Braaf!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Braaf!

Bericht door Rick de G. »

Vanaf 24 april is in het Liberty Park de zomertentoonstelling "Braaf! Honden in oorlogstijd" te zien en te beleven. In de binnentuin van het museum is tot en met 31 augustus 2008 een leuke opstelling gemaakt die een breed publiek zal aanspreken. Erg breed zelfs, want ook met de komst van honden is rekening gehouden. De tentoonstelling is dus gericht op mens en dier. Voor mensen is te zien welke functies honden vervullen in oorlogstijd. Voor honden is de tentoonstelling natuurlijk wat speelser van karakter. Voor kinderen trouwens ook�

Als beeldmerk van de tentoonstelling is gekozen voor de hond Ricky die in 1944 betrokken was bij het opsporen van mijnen langs de kanalen rond Nederweert, waarbij hij zijn gewonde baasje redde uit een mijnenveld.

Bron: http://www.hondeninoorlogstijd.nl/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gelezen in "de Gelderlander", heel interessant, verdere informatie over Ricky is héél, héél erg gewenst i.v.m. een onderzoek.
Grenadier Markus Schenk
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: Braaf!

Bericht door Rednas »

Zullen er workshops "hoe richt ik mijn hond af zodat hij de auto van de buurman vernietigd" te volgen zijn?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Braaf!

Bericht door Moengoman »

Komt de wijze waarop de Russen in 1941 honden gebruikten ook aan de orde? Voor wie het niet weet:

Honden leerden om stukken vlees onder gemotoriseerde voertuigen te zoeken. Als ze dat eenmaal door hadden, werden ze een paar dagen uitgehongerd. Dan kregen ze explosieven op de rug gebonden, met een stok als ontsteker. Als er Duitse tanks kwamen opdagen werden de honden losgelaten. De bedoeling was dat de honden gedreven door honger onder de tanks zouden kruipen. :shock:

Indien belangstelling kan ik de bron wel opzoeken.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: Braaf!

Bericht door Rednas »

Helaas waren ze getraind om het vlees onder Russische tanks te vinden, dus renden ze naar Russische ipv Duitse tanks....
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Braaf!

Bericht door Rick de G. »

Heren, zodra ik thuis ben en tijd heb scan ik het artikel, in waar het stuk van de russische honden in staat.
Heb het wel al vaker gehoord, dat verhaal.
Zijn die ook bevestigd?
Grenadier Markus Schenk
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Braaf!

Bericht door coco »

Rick de G. schreef:Heren, zodra ik thuis ben en tijd heb scan ik het artikel, in waar het stuk van de russische honden in staat.
Heb het wel al vaker gehoord, dat verhaal.
Zijn die ook bevestigd?
zit boek over oost front te lezen: Generaal SS (geschreven door sven hasselt heeft zelf gedient in het oost front is één van de boeken die over zijn tijd daar verteld)
Over de Russische honden heb ik nog niet veel gelezen (Siberiërs worden volgens hem door generaals ook honden en varkens genoemt maar dat is wat anders) ik heb we gelezen dat de honden angst aanjaagden.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Braaf!

Bericht door Peter »

Nu is Sven Hassel niet echt een betrouwbare bron van informatie: als je ziet hoe vaak bijvoorbeeld Kleintje gewond is geraakt, en het aantal tanks dat per boek verloren gaat... ( Sven Hassel leest overigens wel lekker weg, ben nu bezig met "Ik zag ze sneuvelen") maar er zit wel een kern van waarheid in z,n boeken. De Russen schijnen inderdaad honden te hebben getraind als anti-tank wapen door ze te leren onder tanks te kruipen met mijnen op de rug.
Daar is 'ie weer!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Braaf!

Bericht door Moengoman »

Operatie Barbarossa (Nederlandse uitgave: Prisma 1967) van Ronald Seth (nooit van gehoord, maar volgens de achterkant was hij een Engelse spion gedurende WO-2) is een hele aardige pocket over de Russisch-Duitse betrekkingen van augustus 1939 tot december 1941. Het boekje bevat bovendien drie korte essays: over de spionnen Rössler en Sorge, een stukje over burgers in een buitenwijk van Moskou toen de Duitsers nog maar op een half uur gaans waren en tenslotte over de mijnenhonden. Ik citeer: "Het verhaal wordt bevestigd door de archieven van het Oorlogsmuseum te Stalingrad en door Duitse bronnen. In 1962 publiceerde het Duitse tijdschrift Kristall in ongeveer dertig afleveringen een verslag van Hitlers aanval op Rusland ...... In de zesde of negende aflevering, waarin het begin van de lancering van Guderians aanval op 30 september wordt beschreven, duikt het volgende verhaal op."

Volgt een citaat uit Kristall. Ik vat samen: Luitenant Lohse waarschuwt zijn chauffeur, korporaal Eikmeier en de mitrailleurschutter, korporaal Ostarek, om voor honden uit te kijken en legt uit waarom. Lohse was gewaarschuwd door zijn regimentscommandant. De honden droegen op hun rug vreemd uitziende zadels, bestaande uit twee linnen zadeltassen gevuld met explosieven. Een verticale houten stok van 10 cm diende als mechanische ontsteking. Zodra deze boog of brak explodeerde de lading. Deze honden, 108 in totaal, waren ingedeeld bij de Moskouse geweer-compagnie. De 3e pantserdivisie waar Lohse cs toe behoorden leed geen enkel verlies, maar twee dagen later de 18e wel.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Braaf!

Bericht door Jim »

"Fist strike of Germans in the northern part of Stalingrad was defended by 10 Rifle NKVD Division of polkovnik Saraev A.A...
This division was reinforced by 1st Company of 28th Separate detachment of dogs-tank destroyers (28y Otdel'nyy otriad sobak istrebiteley tankov) under command of starshiy leytenant (rank between "leitenant" and "captain") Bragorenko P.G....
Dogs-tank destroyers had 3 months training.... "

"First using of such dogs was in autumn of 1941 in Battle for Moscow. They also were used during defense of Oskol and Stalingrad in 1942 and during advance of Donskoy Front in 1943.
As Saraev wrote "first German tanks, which were destroyed in Stalingrad, were destroyed by dogs-tank destroyers". Germans knew about this and later "shot all dogs and cats in territory near frontline".
uit: V.P.Beshanov "1942 year - educational year"

Foto artillery museum St.Petersburg
Afbeelding


Der Panzerabwehrhund, aka Hundsminen

The dogs quickly learned that being released from their pens (= hokken) meant to run out to where a tank was parked and find some victuals.

When the dog went underneath the tank—where there was less armour—the charge would detonate and gut the enemy vehicle.

The hundminen, as they were called by the Germans, had been trained using Soviet tanks, and would sometimes be loosed into a battle only to turn round and attack the Soviets' own forces. Other times the dogs would spook at the rumble of a vehicles' engine and run away.

Afbeelding

Samenvatting van: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-tank_dog
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Braaf!

Bericht door Rick de G. »

Prachtig stukje, bedankt!
Iemand nog interesse in dat artikel?
Grenadier Markus Schenk
Plaats reactie