Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@Jaap Wat je laat zien is gewoon geslepen facette glas hoor zoals dat hoort in dit tytpe Daimon lampen. Maar je kunt toch wel glas van plastiek onderscheiden :) joh....hmm een klein proefje geeft snel de uitslag maar die voor mij al niet meer nodig is om dat ik 100% zeker weet dat het om glas gaat.Neem bv even een scherp puntig voorwerp schaar - dikke naald ect kras daar even met een bepaalde druk over het glaasje heen zodra de naald er zonder enige weerstand overheen glijd is het glas en je ziet dan ook geen kras van deze actie maar anders om bij plastiek ....vul dat zelf maar in :idea: OK

NB: het wil nog niet altijd zeggen als er een plastiek lijkend glaasje in een miltaire zaklamp zit dat deze dan van na de oorlog is.Het eerste plastiek was voor de oorlog al uitgevonden en de voorloper van plastiek heet ''perspex''een veel gebruikt materiaal in de 2WO voor bommerwerpers bv de uizichtgeschuts koepels waren ook van perspex gemaakt...... ect


@ mgschutze Wat wil je daar mee zeggen dan ''made in Germany'' betreffende deze lamp :?:
Elke oorlog is er een teveel !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Dat was een goede tip van die schaar, toch even geprobeerd als test het is idd glas! Dat was een goed besteedde woensdagmiddag en 8 euro gisteren. Ik weet dat men toen al perspex had ja, en als dat vrij dik is lijkt dat veel op glas (vind ik dan). Ik heb bijvoorbeeld een dameshanger met het embleem van de RAAF volgens mij die gemaakt is van perspex, maar op het eerste gezicht lijkt het gewoon glas. Ik wist alleen niet of ze dit materiaal ook gebruikte voor zaklampen. Bakeliet is ook zo'n soort vroeg kunststof. Nou ja, weer wat geleerd 8) .
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Graag gedaan Jaap :) daar is dit forum ook voor doorgeven leren en met elkander willen delen..maar voor 8,00 heb je mooi massel gehad ...zunnig op zijn! Er zijn vele modellen vanuit dit type Daimon 2262. Nog even terug komen op Perspex kijk maar eens naar een oud Barometer uit die tijd die hebben ook meestal een kunstof glaasje van perspex, maar het lijk net glas ook met geslepen schuine hoek omdat je daar flink op tikken moet om deze de juiste waarde te laten aangeven.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hi Jim

mag ik even reageren op je uitspraak( made in germany )gebruikt sinds 1894 heeft niets te maken met oorlogs of naoorlogs
ik denk wel dat we opgebied van zaklampen en daar gaat deze topic over er het over eens zyn als er made in germany opstaat het voor 90 procent een naoorlogse zaklamp is,zeker by pertrix en daimon als ik verkeerd ben laat me het weten
er zyn uitzonderingen zoals de ennwell triola daar staat ook made in gemany op en is van 1935,maar dat is een uitzondering volgens myn kennis die verre van compleet is

Afbeelding

groetjes bruno :) :) :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

Bruno, De stempel ‘’Made in Germany’’ klopt idd zoals je zelf al aangeeft deze komt maar zelden voor op militaire Duitse zaklampen uit de (2WO) en al geheel niet op Daimon en Pertrix zaklampen uit die periode.Het was meer een export kwaliteitsmerk dat voor sommige landen zoals Duitsland na de (2WO) zelfs verplicht was bij export producten en is zowel voor als na de oorlog tot op heden nog in gebruik gebleven.

NB: zo was er ook nog de stempel code ''US'' zone Made in Germany opgericht in 1945 en die ruim 28 jaar stand heeft gehouden bij de grens overgang Checkpoint Charlie te berlin. Daar komen de geliefde blikken Dickie Toys ook vandaan maar ook de zaklampen..ik bezit een Ennwell militaire zaklamp made in de Germany in ''US'' zone deze was is gebruikt door de Amerikanen bij genoemde grensovergang Ennwell heeft tot na 1950 nog militaire zaklampen gemaakt..Dus bij aanschaf is het altijd even oppassen welke je nu zoekt wand je ziet bijna geen verschil tussen het 1934 en 1950 model maar soms zijn de Ennwell's gestempeld waren tijdens de 2wO bedoelt voor de Fahrdienst versorgung und nach schub zie onderstaand logo op deze lamp..zijn daar nog vragen over stel ze dan nu.


Ennwell zaklamp 1941
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

@ Custom en Bruno Franck
Ik had het niet over de naoorlogse zaklampen uit de eerde post. Maar reageerde op de opmerking van Iknowdintoo, waar ik uit opmaakte dat hij een object als naoorlogs indentificeert als er Made in Germany op staat. Ik wou hier alleen even aangeven dat dat al van veel eerder is en niet van na wo2 en dus niet een hele goede manier is om een tijd vast te stellen. Niet vanwege die naoorlogse lampjes.


@ Custom
Je had mijn vader gesproken, en je wou graag foto's zien van de witte kat lamp (lijkt op die we van jou overnamen). Ik zet ze maar hier neer zodat iedereen ze zien kan. Misschien heb jij hier nog info over.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JimK op 08 mei 2008, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door iknowdintoo »

mgschutze schreef:
iknowdintoo schreef:Ik weet hier niet zoveel vanaf, maar 'Made in Germany' is volgens mij geen goed teken ;) .
Made in Germany is geen teken van oorlogs of naoorlogs.
Deze term wordt al gebruikt sinds 1894.

Gr Jim
Waarom in het Engels Made in Germany op een zaklamp bestemd voor Duits troepen?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

Er werden voor de oorlog niet alleen producten in het algemeen gemaakt voor Duitse troepen, maar ook voor de civiele markt. Duitsland wou zichzelf hiermee onderscheiden van Engeland. Ook op de internationale markt. Voor de oorlog werd er ook nog gewoon handel gedreven met het buitenland. Die goederen konden ook weer voor het leger ingekocht, of gebruikt worden.

@ Custom

Dan hebben we nog deze tweede lamp, voor ons totaal onbekend. Heb geen idee wat het is. Kun jij hier misschien iets over vertellen?
Op het zilveren plaatje is niks meer te lezen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@mgschutze Jim

Deze handlamp heb ik al reeds eerder hier besproken maar het maak niet uit. Daar gaan we weer deze ''Witte Kat'' handlamp van eigen bodem te Utrecht is een van de eerste handlampen van Witte Kat ca 1932 in productie voorzien van (2) Luchtzuurstofelmenten die in serie geschakeld zijn. Bij een SERIESCHAKELING telt men de spanning op van het element maar blijft de capaciteit in (Ah) van de enkele toegepaste batterij 2X 1,5 V = 3V die dan samen voor ruim 450 branduren kunnen zorgen zodra de kurkjes bovenop verwijderd werden ging het proces in werking.Deze lamp is in donker groen de kleur van het (NL) leger destijd in 1940 de lamp is daar ook in gebruik geweest tijdens de (2WO) als bunkerlamp bijgaand de originele baterijen die er in horen met de Witte Kat handleiding en die ik al reeds aan je vader had gegeven.De andere Handlamp van Witte kat in bijna gelijke uitvoering enkel in rood en de reflector is iets anders dat model komt uit de 50e jaren.

Deze messing zaklamp is duidelijk geen fabriekmatig product maar een zelf made lamp die in elkaar gesoldeerd is .Ik kan niet zomaar zeggen waarvoor deze gebruikt is,maar zo op het eerste oog lijk het wel iets met een morse - lamp te maken hebben maar het kan ook gewoon een simpele self - made zaklamp geweest zijn wand er zijn destijds de vreemdste gebruiksvoorwerpen gemaakt.

NB:Leuk om te weten deze droge elementen kosten destijds 3,45 gulden een flink bedrag voor die tijd maar dan had je ook bijna 50 uur licht en licht toen was een kostbaar bezit,bij de ingevoerde verduisteringsplicht in 40/45.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 10 mei 2008, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

custom schreef: Deze messing zaklamp is duidelijk geen fabriekmatig product maar een zelf made lamp die in elkaar gesoldeerd is .Ik kan niet zomaar zeggen waarvoor deze gebruikt is,maar zo op het eerste oog lijk het wel iets met een morse - lamp te maken hebben maar het kan ook gewoon een simpele self - made zaklamp geweest zijn wand er zijn destijds de vreemdste gebruiksvoorwerpen gemaakt.


Bedankt voor de info. Alleen over deze messing lamp zijn wij het niet eens.
Als je deze in de hand hebt zie je dat dit zeker geen homemade product is. Alles is van een zeer degelijke en zware kwaliteit. De lens met schroefdraad is ook echt wel proffesioneel gemaakt. De lamp heeft een lengte van rond de 30cm en ziet er inderdaad uit als seinlamp. Zelf zaten wij aan marine te denken, maar welke?
Bovenop is ook een zilverkleurigplaatje geklonken, deze is door gebruik ongeveer kaal gesleten, je kunt wel zien dat er letters waren, maar het is nu helaas onleesbaar. Hopen dat we deze nog kunnen indentificeren.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door coco »

Vette Lampies!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag :)

inverband met de messinglamp,zou het niet kunnen dat dit een samengestelde lamp is van originele en self made onderdelen,ik heb al eens spullen gezien van personen die koper en messing voorwerpen van vroegere marine voorwerpen namaakten en je kon het verschil niet zien ????????

grts bruno :)
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Doornewaard »

Jullie moeten een boek gaan schrijven. zoveel info!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door custom »

@ Doornewaard
Dat zaklampen boek is onlangs al verschenen maar niet van mij hand :lol: .
Elke oorlog is er een teveel !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Zo vind je nooit zaklampen en zo twee binnen een week. Vandaag gevonden een Daimon Telko met kapje en zonder kleurenfilters. Heb deze niet precies teruggevonden, wat is het typenummer precies Custom? Lamp ziet er na schoonmaakbeurt goed uit, heeft bovenop een klein roestplekje en op de buitenkant zitten wat roestadertjes. Alleen missen de twee lampjes. Heeft iemand die toevallig nog ergens liggen?

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Plaats reactie