Ostfront Collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Geachte Leden

Ik begin hier een nieuw topic om m'n collectie te laten zien.
Ik zoek liever alles uit van brieven/foto's/documenten wat er gebeurt is,
Ostfront - Stalingrad.

Brieven Stalingrad.
Van: Adam Weinberger
Eenheid: Nebelwerfer-Regiment 51
Notities:
1. Hij wou zijn verloofde ten huwelijk vragen in December of Januari als hij terug naar huis ging. Spijtig genoeg is deze soldaat MIA in Stadt Stalingrad op 01.01.1943 (Ca.)

2. Hij verwijst ook naar de verschrikkelijke koude "Heute Nacht ist ein starker Frost eingetreten. Diesen Winter werden wir auch wieder herum kriegen. Voriges Jahr sind wir auch nicht verfroren." Dat hij deze winter ook al zal overleven, omdat hij de vorige ook overleeft heeft.

Belangrijkste gedeelten in de brieven:
Brieven zijn gestuurd op: 3.11.42 & 8.11.42 de laatste brief is geschreven 12 dagen voordat ze werden ingesloten in Stalingrad samen met het 6. Armee

"Bin noch im Raum vor Stalingrad, 20 km Luftlinie davor. Aber es nimmt auch mal ein Ende. "

"Bin noch auf der Küche, geht es mir aber auch noch Gott sei Dank gut"

"Sitze jetzt Abends 8 Uhr im Bunker, der uns viel Arbeit kostete gegen Flieger, sitze mit noch zwei Kameraden rund um den kleinen Tisch, den uns Kameraden aus dem verfluchten Stalingrad organisiert haben."


Je kan Weinberger vinden op Volksbund: http://www.volksbund.de/graebersuche/co ... ACFE5184E6

Zijn naam staat samen met andere 103 234 vermisten op 107 Granietenmuurtjes. Weinberger zijn naam staat op muurtje 99, plaat 17.

Deze divisie is vernietigd in Januarie 1943 (Maand waarin hij vermist is in geraakt) "Am 20. November wurde es dann mit der 6. Armee in Stalingrad eingeschlossen, nur geringe Teile blieben außerhalb des Kessels. In Stalingrad ging das Regiment im Januar 1943 unter."

Dit is de historie bij Stalingrad:
Nebelwerfer-Regiment 51 (Naar bronnen van eenheid historie) bezweek:
30% slachtoffers van de Sovjet tegenaanval op 19 November, een ander 25% (Gedood, verwond, vermist en Vries(kou/wonden)) van toen tot en het einde van de slag, de resterende 45% werd gevangengenomen in Russische(Sovjet) gevangenschap, In vroeg 1943, had Werfer-Regiment 51, 727 van zijn soldaten opgegeven als MIA (Vermist in Actie).

Als je de brieven compleet wilt lezen: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=19&t=20300
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Mijn M35 Wachmantel, ik moet Infanterie Schulterklappe zien te vinden.
Deze is gemodifieerd geweest, hier hebben ze een kap laten inzetten.

Let op: M42 Feldmütze is Repro.

Ik noem hem "Obergreifer Adam Weinberger"

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sturmkreuz op 28 apr 2008, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Ostfront Collectie

Bericht door JimK »

Er is vaker vanaf de fabriek een kap ingezet. Dit hoeft niet per sé een modificatie te zijn. Verder mooie mantel.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

mgschutze schreef:Er is vaker vanaf de fabriek een kap ingezet. Dit hoeft niet per sé een modificatie te zijn. Verder mooie mantel.
Geachte

Bedankt dat weet ik, maar aan de stempel te zien, is deze gemaakt geweest, gewoon gedragen en dan wanneer het te koud werd in 't Oostfront nieuwe kap ingezet.

Anders zou er ook dikkere stof werden toegebracht, wat niet zo is.

Bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Méér foto's van de Wachmantel:

Afbeelding

Afbeelding

De Achterkant:

Afbeelding

De Stempel:

Mooie bewaard! Aan de binnenzak!

Lukt me niet voor de perfecte foto te nemen om deze goed te laten zien:

Afbeelding
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ostfront Collectie

Bericht door coco »

NICE!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Ostfront Collectie

Bericht door JimK »

Sturmkreuz schreef:Bedankt dat weet ik, maar aan de stempel te zien, is deze gemaakt geweest, gewoon gedragen en dan wanneer het te koud werd in 't Oostfront nieuwe kap ingezet.
Anders zou er ook dikkere stof werden toegebracht, wat niet zo is.
Dit stuk volg ik even niet. Bedoel je nu te zeggen dat wanneer er vanaf de fabriek een muts ingezet wordt, deze van dikkere stof wordt gemaakt dan wanneer ze weten hoe koud het daar eigenlijk is? beetje tegenstrijdig.

Ik heb nog nooit gehoord dat er bij de stempel staat of er een muts aan zit of niet :?
Wat ik wel weet is dat ik heel wat mantels in mijn handen heb of thuis heb. En dat een kap er ongeveer altijd zo uitziet als die van jou, en dat vanaf de fabriek werd gedaan. Gewoon net als de schaapgevoerde (voornamelijk)SS mantels.

Gr Jim
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

De Wachstiefel:

Afbeelding

@Jim neen aan de datum van productie, in die tijd moesten ze deze kap er nog niet inzetten. Toen deze Soldaat aan het Oostfront zat heeft hij er een Kap laten inzetten.

In de fabriek bij de productie zelf konden er wat dikkere stof bij steken hier alleen is er een kap ingezet.

Ja, in de fabriek, deze werden dan terug naar Depot gestuurd hé voor een kap te laten inzetten, dit deden ze niet zelf.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Filzstiefel (Winterstiefel):

Heeft ALLES nog! Prachtstukje!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

M37 Schnurschühe (deze konden in de Wachstiefel)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Mijn Essgeschirr:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Mijn Luger:

Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Ostfront Collectie

Bericht door JimK »

Woon je in België? want de politie hier is niet blij met een luger in bezit van personen van 16 jaar (en dus zonder vergunning) :wink:

iig mooie set luger + holster :)
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Demil, en geregistreerd op vader's naam.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: Ostfront Collectie

Bericht door Sturmkreuz »

Mijn vader verzamelt vnl. Porselein (maar doet met me mee over Oostfront) in totaal hebben we 28 Porseleinen voorwerpen. Mijn favoriet is het Kriegsmarine Eierdopke!

Elk bord is Gestempeld met HK + Adelaar (M of Fl. UV of gewoon Wehrmacht)

Afbeelding
Afbeelding

Het Eierdopke
Afbeelding
Afbeelding

LW Mes dat uit de keuken komt van Marx-Barge Op de foto zie je de keukenleden.
Boven de deur staat "Küche" je kunt dit niet zien want de foto is vergroot en deel van Küche is weg.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
(Op deze hoop, zijn er 2 WH borden bij gelegd sinds vandaag dus staan niet op de foto)
Plaats reactie