerste en belangrijkste keerpunt (afgezien van het Italiaans-Duitse bondgenootschap) is hoe dan ook de Slag om Moskou geweest, eind november/begin december 1941. Daarna konden de Duitsers het niet meer winnen.
Plaats reactie