mortier

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
dixie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2008, 20:45

mortier

Bericht door dixie »

Hoi,Hoi! Ik ben hier nieuw. Ik heb een vraag. Ik heb een mortier (stelling) hij is wel behoorlijk veroest maar de draagriem zit er nog wel aan ,en nog iets van de orginele lak . De pijp zelf is binnenwerks 51mm en 530mm lang . Op de pijp zit ook een keep korrel . Hij zit vast op een plaat maar is verstelbaar d.m.v vele hendels en schroeven . Kan verders geen type o.i.d vinden. Eerdaags zal ik wel ff een foto bijvoegen. Is er iemand die meer info over dit ding heeft ?
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: mortier

Bericht door iknowdintoo »

Als je het verkeerd gemeten hebt is het misschien een Duits 50mm mortier, anders een na-oorlogse Britse (Google).
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: mortier

Bericht door ammo »

dixie schreef:Hoi,Hoi! Ik ben hier nieuw. Ik heb een vraag. Ik heb een mortier (stelling) hij is wel behoorlijk veroest maar de draagriem zit er nog wel aan ,en nog iets van de orginele lak . De pijp zelf is binnenwerks 51mm en 530mm lang . Op de pijp zit ook een keep korrel . Hij zit vast op een plaat maar is verstelbaar d.m.v vele hendels en schroeven . Kan verders geen type o.i.d vinden. Eerdaags zal ik wel ff een foto bijvoegen. Is er iemand die meer info over dit ding heeft ?
Als je foto geplaatst heb , kan ik zien wat het is , en dan heb ik wel informatie.
Nemo Me Impune Lacessit
dixie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2008, 20:45

Re: mortier

Bericht door dixie »

Als het goed is staan de foto,s er nu bij. Ik hoop dat jij/jullie hier wat aan hebben . Mijn volgende vraag is : wat is het beste ,opknappen en in de lak zetten of zo laten ,en wat is hij dan waard .
Bijlagen
oud mortier (5).jpg
oud mortier (4).jpg
oud mortier (3).jpg
oud mortier (2).jpg
oud mortier.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: mortier

Bericht door ammo »

dixie schreef:Als het goed is staan de foto,s er nu bij. Ik hoop dat jij/jullie hier wat aan hebben . Mijn volgende vraag is : wat is het beste ,opknappen en in de lak zetten of zo laten ,en wat is hij dan waard .

Britse 2inch mortier.niet in de lak zetten schoon maken met een staalborstel,
En in de wapen olie zetten.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: mortier

Bericht door Nico Roelofs »

Erg leuk ding!! Zoals ammo al aangeeft is het een Britse 2 inch mortier. Hoe ben je er aan gekomen? Is het handvat er later aangezet?
dixie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2008, 20:45

Re: mortier

Bericht door dixie »

Heb m gehad van een oude man , die zei dat ie gebruikt is door de Britten bij het "Veer Dussen" . (Ik heb nog wel meer spul , o.a een puntgave helm compleet met binnenwerk , gehad van de Duitser die eronder gelopen heeft. Ik wil nog een keer weten waar de code voor staat , die in de achterzijde geslagen is.) Dat handvat zat er al aan maar het is ander materiaal Aluminium ofzo. Weet er iemand waar ik foto,s e.d kan vinden hoe zo,n mortier er orgineel uitziet .
Laatst gewijzigd door dixie op 01 mei 2008, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: mortier

Bericht door iknowdintoo »

Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: mortier

Bericht door racefiets »

Kleine tip, schenk hem aan een lokaal museum aangezien het item vergunningsplichtig is.
Plaats reactie